فارس- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین برنامه‌های ۵ ماه آینده این معاونت را اعلام کرد و از راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز و ظهور شرکت‌های جدید در بازار سرمایه خبر داد. قاسم محسنی دمنه مهم‌ترین برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار را اعلام کرد و از صدور مجوزهای جدید برای چند محصول نوین بازار سرمایه و ظهور شرکت‌های نوین خبر داد.

راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی

وی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت ایجاد زمینه تاسیس و فعالیت موسسات رتبه‌بندی است. این شرکت‌های جدید بعد از راه‌اندازی می‌توانند نسبت به رتبه‌بندی اوراق بهادار با درآمد ثابت که به نوعی بدهی محسوب می‌شوند، اقدام کنند. وی ادامه داد: در حالی تاکنون دو درخواست راه‌اندازی این موسسات به سازمان بورس ارائه شده که باید مقررات فعالیت این دسته از موسسات نهایی شود. محسنی دمنه در واکنش به این سوال که این مقررات تا چه زمانی نهایی می‌شود تا بستر فعالیت آنها فراهم شود؟ پاسخ داد: به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری مقررات مربوطه تهیه و در هیات مدیره سازمان بورس بررسی و تصویب شود تا مراحل راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی ایجاد شود. به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، این دسته از شرکت‌ها جایگاه مهمی در بازار سرمایه داشته و یکی از علل بروز بحران مالی جهانی، اشتباه ریسک اوراق بهادار توسط این موسسات در آمریکا و اروپا بود که منجر به اصلاح مقررات مربوطه شد.

ساماندهی خدمات مشاوره

محسنی دمنه به لزوم ساماندهی شرکت‌های مشاوره‌ای فعال در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این دسته از شرکت‌ها در حالی از گذشته تاکنون به طور غیررسمی و خارج از نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند که مقررات لازم برای ساماندهی این دسته از شرکت‌ها نیز در حال تدوین است. از سوی دیگر با تدوین مقررات لازم،‌علاوه بر شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های مشاوره‌ای نیز خواهند توانست اقدام به سبد گردانی سهام برای سرمایه‌گذاران کنند.

ایجاد شرکت‌های پردازشگر اطلاعات

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی ایجاد شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی است .این دسته از شرکت‌ها بعد از تهیه و تصویب مقررات می‌توانند با دریافت و پردازش اطلاعات مالی نسبت به تهیه و صدور نرم افزارهای مختلف مالی اقدام کنند.

به گفته وی تاکنون شرکت تامین سرمایه امین درخواست راه‌اندازی چنین شرکتی را داده که مورد موافقت سازمان بورس واقع شده و بعد از نهایی شدن مقررات فعالیت این شرکت‌ها، دیگر متقاضیان نیز می‌توانند نسبت به ارائه درخواست مبادرت کنند.

راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صدور مجوز راه‌اندازی دو صندوق طلا و ارز را مدنظر قرار داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس راه‌اندازی این دو صندوق جدید به صورت مجزاست تا معامله‌گران طلا و ارز با تکیه بر مزایای این صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش طلا و ارز کنند.

به گفته وی شرکت تامین سرمایه امین یکی از متقاضیان راه‌اندازی این صندوق‌ها است.

دلیل تاخیر در فعالیت صندوق زمین و ساختمان

محسنی دمنه در پاسخ به این پرسش که چرا صندوق زمین و ساختمان چشمه علیرغم صدور مجوز سازمان بورس آغاز به کار نکرده؟ اظهار داشت: یکی از موانع اصلی فعالیت این صندوق لزوم مشخص شدن جزییات طرح و نقشه و مصالح ساختمانی است تا از طریق این شاخص‌ها سرمایه گذاران علاقه‌مند به صندوق زمین و ساختمان با شفافیت مناسبی مواجه شوند. از سوی دیگر به دلیل نبود سابقه، آغاز به کار این صندوق با تاخیر رو به رو شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش پایانی اعلام برنامه‌های این معاونت نیز به رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بورس اشاره کرد و گفت: حدود ۹۴‌درصد از مراحل لازم برای رتبه‌بندی ۸۷ شرکت‌های بورس اوراق بهادار طی شده است.

محسنی دمنه در خاتمه گفت: تا ۱۵ روز آینده نتیجه نهایی رتبه‌بندی کارگزاران به هیات مدیره سازمان بورس ارائه می‌شود تا برای اولین بار رتبه شرکت‌های کارگزاری اعلام شود.