دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران تصویب شد

عکس: نگار متین نیا

سنا- دستورالعمل ۱۴ ماده‌ای عضویت کارگزاران در کانون کارگزاران از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس تصویب شد.

این دستورالعمل بنا بر پیشنهاد کانون کارگزاران و در راستای اجرای ماده۳۳ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴، به تصویب هیات‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهاداررسید.

در این دستورالعمل، کانون اعضا را بسته به مجوز فعالیت دریافتی از سازمان، به چهار گروه اعضای فعال در معاملات اوراق بهادار به استثنای اوراق مشتقه، اعضای فعال در معاملات اوراق مشتقه، اعضای فعال در معاملات کالاهای گروه فلزات یا پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی پذیرفته شده در بورس کالا و اعضای فعال در معاملات کالاهای کشاورزی طبقه‌بندی کرده است که یک عضو می‌تواند در بیش از یک گروه قرار‌ گیرد.

همچنین متقاضیان عضویت در کانون باید اطلاعات و مدارک لازم از جمله مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار، فرم تکمیل شده درخواست عضویت در کانون، اسامی و مشخصات سهامداران، تعداد و‌درصد سهام هر یک، مبلغ سرمایه ثبت شده و میزان پرداخت ‌شده عضو، اسامی اعضای هیأت‌مدیره و مدیر عامل عضو که به تایید سازمان رسیده است، نمودار سازمانی و نشانی دفاتر و شعب، اسامی پرسنل و سایر اشخاص وابسته به عضو به همراه سمت آن‌ها، برنامه دو سال آتی و مشخصات نرم‌افزارها و تجهیزات عمده را در چارچوب فرم‌های مصوب کانون کارگزاران ارائه دهند.

در این دستورالعمل تاکید شده است که عضو باید هرگونه تغییر در اطلاعات ارائه شده را حداکثر ظرف مدت ۷ روز کاری پس از تغییر، به کانون اعلام کند.

در ادامه این دستورالعمل آمده است: عضو باید هنگام درخواست عضویت مبلغی جهت پذیرش تحت عنوان حق ورودیه، به کانون بپردازد.

همچنین عضو باید سالانه در مواردی که کانون تعیین می‌کند، مبلغی به عنوان حق عضویت سالانه بابت خود و اشخاص وابسته به خود به کانون پرداخت کند.

در بخشی دیگری از این دستورالعمل آمده است: اعضای کانون موظفند اطلاعات و مدارک درخواستی کانون را که در راستای اجرای وظایف خود و پس از تایید سازمان درخواست می‌کند، در اختیار کانون قرار دهند.

اشخاص وابسته به اعضا نیز موظفند در دوره‌های آموزشی که کانون به منظور ارتقای توانایی‌های علمی و عملی آنها برگزار می‌‌کند، شرکت کنند.

عضو باید هنگام درخواست کناره‌گیری موقت یا دائم از فعالیت خود، مراتب را به سازمان، کانون و بورس مربوطه اعلام و مجوز فعالیت خود را نزد کانون تودیع کند.

پذیرش درخواست کناره‌گیری توسط کانون، پس از موافقت سازمان براساس ضوابط مصوب سازمان صورت می‌گیرد و عضو در دوره کناره‌گیری موقت موظف به پرداخت حق عضویت سالانه است.

در ماده دیگر این دستورالعمل آمده است: مقررات مصوب کانون برای تمام اعضا و اشخاص وابسته به اعضا الزام‌آور است. در صورت مغایرت هر یک از مصوبات کانون با قوانین، اساسنامه کانون و سایر مقررات، هر یک از اعضای کانون می‌تواند در این خصوص، شکایت خود را تقدیم سازمان کند. سازمان پس از رسیدگی، مصوبات مغایربا قوانین، مقررات و اساسنامه کانون را ملغی خواهد کرد.

کانون در صورت تخلف هریک از اعضا از مقررات این دستورالعمل و سایر قوانین و مقررات مربوط، مراتب را به مرجع رسیدگی به تخلفات موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار گزارش می‌کند. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی می تواند عضو متخلف را به تذکر کتبی بدون درج درپرونده عضو، اخطار کتبی و درج در پرونده‌ عضو، محرومیت از انجام معامله در تمام یابرخی از بورس‌های اوراق بهادار، بورس‌های کالا یا بازارهای خارج از بورس به مدت معین، تعلیق عضویت در کانون و لغو عضویت در کانون محکوم کند.

همچنین در صورت تعلیق یا لغو عضویت در کانون، فعالیت عضو مزبور دربورس‌ها نیز حسب مورد تعلیق یا لغو می‌شود.

