گروه بورس -همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شروع ضعیفی را به نمایش گذاشت که به افت شاخص منجر شد. دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افت قیمت‌ها در بازار جهانی نگرانی‌هایی را پدید آورده است. کاهش بهای نفت و فلزات رنگین در آخرین معاملات عصر روز یکشنبه، سبب شده است تا معامله‌گران در برخورد با نمادهای وابسته به بازارهای جهانی احتیاط را در دستور کار قرار دهند تا روند اصلی این نمادها به روز دوشنبه و پس از بازگشایی بازارهای جهانی موکول شود. در این میان توجه معامله‌گران به ویژه به سوی بازار فولاد است جایی که همچنان مقاومت قیمت‌ها در مقابل کاهش را شاهد هستیم. در این میان دو‌گروه تولید‌کنندگان سرب و روی و مس بیش از دیگران در فشار کاهش قیمت‌ها قرار دارند که این مساله در نحوه معامله این نمادها در بازار دیروز منعکس بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در مسایل کلان موثر بر بازار با سخنان دکتر متکی وزیر امور خارجه در مورد احتمال حصول توافق با قدرت‌های جهانی در مورد مساله پرونده هسته‌ای کشورمان مواجه بودند. هر چند که پس از سخنان دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری در شامگاه سه شنبه در مورد مسایل هسته‌ای امیدواری‌هایی برای کاهش تنش‌ها پدید آمده است، اما هنوز این امیدواری‌ها به اقدامات عملی منجر نشده است. در صحنه بین‌المللی اما چرخش مواضع روسیه در مقابل مساله هسته‌ای کشورمان همچنان به موضع‌گیری‌های متناقض مسکو منجر شده است. در تحولات اقتصادی معامله‌گران همچنان با اظهارات ضد و نقیض در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه هستند. در این میان سخنان دکتر فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی در مورد ارجاع ۸ سناریوی قیمتی برای حامل‌های انرژی به بانک مرکزی جهت ارزیابی میزان تاثیرات این تغییرات، نشان از آماده شدن دولت برای اعلام نرخ حامل‌های انرژی دارد. میزان افزایش بهای حامل‌های انرژی و نحوه اجرای آن مهم‌ترین موضوعی است که شرکت‌های بورسی را تهدید می‌کند که روشن شدن آن تکلیف بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی را برای برآورد هزینه‌های سال آینده این شرکت‌ها مشخص خواهد کرد. در همین حال کارشناسان بازار در انتظار جلسه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها در روز دوشنبه هستند. این جلسه می‌تواند بخشی از ابهامات را از پیش روی کارشناسان بازار بردارد.

روز گذشته معامله‌گران در‌‌ گروه مالی شاهد برگزاری نخستین مجمع شرکت‌های بیمه پذیرفته شده در بورس بودند. بیمه البرز دیروز با تقسیم ۴۳۷ریال (با توجه به لزوم تعیین تکلیف ۴۰درصد سود ابرازی شرکت‌های دولتی) به همراه افزایش سرمایه تا سطح ۴۰ میلیارد‌تومان از محل اندوخته به کار خود پایان داد. همچنین هیات‌مدیره این شرکت نیز شاهد حضور ۴شرکت غیر دولتی شامل بانک ملت، توسعه صنعتی، صبا تامین و شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان بانک‌ها بود.

در‌‌ گروه مالی البته دیگر نمادها تب و تاب خاصی را شاهد نبودند.

دیروز بازار در‌‌ گروه تجهیزات شاهد رونق معاملات بود. نماد صدرا پس از معامله نزدیک به ۲۷میلیون سهم دیروز در صدر تقاضای بازار نشست. انتظار برای گزارش پیش‌بینی سال ۸۹ شرکت و همچنین پایان نقل و انتقال سهام شرکت توسط مهر اقتصاد ایرانیان مهم‌ترین دلایل این معاملات پرحجم ارزیابی می‌شود. نمادهای آذراب و ماشین سازی اراک نیز معاملات مناسبی را شاهد بودند. در مورد ماشین سازی اراک البته باید به صدور دستورالعملی جدید از سوی ایدرو اشاره کرد. براساس گزارش‌های منتشره رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع به شرکت‌های تابعه ایدرو دستور داد با توجه به قابلیت‌های ماشین‌سازی اراک در تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع از جمله مبدل‌های حرارتی و دیگ‌های بخار، نیاز خود را از این شرکت تامین و از خرید خارجی خودداری کنند. وی در عین حال از مدیران شرکت ماشین‌سازی اراک خواست کاهش قیمت تمام شده محصولات در حد رقابتی و نیز تحویل به موقع سفارش‌های صنایع را در دستور کار خود قرار دهند. وی افزود: دولت برای ایجاد چند نیروگاه هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده که ماشین‌سازی اراک باید برای تامین نیاز این نیروگاه‌ها، پیش‌بینی لازم را انجام دهد.

در‌‌ گروه تجهیزات، مپنا نیز واحدهای اول و دوم نیروگاه گازی کاشان را ۱۱بهمن تحویل موقت داده است. در‌‌ گروه خودرویی برخی از منابع از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی زامیاد خبر می‌دهند. در این‌گروه صف خرید ایران خودرو عرضه شد تا این نماد متعادل شود.

در‌‌ گروه غذایی، دیروز قرعه بیشترین بازدهی روزانه به قند اصفهان رسید تا در بازگشایی نماد با ۷۱/۴۲درصد رشد مواجه شود. قند نیشابور نیز در بازگشایی با صف خرید همراه شد تا رشد بهای شکر در بازارهای جهانی، جانی به این‌گروه فراموش شده بدهد. در مجموع دیروز بازار شروعی ضعیفی را رقم زد که با افت ۳۶واحدی شاخص و حجم معاملات ۱/۱۲میلیارد‌تومانی انگیزه‌ای را ایجاد نکرد. از مجموع ۱۶۱نمادی که به روی تابلو رفتند، ۸۱نماد با کاهش قمیت و ۷۰نماد با رشد قیمت مواجه شدند.

حذف عوارض کارمزد معاملات

سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف عوارض کارمزد اوراق بهادار خبر داد. دکتر علی صالح‌آبادی با بیان اینکه از روز پنج‌شنبه، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه لازم‌الاجرا شده است، گفت: در نخستین گام، عوارض کارمزد معاملات اوراق بهادار حذف می‌شود تا بخشی از هزینه‌های بازار سرمایه کاهش یابد.

وی فراهم کردن‌ سازوکارهای اجرایی قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی سازمان بورس اعلام کرد و افزود: جایگاه بازار سرمایه با اجرای این قانون ارتقا خواهد یافت.