حضورخریداران در بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام روز چهارشنبه با خرید برخی از نمادها در قیمت‌های بیش از قیمت میانگین روزانه سهام، نشانه‌های قابل ملاحظه از توان تقاضا در بازار را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رود روند بازگشت و رشد بازار را وارد فاز میان مدتی کند.

در شرایطی که بازار سرمایه در ابتدای دی ماه با ضعف نسبی فعالیت خود را آغاز کرد در دو هفته گذشته روندی از بازگشت قیمت‌ها را به نمایش گذاشت که این روند بازگشت به‌رغم فراز و فرود نسبی در هفته گذشته نیز ادامه یافت.

هر چند این روند در انتهای هفته گذشته با ضعف نسبی همراه شد اما در روز چهارشنبه معامله‌گران با قدرت مناسبی از خرید در بازار مواجه شدند که این امر مانع از تشکیل صف‌های فروش پایدار در بازار شده و صف‌های فروش تشکیل شده در بازار نیز در ساعت‌های دوم و سوم بازار جمع آوری شد تا بازار رویکردی پایدارتر را به نمایش بگذارد.در همین حال بازار در هفته جاری می‌تواند با توجه به بروز برخی از تحولات مهم شاهد تداوم جریان بازگشت باشد.

در بازار سهام معامله‌گران در هفته جاری در شرایطی فعالیت خود را آغاز می‌کنند که در تحولات سیاسی خارجی معامله‌گران شاهد عدم برگزاری جلسه ۱+۵ خواهند بود که این امر فشار روانی را که روز چهارشنبه در بازار سهام به میزان قابل‌ملاحظه‌ای قابل احساس بود برطرف می‌کند. در این شرایط عدم حضور مجدد نماینده چین در این جلسه احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات‌ گروه ۱+۵ برای صدور قطعنامه‌ شدید‌اللحن جدید شورای امنیت را متصور ساخته است که این امر می‌تواند به معنای کاهش بیشتر فشارهای سیاسی باشد.در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران با شرایط به مراتب پیچیده و دشواری به لحاظ تحلیلی مواجهند. در مهم‌ترین تحول اتمام توامان مراحل قانون‌گذاری دو لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه توسعه ابزارها، پیچیدگی خاصی را به وجود آورده است.

در بخش لایحه هدفمند کردن یارانه، تاکید رییس‌جمهوری و سخنگوی اقتصادی دولت بر اجرای این لایحه و زمینه سازی دولت برای اجرای این لایحه از ابتدای سال آینده سبب شده است تا معامله‌گران در انتظار اعلام سناریوهای قیمتی سال آینده حامل‌های انرژی باشند جایی که احتمال افزایش بهای بنزین، برق و به میزان کمتری گاز و گازوئیل متصور است.

در کنار این مساله که کارشناسان بارها در ماه‌های گذشته به بحث در مورد آن پرداخته‌اند لایحه توسعه ابزارها قرار دارد که به همراه خود موجی از تحولات عمیق و درازمدت را به همراه می‌آورد. ایجاد ساختار قانونی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارائه ابزارهای جدید قابل معامله در بورس از جمله نتایج این لایحه است، اما آنچه که در این میان اهمیت دارد بحث معافیت‌های مالیاتی است که در حال حاضر پیش روی بازار است ۱۰درصد معافیت مالیاتی برای آن بخش از تولیدات شرکت‌هایی که در بورس کالایی به فروش می‌رسد، ۱۰درصد معافیت مالیاتی سهامی که در بورس‌های داخلی و خارجی معامله می‌شود و ۵درصد معافیت برای سهامی که در فرابورس معامله می‌شود برخی از تبعات اولیه اجرای این لایحه است، هر چند این معافیت مالیاتی بورس و فرابورس به مساله سهام شناور وابسته شده است و احتمالا بازتعریف این مساله به عرضه برخی از سهام‌ها در بورس منجر می‌شود، اما در میان مدت بازار از این لایحه سود قابل ملاحظه‌ای را خواهد برد. در همین حال کارشناسان عمق محتوایی این لایحه و پیش‌بینی‌‌های صورت‌گرفته در آن را زمینه‌ساز حرکت رشد بلند مدت بورس‌های اوراق و کالایی و افزایش کارآیی این بازارها در اقتصاد کشور می‌دانند.

