دو متقاضی ورود به بورس خط خوردند

عکس: حمید جانی‌پور

فارس- سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و ملی صنایع پتروشیمی از فهرست شرکت‌های متقاضی حضور در بورس اوراق بهادار حذف شدند و تعداد شرکت‌های خواهان ورود به بورس به ۱۷ شرکت رسید.

آخرین وضعیت پرونده پذیرش شرکت‌های متقاضی حضور در بورس حکایت از آن دارد که دو شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و هلدینگ ملی صنایع پتروشیمی از این فهرست حذف شده‌اند.

پیش از این نیز شرکت‌های فولاد آذربایجان و گروه صنعتی پلور سبز به دلیل زیان‌دهی و احراز نکردن شرایط بورس از این فهرست خط خورده بودند.

براساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین از ۹ اسفند سال گذشته درخواست ورود به بورس را از طریق کارگزاری بانک اقتصاد نوین کرده، اما به دلیل نبود پیگیری موثر از زمان پذیرش تاکنون، نام این شرکت از شرکت‌های جریان پذیرش حذف شد.

تصمیم به حذف شرکت‌ها توسط واحد مدیریت پذیرش اوراق بهادار مشمول شرکت هلدینگ ملی صنایع پتروشیمی نیز شد که پرونده آن از ۱۱ دی ماه سال گذشته از سوی شرکت تامین سرمایه‌ نوین ارائه شده بود.

حذف این هلدینگ بزرگ با تکیه بر مصوبه۲۴ مرداد ۸۸ هیات وزیران عضو کارگروه مربوط به قانون اصل۴۴ صورت گرفته که براساس آن نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمره سازمان‌های توسعه‌ای قرار گرفت.

با این مصوبه و با توجه به برنامه تشکیل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، پذیرش ملی صنایع پتروشیمی در بورس منتفی شد.

با حذف نام این دو شرکت، تعداد شرکت‌های متقاضی ورود به بورس به ۱۷ شرکت رسید. شرکت‌های بانک سرمایه، بیمه آسیا، بیمه دانا، پست بانک ایران، پست جمهوری اسلامی ایران، توربو کمپرسورنفت، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، خدمات مهندسی آب و خاک کشور، نفت ایرانول، هواپیمایی ایران ایرتور، بیمه معلم، داروسازی الحاوی، سرمایه‌گذاری نظام مهندسی ایران، معادن زغال‌سنگ البرز شرقی، معادن زغال سنگ کرمان، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و همچنین هما یا در مرحله تکمیل مدارک‌اند یا اینکه درخواست پذیرش خود را به بورس ارسال کرده‌اند.

برنامه‌ای برای ورود به بورس نداریم

عباس‌ علی دوست مدیر مالکیت سهام سرمایه‌گذاری اقتصادنوین در این رابطه اظهار داشت: دلیل حذف نام سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین از فهرست شرکت‌های مورد پذیرش بورس ناشی از دلایل مختلفی بود.

وی ادامه داد: اولین عامل به لزوم مصوبه مجمع این شرکت برای ورود به بورس است. با توجه به اینکه مصوبه مربوطه تاکنون اخذ نشده است موضوع پذیرش سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین در بورس خود به خود منتفی است، زیرا باید این مرحله طی می‌شد. با این اوصاف بورس در این رابطه اشتباه کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که مقررات دست و پاگیر شرکت بورس و شفاف نبودن مواردی که مطرح می‌شد موجب بی‌میلی مسوولان این شرکت برای حضور در بورس شد.

این مقام مسوول در شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین در ادامه به سومین دلیل خروج پرونده این شرکت از فهرست شرکت‌های متقاضی ورود به بورس اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه مجمع فوق‌العاده‌ای که برگزار شده قرار است سرمایه ۲۰‌میلیارد تومانی این شرکت با ۱۵۰درصد افزایش به ۵۰‌میلیارد تومان برسد. به این منظور باید مجوزهای لازم از سازمان بورس اخذ شود.

به گفته وی سرمایه این شرکت از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران افزایش خواهد یافت.

علی دوست در برابر این سوال که آیا امکان ورود سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به فرا بورس یا بورس در آینده وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای ورود به بورس از سوی سهامداران شرکت وجود ندارد.