متن کامل این دستورالعمل در زیر آمده است:

ماده ۱- کلیه اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده‌ یک قانون بازار اوراق‌بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تعریف شده‌اند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته است. واژه‌های دیگر دارای معانی زیر می‌باشند.

۱ -کانون: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است که با مجوز سازمان تشکیل شده و از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادارمحسوب می‌شود.

۲ - عضو: شخص حقوقی است که مجوز فعالیت کارگزاری، کارگزار/ معامله‌گری یا بازارگردانی را از سازمان دریافت نموده و طبق این دستورالعمل به عنوان عضو، در کانون پذیرفته شده است.

۳ - شخص وابسته به عضو: شامل موارد زیر است: اعضای حقیقی هیات‌مدیره، نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیات‌مدیره، مدیرعامل، مدیران، معامله‌گران، مسوولان پذیرش سفارش مشتریان، نمایندگان سبدگردانی، بازارگردانی و تحلیلگری، مسوولان شعب و مسوولان مالی عضو و سایر اشخاص حقیقی مرتبط با عضو که حسب مورد توسط کانون به عنوان شخص وابسته به عضو اعلام می‌شوند.

ماده ۲- کانون اعضا را بسته به مجوز فعالیت دریافتی از سازمان، به چهار گروه زیر طبقه‌بندی می‌کند. یک عضو می‌تواند در بیش از یک گروه طبقه‌بندی شود.

۱. اعضای فعال در معاملات اوراق بهادار به استثنای اوراق مشتقه؛

۲. اعضای فعال در معاملات اوراق مشتقه؛

۳. اعضای فعال در معاملات کالاهای گروه فلزات یا پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی پذیرفته شده در بورس کالا؛

۴. اعضای فعال در معاملات کالاهای کشاورزی؛

ماده ۳- متقاضیان عضویت در کانون باید اطلاعات و مدارک زیر را در چارچوب فرم‌های مصوب کانون به کانون تسلیم کنند.

۱. مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار

۲. فرم تکمیل شده درخواست عضویت در کانون؛

۳. اسامی ومشخصات سهامداران، تعداد و‌درصد سهام هر یک؛

۴. مبلغ سرمایه ثبت شده و میزان پرداخت ‌شده عضو؛

۵. اسامی اعضای هیات‌مدیره و مدیر عامل عضو که به تایید سازمان رسیده است؛

۶. نمودار سازمانی؛

۷. نشانی دفاتر و شعب؛

۸. اسامی پرسنل و سایر اشخاص وابسته به عضو به همراه سمت آن‌ها؛

۹. برنامه‌ دوسال آتی؛

۱۰. مشخصات نرم‌افزارها و تجهیزات عمده؛

۱۱. مستندات واریز حق ورودیه؛

تبصره: عضو باید هرگونه تغییر در اطلاعات ارائه شده طبق این ماده را حداکثر ظرف مدت ۷ روز کاری پس ازتغییر، به کانون اعلام کند.

ماده ۴- پس از ارائه اطلاعات و مدارک موضوع ماده‌ ۳ و احراز کامل بودن آنها توسط کانون، متقاضی به عنوان عضوکانون پذیرفته شده و موضوع توسط کانون به وی اعلام می‌شود.

ماده ۵- عضو موظف است درصورت ایجاد ارتباط با شخص وابسته جدید یا قطع رابطه با هر شخص وابسته و همچنین هرگونه تغییر رابطه با شخص وابسته، مراتب را حداکثر ظرف مدت ۷ روز کاری به کانون اعلام نماید. اشخاص به محض ایجاد ارتباط از نوع مذکور در بند ۳ ماده‌ ۱، با هر یک از اعضا، به عنوان شخص وابسته به عضو محسوب شده و مشمول ماده ۸ شده و موظف به رعایت مقررات موضوع ماده ۱۰ این دستورالعمل می‌باشند، ولو اینکه تحت عنوان شخص وابسته به کانون معرفی نشده باشند.

ماده ۶- عضو باید هنگام درخواست عضویت مبلغی جهت پذیرش تحت عنوان حق ورودیه، به کانون بپردازد. همچنین عضو باید سالانه در مواعدی که کانون تعیین می‌کند، مبلغی به عنوان حق عضویت سالانه بابت خود و اشخاص وابسته به خود به کانون پرداخت کند. مبالغ دریافتی قابل استرداد نمی‌باشد.

تبصره ۱: سقف حق‌ ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا و اشخاص وابسته به اعضاء، به پیشنهاد کانون به تصویب سازمان می‌رسد. کانون موظف است میزان حق ورودیه و حق‌عضویت سالانه را پس از تصویب، به اعضا اعلام کند.