در همین حال معامله‌گران در تحولات اقتصادی موثر بر بازار شاهد تاثیرات عمیق بازارهای جهانی بر شرکت‌های داخلی هستند هر چند سرعت رشد بازارهای جهانی به دنبال اتخاذ موضع تدافعی اقتصادی در اقتصاد چین و افزایش ذخیره احتیاطی بانک‌های این کشور کاسته شده است، اما نرخ‌های کنونی خود توان تاثیر‌گذاری عمیقی را شرکت‌های بورسی در سال جاری و سال آینده دارا هستند.

در بازار جهانی بهای فلزات رنگین در آخرین معاملات روز گذشته بار دیگر رو‌به‌رشد گذاشته است. بهای مس به ۷هزار و ۴۵۴دلار در هر تن رسیده است، در همین حال ذخیره فلزات رنگین در انبارهای بورس فلزات لندن در مورد فلز مس همچنان در حال رشد بوده و به مرز ۵۲۱هزار تن رسیده است. بهای دیگر فلزات نیز با ثبات نسبی مواجه شده است. بهای آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب به ۲هزار و ۲۹۳، ۲هزار و ۴۹۲و ۲هزار و ۴۵۱دلار در هر تن رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز در بازارهای خاورمیانه و شرق‌دور به ترتیب به ۴۱۵ و ۴۲۰دلار در هر تن رسیده است.شاخص بالیتک نیز در هفته گذشته به ۳هزار و ۲۳۵واحد رسیده است.

در تحولات اقتصادی موضع‌گیری سازمان خصوصی‌سازی در مورد ۴خریدار سهام دولتی که اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند و همچنین انتقادات روز افزون از روند حضور شبه‌دولتی‌ها در خرید سهام دولتی انتظار تحولات و تغییراتی در مساله خصوصی سازی در کشور هستند.

در بازار چه خبر بود؟

معامله‌گران روز چهارشنبه با جریان تزریق آشکاری از نقدینگی به بازار مواجه بودند. حضور خریداران تازه نفس در سه نماد بیمه آسیا، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و غدیر سبب شده است تا تزریق نقدینگی جدید به بازار توان جدیدی را پدید آورد. این جریان در نماد مپنا با نزدیک شدن به زمان معامله عمده این شرکت و در نماد سرمایه‌گذاری غدیر با حرکت‌های حمایتی در بازار رخ داد. اما مهم‌ترین تحول در این بحث بیمه آسیا است، جایی که بانک ملت با حرکتی حساب شده ۲۸/۱۰درصد سهام بیمه آسیا را به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت یاس ارغوانی به پرتفوی خود اضافه کرد تا از مجموع سهام بیمه آسیا تنها کمتر از ۵درصد سهام با سهامداری خرد در بازار باقی بماند، این حرکت و تزریق نقدینگی سبب شد توان مالی معامله‌گران احیا شود.

در همین حال در‌گروه بیمه‌ای معامله‌گران در انتظار دو عرضه عمده هستند در نماد بیمه البرز اعلام عرضه ۲۰درصد سهام بیمه البرز توسط آستان قدس رضوی زمینه‌ساز حضور یک عضو در هیات‌مدیره را برای خریدار احتمالی این بلوک فراهم می‌کند که در میان سهامداران البرز شانس خرید این بلوک برای صبا تامین یا موسسه مهر بیشتر ارزیابی می‌شود. هر چند که این شرکت به دلیل وضعیت مالی خود می‌تواند خریداران قابل ملاحظه‌ای را به خود جلب کند.

در‌گروه بیمه‌ای، البته بیمه آسیا نیز با عرضه احتمالا ۱۴درصد در قالب دو بلوک ۷درصدی نیز همراه است که با توجه به حضور بانک ملت در میان خریداران کنونی شانس این شرکت و دیگر خریداران احتمالی بیشتر است.

