برخورد نزدیک عرضه و تقاضا

عکس: امید بیژنی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد برخورد سنگین عرضه‌کنندگان و خریداران سهام بود که در مجموع به داد و ستد نزدیک به ۵۹میلیارد‌تومان سهام منجر شد. در بازار دیروز البته یک بلوک ۲/۲درصدی سهام بانک سینا نیز به صورت بلوکی در نرخ پایه ۲‌هزار و ۵ریالی معامله‌ شد که حدود ۱۵درصد ارزش معاملات را تشکیل می‌داد، اما با عدم لحاظ این معامله نیز بازار دیروز بسیار پرحجم بود به گونه‌ای که برخی از نمادها نظیر توسعه صنایع بهشهر، فولاد مبارکه و سایپا معاملاتی به ترتیب معادل ۵۴میلیون،۳۳میلیون و ۲۶میلیون سهم را تجربه کردند.از دید کارشناسان، رشد بازار در چند روز گذشته و افزایش قیمت‌ها انگیزه‌ای را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت و معامله‌گران نامطمئن در مورد روند رشد بازار فراهم آورد تا با عرضه‌های سنگین خود صف‌های خرید را به چالش بکشانند. در همین حال بازار دیروز برای معامله‌گران همچنان به لحاظ تحولات و مسائل پیش روی با ابهامات و خبرهایی مواجه بود.

در مهم‌ترین مساله پیش روی بازار، کارشناسان همچنان با مباحث مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه بودند، جایی که به‌رغم خوشبینی‌گروهی از کارشناسان از جمله مدیرعامل فولاد مبارکه که دیروز در مصاحبه‌ای از «بعید بودن کاهش سود مبارکه خبر داده بود» مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تصویری از احتمالات پیش روی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در اختیار کارشناسان قرار داد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دیروز با اشاره به اینکه وقتی قیمت گاز و برق مشخص شود، می‌‌توان اثر هدفمندی یارانه‌ها را روی شرکت اعلام کرد، گفت: با توجه به سیاست حمایتی دولت از صنایع احتمال کاهش سود فولاد مبارکه در سال ۸۹ بعید است.

در همین حال گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه ۴سناریو مبنی بر کسب درآمد ۱۰هزارمیلیارد‌تومانی (حداقل پیش‌بینی طرح هدفمند کردن)، ۱۵هزار‌میلیارد‌تومان، ۲۰هزار‌میلیارد‌تومان (حداکثر درآمد احتمالی سال اول) و ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان (رقمی که دولت در لایحه بودجه دیده است)به محاسبه تاثیرات این طرح بر بهای تمام شده شرکت‌ها در صنایع مختلف پرداخته است.

براین اساس در دو فرض محتمل‌تر تحقق ۲۰ و ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی بیشتر افزایش بهای تمام شده متعلق به صنعت سیمان خواهد بود که به افزایش ۲/۸۳درصد و ۳۶/۱۸۸درصد منجر می‌‌شود. این امر به ترتیب در صنایع دیگر آلومینیوم ۶/۲۳ و ۵۷درصد، فولاد۴۹/۱۶ و ۷/۲۹درصد، پتروشیمی ۲۸/۸ و ۳۷/۱۵درصد، مس ۷۵/۷درصد و ۹۵/۱۶درصد، صنایع غذایی ۷۱/۳ و ۲۲/۸درصد، پالایشگاهی ۴/۳ و ۹۹/۶درصد و لاستیک و پلاستیک ۹۵/۱ و ۰۶/۴درصد و خودروسازی و قطعه‌سازی ۶۲/۰ و ۳۴/۱درصد افزایش در بهای تمام شده خواهد بود. انتشار این گزارش می‌تواند ابعاد تاثیر‌گذاری طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیرات آن بر سود شرکت‌های بورسی را به نمایش بگذارد. در همین حال بحث‌های مجلس شورای اسلامی در مورد میزان درآمدی که دولت در سال آینده از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خواهدداشت نیز در این برآورده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

