گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شراط نه چندان مطلوبی سپری کرد. در این روز حجم و ارزش کل معاملات همچنان با کاهش مواجه شد، به طوری که در مجموع 272هزار سهم در بازار معامله شد و ارزش کل معاملات به 45میلیون تومان رسید.

در بازار دیروز دو شرکت کویرتایر و مرجان‌کار در شرایط متعادل به کار خود پایان دادند، به طوری که قیمت هر سهم «پکویر» نسبت به معاملات روز سه شنبه بدون تغییر ماند و هر سهم «کمرجان» با 55/3درصد افزایش به قیمت 4هزار و 836ریال رسید.
از سوی دیگر روز گذشته صف خریدی معادل ۵/۱میلیون سهم برای سهام بیمه دی تشکیل شد و هر سهم این شرکت ۵درصد رشد قیمت را تجربه کرد و به نرخ یک‌هزار و ۴۴۵ریال رسید، اما با این وجود همچنان سهام این شرکت در زیر قیمت عرضه اولیه معامله شد.
شایان ذکر است سهامداران عمده شرکت بیمه دی فعالیت زیادی در روز سه‌شنبه از خود نشان دادند. در این روز سرمایه‌گذاری دی و سرمایه‌گذاری سعدی هر کدام به ترتیب 139هزار و 568سهم و 163هزار سهم از سهام «ودی» را در بازار به فروش رساندند. همچنین در این روز شرکت اندوخته شاهد 15میلیون سهم خود را به توسعه دانش مدیریت خوارزمی واگذار کرد که با احتساب این معامله، شرکت توسعه دانش مدیریت خوارزمی سهامدار 1/5درصدی شرکت بیمه دی محسوب می‌‌شود که این رقم معادل 15میلیون و 555هزار سهم است.
همچنین بازار فرابورس دیروز معامله ۱۰هزار فقره گواهی سپرده بانک کشاورزی را در خود ثبت کرد. گواهی مزبور بدون تغییر نسبت به معاملات روز سه‌شنبه معامله شد و ارزش آن به یک میلیارد تومان رسید.
شایان ذکر است روز سه‌شنبه کارگزاری بانک کشاورزی 10هزار فقره گواهی سپرده خود را به شرکت ترکویزپارتنرزلیمیتد واگذار کرده است، که با خروج این تعداد سهام از پرتفوی کارگزاری بانک کشاورزی، این کارگزاری سهامدار 7/56درصدی گواهی سپرده بانک کشاورزی است. همچنین با معامله مزبور شرکت ترکویز پارتنرز لیمیتد درصد سهام خود را به 5درصد افزایش داد.
یادآور می‌‌شود در معاملات روز سه‌شنبه شرکت گوهرزمین اقدام به خرید ۱۴هزار و ۵۰۰سهم از سهام مرجان‌کار کرده است.
شستا و وزارت نیرو فرابورسی می‌‌شوند
از سوی دیگر شرکت فرابورس با سازمان خصوصی‌سازی، ‏مجموعه شستا، وزارت نیرو، مجموعه ایران خودرو و نهادهای دیگری که شرکت‌هایی برای فروش داشته و آن شرکت‌ها بورسی نیستند، در حال مذاکره برای ورود این شرکت‌ها به فرابورس هستند.
مدیر پذیرش شرکت فرابورس با اشاره به مذاکرات انجام شده شرکت فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی جهت ورود شرکت‌های مزایده‌ای در فرابورس گفت: به دنبال برگزاری جلساتی میان مدیران شرکت فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شد موضوع واگذاری شرکت‌ها از طریق فرابورس در شورای عالی واگذاری مطرح شود. البته در مورد اضافه شدن روش واگذاری سهام از طریق فرابورس به روش‌های واگذاری سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه عملی نرسیدیم.
مهدی علم‌الهدی ادامه داد: اصولاشرکت‌های پذیرفته نشده در بورس از طریق مذاکره و مزایده واگذار می‌شوند. در این راستا در بازار سوم فرابورس روش جدیدی مطرح شده است. لذا روش عرضه در فرابورس مورد موافقت قرار گرفته است و به موجب این روش برای شرکت‌های سهامی خاص و خارج از بورس، با تعریف نماد برای آنها در فرابورس، قیمت گذاری آنها را روی تابلو انجام می‌دهیم. وی با اشاره به ضرورت تصویب لایحه توسعه ابزارها درمجلس برای ورود شرکت‌های سهامی خاص به بورس گفت: با تصویب لایحه توسعه ابزارهای مالی در مجلس، مالیات نقل‌و‌انتقال شرکت‌های سهامی خاص به نیم درصد کاهش خواهد یافت وزمینه‌ای برای فروش شرکت‌های خارج از بورس در فرابورس ایجاد می‌شود.
وی در برابر سوالی مبنی براینکه آیا شرکت‌های زیان ده وارد فرابورس می‌شوند؟ گفت: بحث پذیرش شرکت‌ها در فرابورس، مبنی بر سود یا زیان‌دهی آنها نیست بلکه شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش در بورس را نداشته باشند و خواهان فروخته شدن در یک فضای رقابتی مثل بورس هستند، وارد فرابورس می‌شوند.