گروه بورس- سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و مدیریت مخاطرات با مشارکت سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در این سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اهمیت طرح‌های کسب و کار، معیارهای تصمیم‌گیری در انتخاب پروژه‌های سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی مالی، متغیرهای کلان و محیط کسب و کار سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: سامان قاسمی، مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی نیز در مورد قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و ضرورت پذیرش آن، روش‌ها و نظریه‌های کاربردی این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.همچنین دکتر احمد جمالی مدیر کل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی، در خصوص پروژه بهبود فضای کسب و کار در ایران و شاخص‌های مرتبط با آن در سمینار فوق به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

پیش‌بینی می‌شود برگزاری این سمینار در ارتقای بینش، دانش، نگرش و آگاهی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موثر و مفید باشد.این سمینار دیروز در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

ابلاغ موافقتنامه ایران و آذربایجان

از سوی دیگر قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین ایران و آذربایجان پس از تایید شورای نگهبان از سوی رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

در مقدمه این قانون آمده است: با عنایت به ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان و لزوم اتخاذ تدابیر قانونی برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و جلوگیری از فرار مالی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان مشتمل بر یک مقدمه و ۲۹ماده و پروتکل ضمیمه آن تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بر اساس این قانون، این موافقتنامه شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر سرمایه است که صرف‌نظر از نحوه اخذ آنها از سوی هر دولت متعاهد یا مقامات محلی آنها وضع می‌شود و مالیات بر درآمد و سرمایه متشکل از کلیه مالیات‌های بر کل درآمد و کل سرمایه یا اجزای درآمد و سرمایه از جمله مالیات عواید حاصل از نقل و انتقال اموال منقول یا غیرمنقول، مالیات بر کل مبالغ دستمزد یا حقوق پرداختی توسط موسسات و همچنین مالیات بر افزایش ارزش سرمایه است.

بر این اساس، مالیات‌های موجود مشمول این موافقتنامه در مورد ایران شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی است و در مورد جمهوری آذربایجان نیز شامل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی؛ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، مالیات بر دارایی و مالیات بر اراضی است.

بر اساس این موافقتنامه، اتباع یک دولت متعاهد در دولت متعاهد دیگر، مشمول هیچ گونه مالیات با الزامات مربوط به آن که سنگین‌تر یا غیر از مالیات یا الزاماتی است که اتباع دولت دیگر تحت همان شرایط مشمول آن هستند یا ممکن است مشمول آن شوند، نخواهند بود و مالیاتی که از مقر دایم موسسه یک دولت متعاهد در دولت متعاهد دیگر اخذ می‌شود نباید از مالیات موسسات آن دولت دیگر که همان فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، نامساعدتر باشد.