گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از بازدهی بالاتر از بازار 17 صندوق سرمایه‌گذاری تا ابتدای مهر خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در حالی که در هفته گذشته بازار بازده متوسط نیم‌درصدی را تجربه کرد، هفده صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی فراتر از بازار را به دست آورند. در هفته گذشته بیشترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 4/3 بازدهی مثبت بود.
وی افزود: در ماه منتهی به اول مهر ماه امسال، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام از۲ تا ۱۵‌درصد در نوسان بود. بیشترین بازدهی را در طول این ماه صندوق سرمایه‌گذاری پویا کسب کرد. میانگین بازدهی ماهانه صندوق سرمایه‌گذاری پویا ۱۴/۳‌درصد و انحراف معیار بازدهی این صندوق ۶۳/۸‌درصد است. بیشترین بازدهی این صندوق در یک ماه ۲۳‌درصد بوده که در خرداد سال ۱۳۸۷ رقم خورده است. وی اضافه کرد: از لحاظ متوسط بازدهی ماهانه، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی در بین صندوق‌هایی که نزدیک به یک سال و بیشتر از فعالیتشان سپری شده است با میانگین بازدهی نزدیک به ۶‌درصد بالاترین بازدهی را کسب کرده است. وی تصریح کرد: اما با وجود بازدهی بالا، این صندوق انحراف معیار بالایی را هم نشان می‌دهد و انحراف معیار بازدهی ماهانه این صندوق سرمایه‌گذاری ۵/۱۱‌درصد است. بیشترین انحراف معیار متوسط بازدهی ماهانه متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین است که میانگین بازدهی منفی ۵ صدم‌درصد و انحراف معیاری در حدود ۱۲‌درصد دارد و کمترین انحراف معیار در بازدهی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان بوده که رقمی در حدود ۳‌درصد را نشان می‌دهد.
وی درباره بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بیش از دیگر صندوق‌ها است. این سه صندوق سرمایه‌گذاری که در اردیبهشت سال 1387 کار خود را آغاز کرده اند، توانسته‌اند ظرف این مدت به ترتیب 148، 111 و 76‌درصدی بازدهی را محقق کنند.
مقدسیان افزود: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا اول مهر ماه به یک‌هزار و ۶۸۴میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار ۴۹‌درصد به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین و بقیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: تا اول مهر ماه بیش از سه‌هزار سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این افراد 59‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.