تابع (IRR)، این تابع نرخ بازده داخلی یکسری از جریان‌های نقدی را محاسبه می‌کند. جریان‌های نقدی باید در دوره‌های زمانی برابر و در یک جهت باشند. (اولین جریان نقدی اول، دومین جریان نقدی دوم، و....) اما می‌توانند مساوی نباشند. همچنین باید حداقل شامل یک جریان نقدی منفی و یک جریان نقدی مثبت باشند. نحوه بیان فرمول در اکسل به‌صورت ذیل است:

IRR (Value,Guess=
در این فرمول VALUE یک مجموعه یا محدوده ای از جریان‌های نقدی است.این تابع را می‌توان به‌صورت (IRR({-100,110}0 = اجرا کرد که وجود پرانتزها جهت تبدیل جریانات به یک مجموعه ضروری است یا به‌ صورت IRR (G6:G7)7 = اجرا کرد که G6:G7 شامل مجموعه جریان‌های نقدی است. QESS به معنی یک حدس اختیاری است. که درصورت عدم وارد کردن آن، اکسل با یک حدس 10‌درصد شروع کرده و تلاش می‌کند یک جواب دقیق تا 00001/0‌ درصد را با استفاده از یک روش تکرار به ‌دست آورد. اگر با 20 بار تلاش نتواند آن را انجام دهد پیغام #NUM ظاهر می‌شود.
نکته: در صورتی که جواب دور از آنچه شما انتظار دارید باشد حدس اولیه متفاوتی را وارد کنید. به یاد داشته باشید جوابی که به دست آورده‌اید متناسب با دوره زمانی جریان‌های نقدی است یعنی اگر از جریان‌های نقدی ماهانه استفاده شود نرخ بازده داخلی محاسبه شده نرخ ماهانه خواهد بود.
در جدول زیر نحوه استفاده از فرمول اکسل نمایش داده شده است:
کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران