گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: نقدشوندگی بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صف‌های خرید و فروش را برای سرمایه‌گذاران بی‌تاثیر می‌‌کند.

«ایمان مقدسیان» گفت: شاید این روزها که بازار سهام در حال تجربه کردن دوران افت است، سرمایه‌گذاران ارزش نقدشوندگی دارایی‌هایشان را بهتر درک می‌کنند.
وی افزود: سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری و کسب منفعت از این سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشند، در صورتی که به بازدهی مورد انتظار خود که احتمالا مقداری بیشتر از بازدهی‌های کم ریسک‌تر (مثل سپرده بانکی) است دست پیدا نکنند، می‌توانند مبالغ سرمایه‌گذاریشان را به سرعت تبدیل به پول کنند.
وی اضافه کرد: نقدشوندگی بالا باعث می‌‌شود که پدیده‌ای به نام صف فروش در صندوق‌های سرمایه‌گذاری معنی پیدا نکند.
وی در مورد عملکرد ماه منتهی به ۱۸ آذر صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری این ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی ۱۱ تا مثبت یک‌‌درصد در نوسان بود. وی تصریح کرد: بیشترین بازده در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، امین گلوبال و یکم ایرانیان بود.
بازدهی در ماهی که گذشت
«مقدسیان» ادامه داد: این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه ۳۳/۱ و ۲۷/۱ و ۳۳صدم‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی گفت: این سه صندوق سرمایه‌گذاری که در اندازه بزرگ به فعالیت می‌پردازند، توانستند با تکیه بر سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت به این میزان بازدهی دست پیدا کنند. وی در مورد بازدهی بازار گفت: طی این ماه بازدهی متوسط بازار، نزدیک به منفی 6‌درصد بود.
«مقدسیان» در خصوص بیشترین بازدهی صندوق‌ها افزود: تا ۱۸آذر ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود که این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۴۵‌، ۱۲۷ و ۸۶‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی در عین حال گفت: اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
صندوق‌ها چقدر می‌ارزند؟
کارشناس اداره امور نهادهای مالی بورس در مورد ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ 18 آذر ماه به رقمی در حدود یک‌هزار و 900‌میلیارد‌‌ریال نزدیک شد. وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، یکم ایرانیان و امین گلوبال نزدیک به 89‌درصد از این مقدار را به خود اختصاص داده‌اند.
وی درباره وضعیت صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در مقیاس کوچک گفت: صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ارزش ۲۳‌میلیارد‌‌ریالی بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک محسوب می‌شود و رتبه‌های بعدی متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری «پیشتاز» و «بورس بیمه» است.
وی ادامه داد: این سه صندوق توانسته‌اند ارزش خود را به بیش از 20‌میلیارد‌‌ریال برسانند.
همه سرمایه گذاران صندوق‌ها
کارشناس سازمان بورس در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 18آذر ماه به 3هزار و 718 نفر بالغ شده که از میان آنها تعداد 3هزار و 546نفر از سرمایه‌گذاران را اشخاص حقیقی تشکیل داده‌اند.
وی اضافه کرد: این بخش از سرمایه‌گذاران حدود ۶۵‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر حدود ۳۵‌درصد از مالکیت صندوق‌ها نیز در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته است.
وی همچنین یادآور شد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، بورسیران و کارآفرین صندوق‌هایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 80‌درصد از واحدها را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین‌درصد تملک را دارند.