در‌گروه مالی معامله‌گران در نماد بانک ملت با انتشار گزارش نه ماهه این شرکت مواجه هستند، گزارشی که با پوشش مناسب ۱۹۶ریال معادل ۸۰درصد از سود سالانه شرکت توام با اخذ ذخایر قابل ملاحظه پتانسیل این بانک را به نمایش گذاشت.

در‌گروه بانکی معامله‌گران در شرایطی که بانک کارآفرین به مجمع فوق‌العاده هیات‌مدیره نزدیک می‌شود با معامله یک بلوک ۲۵درصدی در روز چهارشنبه مواجه شدند. انتظار می‌رود که با نزدیک شدن مجمع فوق‌العاده این بانک و کاهش شمار اعضای هیات‌مدیره از ۱۱ به ۹عضو معاملات بلوکی در این نماد افزایش پیدا کند و اعضای با شانس کمتر جای خود را به دیگر سهامداران قدرتمند‌تر دهند.

در‌گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، روز چهارشنبه معامله‌گران در آخرین روز پیش از توقف نماد سرمایه‌گذاری بوعلی برای برگزاری مجمع سالانه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۴/۸میلیون سهمی این شرکت بودند. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بوعلی نتواند در مجمع خود سود نقدی را پرداخت کند. ساختار مالی شکننده این شرکت نیاز به فرصت برای اصلاح خود دارد.

در‌گروه تجهیزات، معامله‌گران شاهد توقف نماد حفاری شمال در روز چهارشنبه بودند که این توقف احتمالا به تعدیل ۲۰تا ۳۰ ریالی این نماد منجر خواهد شد.در‌گروه تصفیه نفت، امروز (شنبه)شاهد عرضه بلوک ۵/۲۴درصدی تجهیز نیروی زنگان خواهند بود که در این عرضه شرکت ایران ترانسفو به طور کامل از ترکیب سهامداری این شرکت خارج خواهد شد. این تصمیم را باید نخستین تصمیم جدی ایران ترانسفو بعد از معامله عمده اخیر این شرکت و واگذاری کامل سهام دولتی در این شرکت دانست.

در‌گروه معدنی، معامله‌گران همچنان شاهد قیمت‌های بالا برای سنگ‌آهن هستند. بهای بهترین سنگ‌آهن هندی در بازار چین در حد ۱۳۲تا ۱۳۴دلار در هر تن گزارش شده است. در میان شرکت‌های بورسی سنگ‌آهنی البته گمانه‌زنی‌هایی برای کاهش سود گل‌گهر در میان معامله‌گران وجود دارد.

در‌گروه فلزی، رشد بهای جهانی فلزات انتظارات را از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های فلزی افزایش داده است که در این میان شرکت‌هایی مانند ملی مس و فولاد مبارکه شانس بیشتری برای انتشار گزارش‌های بهتری دارند.

در‌گروه سیمانی، معامله‌گران شاهد افزایش ۲۰۰درصدی سهام سیمان شمال از محل اندوخته و اندوخته طرح توسعه شرکت هستند. در این‌گروه به‌رغم نگرانی از تاثیرات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برخی از شرکت‌ها گزارش‌های ۹ماهه مناسبی را در انتظار عرضه به بازار خواهند داشت.در مجموع، بازار روز چهارشنبه به‌رغم شروع ضعیف رویکردی متعادل داشت که در آن شاخص کل به دلیل جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش شاهد افت ۸/۴۷واحدی شاخص بود. ارزش معاملات نیز به ۲/۲۲میلیارد‌تومان رسید. با این کارنامه معامله‌گران در کل هفته شاهد رشد ۸۹درصدی ارزش معاملات و رسیدن آن به ۹/۱۸۵میلیارد‌تومان بودند. تعداد دفعات معاملاتی نیز به ۶/۲۷درصد و شمار خریداران ۶درصد رشد یافت و شاخص نیز در کل هفته ۵/۲۲۴واحد رشد را به ثبت رساند.