تبصره ۲: عدم پرداخت حق عضویت سالانه در موعد مقرر، تخلف محسوب می‌شود. کانون می‌تواند از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حق عضویت سالانه پرداخت نشده را از محل سپرده اعضاء نزد این شرکت یا سایر مطالبات آنها از این شرکت، مطالبه و دریافت کند.

ماده ۷- اعضای کانون موظفند اطلاعات و مدارک درخواستی کانون را که در راستای اجرای وظایف خود و پس از تایید سازمان درخواست می‌کند، در اختیار کانون قرار دهند.

تبصره: اطلاعات و مدارک اعضا نزد کانون محرمانه تلقی می‌شود وکانون نمی‌تواند در غیرموارد مصرح در قانون و مقررات، آنها را در اختیار اشخاص دیگر به استثنای عضو مربوطه، سازمان یا مراجعی که سازمان تعیین می‌کند، قرار دهد.

ماده ۸- اشخاص وابسته به اعضا موظفند در دوره‌های آموزشی که کانون به منظور ارتقای توانایی‌های علمی و عملی آنها برگزار می‌نماید، شرکت کنند.

ماده ۹- عضو باید هنگام درخواست کناره‌گیری موقت یا دائم از فعالیت خود، مراتب را به سازمان، کانون و بورس مربوطه اعلام و مجوز فعالیت خود را نزد کانون تودیع نماید.

تبصره ۱: پذیرش درخواست کناره‌گیری توسط کانون، پس از موافقت سازمان براساس ضوابط مصوب سازمان صورت می‌گیرد.

تبصره ۲: عضو در دوره کناره‌گیری موقت موظف به پرداخت حق عضویت سالانه می‌باشد.

ماده ۱۰- مقررات مصوب کانون برای تمام اعضا و اشخاص وابسته به اعضا الزام‌آور است. در صورت مغایرت هریک از مصوبات کانون با قوانین، اساسنامه کانون و سایر مقررات، هر یک از اعضای کانون می‌تواند در این خصوص، شکایت خود را تقدیم سازمان نماید. سازمان پس ازرسیدگی، مصوبات مغایر با قوانین، مقررات و اساسنامه کانون را ملغی خواهد کرد.

ماده ۱۱- کانون در صورت تخلف هریک از اعضا از مقررات این دستورالعمل و سایر قوانین و مقررات مربوط، مراتب را به مرجع رسیدگی به تخلفات موضوع ماده‌ ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار گزارش می‌‌کند. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی می‌تواند عضو متخلف را به یکی از موارد زیر محکوم کند.

۱. تذکر کتبی بدون درج در پرونده عضو؛

۲. اخطار کتبی و درج درپرونده عضو؛

۳. محرومیت از انجام معامله در تمام یا برخی از بورس‌های اوراق بهادار، بورس‌های کالا یا بازارهای خارجاز بورس به مدت معین؛

۴. تعلیق عضویت در کانون؛

۵. لغو عضویت در کانون.

تبصره: در صورت تعلیق یا لغو عضویت در کانون، فعالیت عضو مزبور در بورس‌ها نیز حسب مورد تعلیق یا لغو می‌‌شود.

ماده ۱۲- در صورتی که شخص وابسته به عضو، از مقررات این دستورالعمل و سایر قوانین و مقررات مربوط تخطی نماید،کانون می‌تواند موضوع را به مرجع رسیدگی موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار گزارش کند. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی می‌تواند شخص وابسته به عضو خاطی رابه یک یا چند مورد از موارد زیر محکوم کند.

۱. تذکر کتبی بدون درج در پرونده؛

۲. اخطارکتبی و درج در پرونده؛

۳. محرومیت استفاده از تمام یا برخی از مزایای مدارک یا گواهینامه‌های حرفه‌ای برای مدت حداکثر دو سال؛

۴. انتشار نام و مشخصات شخص وابسته به همراه نوع تخلف برای اطلاع عموم در نشریه ویژه‌ سازمان پس از قطعیت رای؛

ماده ۱۳- مرجع رسیدگی باید در صورت تکرار تخلفات از یک نوع یا در طول کمتر از یک سال توسط اعضا یا اشخاص وابسته به عضو، مجازات‌ها را تشدید کند.

ماده۱۴- این دستورالعمل در ۱۴ ماده و ۷ تبصره در تاریخ ۰۹/۰۸/۱۳۸۸ به تصویب هیات‌مدیره سازمان رسید.