گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل مستعفی مهر اقتصاد ایرانیان روز گذشته در مجمع سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی شرکت کرد تا آخرین مجمع شرکت‌های خریداری شده از مهر را نیز با ریاست خود برگزار کند.

عیسی رضایی که ۱۰ روز است از سمت مدیرعاملی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان استعفا کرده، در مجمع عمومی عادی سالانه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی از جامعه سهامداری خداحافظی کرد و گفت: این آخرین مجمعی است که با ریاست من برگزار می‌‌شود و از اواخر هفته جاری، فرد دیگری به عنوان مدیرعامل مهر معرفی می‌شود. وی تائید کرد که از سمت مدیرعاملی مهر اقتصاد استعفا کرده و در عین حال گفت: هم اکنون به عنوان رییس‌ هیات‌مدیره توسعه صنعتی در مجمع حضور پیدا کرده‌ام که پس از پایان مجمع از این سمت نیز استعفا خواهم کرد. وی در عین حال به دلیل استعفای خود از مدیرعاملی مهر اشاره‌ای نکرد و خطاب به سهامداران «وتوصا» گفت: وعده من به شما افزایش سود توسعه صنعتی و عبور قیمت سهام از قیمت اسمی بود، وعده‌ای که به آن عمل شد و سهم توسعه صنعتی از زیر قیمت اسمی حتی محدوده ۱۴۵تومانی را هم تجربه کرد و EPS شرکت هم تقریبا دو برابر شد.

مدیرعامل مستعفی مهر اقتصاد در مجمع «وتوصا» همچنان لحن انتقادی داشت و زمانی که با گزارش ۱۵بندی حسابرس شرکت مواجه شد به بیان برخی مشکلات در خرید شرکت‌های دولتی اشاره کرد. او در واکنش به یکی از بندهای حسابرسی شرکت در مورد منظور نشدن کاهش ذخیره ارزش آلومینیوم ایران، بار دیگر خواستار پس دادن ایرالکو به دولت شد و تاکید کرد: در زمان واگذاری ایرالکو به ما اطلاعات غلط داده شد، ضمن اینکه ایمیدرو در روز پایانی سال گذشته، ۷۰۰ نفر را در شرکت استخدام و همچنین سنوات پرداختی کارکنان را یک ماه اعلام کرده بود در حالی که دو ماه پرداخت می‌‌کرده است. او با بیان اینکه ایرالکو به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و مداخله دولت در اداره این شرکت زیانده شده، افزود: آلومینیوم ایران می‌‌تواند دوباره سودده شود، مشروط بر آنکه دولت در اداره آن مداخله نکند و برخی ارکان محلی از جمله نمایندگان مجلس هم برخی هزینه‌ها از جمله باشگاه ورزشی را به شرکت تحمیل نکنند، ضمن اینکه ما خواستار استمهال بلندمدت اقساط خرید ایرالکو هستیم و استمهال اقساط این شرکت با نرخ ۱۸‌درصد را قبول نداریم. وی افزود: برخی از ارکان دولتی از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن دید سودآوری نسبت به صنعت دارند در حالی که آنها متولی صنعت هستند و باید دید آنها حمایتی باشد اما متاسفانه پا جای بنگاه‌های اقتصادی مثل مهر گذاشته و به دنبال سودآوری هستند. وی در ادامه از اجرا گذاشتن چک و ضمانتنامه خرید ایرالکو به شدت انتقاد کرد.

رضایی در مورد برخی از بندهای حسابرسی شرکت راجع به پلی‌نار و مقره‌سازی گفت: این بندها در سال‌های گذشته هم وجود داشته و در صورت حل نشدن مشکلات باید به تدریج از حساب‌ها حذف شود. مجمع توسعه صنعتی به ریاست‌ عیسی رضایی در پایان از بین ۶۶ ریال تا ۹۲ریال سود قابل تقسیم به اتفاق آرا با پرداخت ۸۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد.

در پایان مجمع «وتوصا» در حالی که شماری از سهامداران به دلیل عدم دریافت سود مورد انتظار، این جلسه را با نارضایتی ترک می‌‌کردند، تعداد زیادی از سهامداران هم با تقدیر از عملکرد رضایی در هیات مدیره توسعه صنعتی، رفتن او از این شرکت بورسی را به زیان شرکت دانسته و خواستار بازگشت او به این مجموعه سرمایه‌گذاری شدند. او نیز در پاسخ به درخواست سهامداران گفت که کار کردن با تیم جدید مهر برایش کار مشکلی است و در عین حال گفت: از هر اقدامی که منجر به خیر در بازار سرمایه و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شود، دریغ نخواهد کرد و هر جا که باشد، پاسخگوی سهامداران خواهد بود.

یادآور می‌‌شود، در پی برکناری شفیع‌زاده از مدیرعاملی موسسه مالی و اعتباری مهر و جایگزینی نتاج به جای وی، عیسی رضایی نیز از سمت خود استعفا کرده بود که هنوز از جایگزین او در مهر اقتصاد ایرانیان خبری در دست نیست، اما از امیری، صادقی شریف، انصاری و شفق از مدیران میانی موسسه مهر و انصار به عنوان گزینه‌های مدیرعاملی مهر اقتصاد یاد می‌‌شود. در ظاهر هم اکنون معاون اقتصادی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد، اداره این شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری را بر عهده گرفته است، تا جایی که مهر همچنان در بازار فعال است و در ظاهر ۶میلیون سهم از عرضه ۳۵میلیون سهمی فولاد مبارکه در روز گذشته از سوی مهر انجام گرفته است.