گروه بورس- مهدی حاجی‌وند: بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند پس از چند هفته افت و طی کردن روندی منفی، بازدهی‌ مثبت داشته باشند.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب افزود: طی هفته منتهی به دوم دی ماه، صندوق سرمایه‌گذاری پویا با کسب ۲‌درصد بازدهی به لحاظ بیشترین بازدهی رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از این صندوق صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری بورسیران و پاسارگاد با ۶۵/۱‌درصد بیشترین بازدهی را در بین دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشتند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک ماهه منتهی به دوم دی ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 14 تا مثبت 1‌درصد در نوسان بود. همچنین بیشترین بازده در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، امین گلوبال و امین کارآفرین بود. وی افزود: این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه 37/1 و یک و 91/0‌درصد کسب کنند. این در حالی است که طی این ماه بازدهی متوسط بازار منفی 5/6 ‌درصد بود.
مقدسیان تاکید کرد: تا دوم دی ماه امسال بیشترین بازد‌هی به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۴۲، ۱۰۸ و ۸۱‌درصد بازدهی کسب کنند. اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا، بورسیران برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند. این کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس یادآور شد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا دوم دی ماه حدود ۱۹۲۰ میلیارد‌ریال بود و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، یکم ایرانیان و امین گلوبال صندوق‌هایی هستند که بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده‌اند.وی ادامه داد: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت به بیش از ۳۶۰۰ نفر بالغ شده‌است که از میان آنها تعداد ۳۴۷۲ را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل داده‌اند. این بخش از سرمایه‌گذاران حدود ۶۵‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بدین ترتیب حدود ۳۵‌درصد از مالکیت صندوق‌ها نیز در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته است. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، پویا و پیشتاز صندوق‌هایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران حقیقی بیشترین‌درصد تملک را دارند.