گروه بورس- مهدی حاجی‌وند: کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از افت بازدهی صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری در هفته منتهی به 4 آذر ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماه منتهی به 4آذر ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 11 تا مثبت 2‌درصد در نوسان بود. وی ادامه داد: بیشترین بازده‌ها در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کارگزاری رضوی، امین گلوبال و کارگزاری بانک تجارت بود. وی افزود: این سه صندوق سرمایه‌‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه 44/2، 47/1 و 27/1‌درصد بازدهی کسب کنند. طی این ماه بازدهی متوسط بازار نزدیک به منفی 2درصد بود.
وی درباره بازدهی مثبت صندوق‌ها گفت: در بازه زمانی بین ۲۷آبان ماه تا ۴آذر ماه، هفت صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت کسب کنند. وی در عین حال گفت: در هفته منتهی به ۲۷آذر ماه در حالی که بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام روندی منفی داشتند، صندوق سرمایه‌گذاری حافظ توانست بیش از ۴‌درصد بازدهی کسب کند.
«مقدسیان» افزود: تا تاریخ 4آذر ماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 147، 134 و 91‌درصد بازدهی کسب کنند. وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، سه‌صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند. وی پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باید هر دو عامل ریسک و بازده صندوق را در نظر بگیرند و تنها به بازدهی بالا اکتفا نکنند. وی ادامه داد: به عنوان مثال صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان در میان صندوق‌هایی که بیش از یکسال فعالیت دارند، کمترین انحراف معیار متوسط بازدهی ماهانه را دارد. حال سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق باید با توجه به درجه ریسک‌پذیری خودشان تصمیم بگیرند و به سرمایه‌گذاری در صندوق به عنوان فرآیندی بلند مدت نگاه کنند.کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص ارزش صندوق‌ها افزود: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 4آذر ماه، رقمی در حدود یک‌هزار و 860‌میلیارد‌ریال را تجربه کرد. وی گفت: تا این تاریخ در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک، صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ارزشی نزدیک به 25‌میلیارد‌ریال بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و بورس بیمه بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این سه صندوق توانسته‌اند ارزش خود را به بیش از 20‌میلیارد‌ریال برسانند.«مقدسیان» در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها افزود: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 4 آذر ماه، به 3هزار و 522 نفر رسید که این تعداد از نفرات حدود 60‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.