در کنار مباحث مربوط به طرح تحول، بازار دیروز با بازگشایی مثبت بازارهای جهانی نیز همراه شد. به گونه‌ای که بهای نفت توانست به مرز ۸۰دلار در هر بشکه برسد. بهای مس نیز در سطح ۷هزار و ۳۵۰دلار و روی در حد ۲هزار و ۳۰۰دلار معامله شد که این امر دیروز تاثیر عمده‌ای را بر نمادهای وابسته به ویژه در بازگشایی نمادهای تولید‌کننده روی داشت. در بازار دیروز ۱۹نماد در مجموع بازگشایی شدند که این امر نیز خود بر بازار تاثیر عمده‌ای داشت.

در‌ گروه مالی، دیروز مهم‌ترین تحول اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار بود که خبر از ابطال قهری معاملات سهام بانک‌ها در خارج از حد قانونی تملک ۱۰ و ۵درصدی سهام داد. براساس این اطلاعیه، معاملات سهام بانک‌های غیردولتی، موسسات مالی اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی که قبل یا بعد از تصویب قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی تاسیس شده یا می‌شوند و منجر به مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم بیش از ۱۰‌درصد سهام آن‌ها توسط شرکت‌های

سهامی عام، تعاونی‌های سهامی عام یا موسسات عمومی غیردولتی شود، غیرقانونی بوده و بورس مجاز به ابطال آن مبادلات است.

به علاوه، در صورتی که مبادلات مذکور منجر به تملک بیش از ۵‌درصد سهام بانک، موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی توسط اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی شوند نیز غیرقانونی بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند معامله را ابطال کند.

در کنار این مساله دیروز‌گروه بانکی شاهد معامله بلوکی سهام بانک سینا بدون رقابت بود. در‌ گروه بانکی مدیرعامل بانک ملت نیز دیروز در مصاحبه‌ای از افزایش سرمایه این بانک خبر داد. به گفته دیواندری، سرمایه‌هزار و ۳۱۰‌میلیارد‌تومانی این بانک طی دو مرحله افزایش سرمایه ۳۰۰‌میلیارد‌تومانی به دو‌هزار‌میلیارد‌تومان در سال آینده خواهد رسید. مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس اخذ شده و بانک مرکزی هم تایید کرده است. بنابراین آگهی دعوت به مجمع فوق‌العاده‌ای در روزهای پایانی سال منتشر می‌شود تا در اوایل سال آینده مرحله اول افزایش سرمایه بانک ملت اعمال شود.

در‌ گروه خودرویی دیروز بازار با عرضه‌های سنگینی در نماد‌های عمده مواجه شد که حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت و تغییر استراتژی سرمایه‌گذاری رنا در تنوع بخشی به پرتفوی این شرکت احتمالا دلیل این عرضه‌ها بود.

در‌ گروه برقی رقابت بر سر بلوک کابل باختر تا رقم ۱۴هزار و ۸۷۰ریال ادامه یافت.

در‌ گروه غذایی دیروز دو بازگشایی رخ داد که در نخستین بازگشایی توسعه صنایع بهشهر که با رقابت بر سر کسب مالکیت این شرکت میان سهامداران عمده مواجه است بازگشایی شد که با جهش قیمت نزدیک به ۲۰‌درصد رقم خورد. در همین حال پیاذر نیز که اخیرا تغییر مالکیت را شاهد بود در حاشیه بازار جهش قیمتی را تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری پرجنب و جوش بود که در آن شاخص کل معادل ۹۲/۷۹ واحد رشد کرد. بخشی از این رشد معادل ۶۲/۲۰ واحد را فولاد مبارکه رقم زد، فولادی که در بورس کالای کشور فروش‌های مناسبی را دیروز شکل داد. از مجموع ۱۷۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند یکصد نماد با رشد قیمت مواجه شدند و سهامداران ۷۰شرکت با کاهش قیمت همراه شدند.