گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از حجم 9میلیاردتومانی خرید و فروش‌های این شرکت سرمایه‌گذاری در بورس تهران خبر داد.

سید کاظم حیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این که «وصنعت» پس از 4 سال حضور غیرفعال در بازار سرمایه، مدتی است به
خرید و فروش سهام در بورس می‌پردازد، گفت: فعالیت شرکت در امر دادوستد سهام در بورس تهران موجب شده که در سال مالی گذشته معادل ۹میلیاردتومان سهام از سوی شرکت مورد خرید و فروش قرار گیرد. عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با اشاره به تحقق سود ۷۱ریالی هر سهم شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱شهریور ۸۸ گفت: برای سال ۸۹ نیز EPS ا۱۸۰ریالی پیش‌بینی شده که با توجه به فعال شدن شرکت در بازار سرمایه، فروش برخی شرکت‌ها و حضور در برخی از پروژه‌ها به نظر می‌رسدکه پیش‌بینی مزبور تحقق یابد.
وی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر این که با توجه به پیدا نشدن خریدار برای بلوک 18درصدی سیمان مازندران، آیا تصور می‌کنید درآمد حاصل از فروش شرکت‌های «وصنعت» محقق شود؟ گفت: بلوک سیمان مازندران به دلیل درخواست خریدار مبنی بر تعدیل شرایط واگذاری انجام نشد، چرا که خریدار خواستار 5 ساله شدن پرداخت اقساط بود که با توجه به درخواست آن، ده روز آینده دوباره بلوک «سمازن» عرضه می‌شود و احتمال دارد که حتی با توجه به شرایط مناسب عرضه، چند خریدار برای خرید بلوک با یکدیگر به رقابت بپردازد.
وی در پاسخ به این سوال که «وصنعت» برنامه فروش چه شرکت‌های دیگری را دنبال می‌کند؟ گفت: شرکت‌هایی که در آنها سهام مدیریتی داریم، در لیست واگذاری‌ها هستند به عنوان مثال ۳۵درصد گلوکوزان، ۶۰درصد آبفر، ۴۳درصد پارس سوییچ و ۵۱درصد نیروکلر به همراه سهام مدیریتی بلبرینگ ایران در برنامه فروش ما قرار دارد که بیشتر این شرکت‌ها از حاشیه سود بسیار مناسبی برخوردارند. حیان در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با فعال شدن در بازار سرمایه در سهام چه شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده؟ توضیح داد: این خرید و فروش‌ها با هدف نوسان‌گیری بوده و در صنایع دارای مزیت از جمله فولاد، دارویی‌ها و معدنی‌های بازار سرمایه صورت گرفته است.
وی درباره سیاست تقسیم سود در مجمع شرکت گفت: پیشنهاد ما تقسیم 20ریال سود در مجمع عادی سالانه است، اما احتمالا در مجمعی که در نیمه اول آبان برگزار می‌شود، 50ریال سود تقسیم خواهد شد که البته میزان تقسیم سود در اختیار مجمع است.
وی با بیان اینکه این شرکت طی ماه‌های گذشته در دو حوزه مکانیزم‌های جدید سرمایه‌گذاری و صنعت ساختمان وارد شده، افزود: در بخش مکانیزم سرمایه‌گذاری طرحی از جانب سرمایه‌گذاری صنعت و معدن آماده و برای رییس‌جمهور ارسال شد. در این خصوص
جلسه ای با شخص رییس‌جمهور برگزار خواهیم کرد و انتظار می‌رود با توجه به ابعاد این طرح، زمینه اجرای آن فراهم شود. وی ادامه داد: در این زمینه به عنوان بازوی توسعه‌ایی بانک صنعت ومعدن حداکثر تا 20‌درصد وارد طرح‌های مختلف از جمله طرح آمایش خواهیم شد. در این حالت 20‌درصد از ارزش پروژه‌ها به صورت سهام ممتاز در اختیار سرمایه‌گذاری صنعت و معدن قرار می‌گیرد، اما بلافاصله بعد از اجرای طرح‌ها اقدام به فروش سهام و تبدیل سهام ممتاز به سهام عادی خواهد شد. باقی مشارکت‌کنندگان طرح‌ نیز موظف به شرکت در مزایده فروش سهام ما خواهند بود. به گفته وی، نحوه مشارکت در این پروژه‌ها به صورت 25‌درصد نقد و باقی اقساط 2 ساله است تا از این طریق به بخش خصوصی کمک شود. حیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که با 20‌درصد از وجوه توسط بانک یا منابع سرمایه‌گذاری صنعت و معدن وارد پروژه‌ها شویم. در این حالت ارتباط بخش خصوصی با بانک صنعت و معدن برای دریافت وام قطع شده و همواره از طریق این شرکت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. وی افزود: از جمله مزایای این روش تسریع در اخذ وام و تسهیلات برای پروژه‌ها، اطمینان بانک از نحوه هزینه‌ها و مهم‌تر از همه نبود مشکلات حضور شرکت‌های دولتی بعد از اجرای پروژه‌ها و اداره آنها توسط بخش خصوصی است.
مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن آخرین فعالیت‌های این شرکت در بخش ساختمان را اعلام کرد و گفت: با همکاری شرکتی ایتالیایی و انگلیسی مقرر شده یک شرکت ظرف مهرماه جاری تاسیس شود تا از این طریق تکنولوژی ساخت صنعتی برای انبوه‌سازی وارد شود. با این رویداد سرمایه‌گذاران و متقاضیان ساخت و ساز می‌توانند در صورت توجیه اقتصادی از این تکنولوژی برای ساخت‌و‌ساز سریع استفاده کنند. به گفته حیان این تکنولوژی در یک نوبت کاری از امکان ساخت دیوار و سقف ۱۲۰۰واحد ۱۰۰متری در عرض ۸ ماه را برخوردار است و به وسیله آن می‌توان یک پروژه ۵۰۰واحدی را در ۸ ماه به اتمام رساند.
وی با اشاره به اینکه در خصوص استفاده از این تکنولوژی با وزیر جدید مسکن نیز مذاکراتی صورت گرفته، ادامه داد: هدف از بکارگیری این تکنولوژی در سراسر ایران آموزش استفاده از آن به خریدار، فراهم کردن نمونه کار و استفاده از سرمایه در گردش 2 تا 3‌میلیارد‌تومانی برای هر پروژه 500 واحدی است.
حیان به ایجاد کارخانه مربوطه با سرمایه‌گذاری ۱۱‌میلیارد‌تومانی اشاره کرد و اثر سودآوری اجرای این تکنولوژی در سودآوری سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را قابل توجه دانست. از طرف دیگر به گفته وی این تکنولوژی بر کاهش قیمت مسکن و کمک به دهک‌های پایین جامعه موثر خواهد بود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود مشارکت ۲۰‌درصدی با شرکت سوییسی به منظور تامین اعتبارهای مالی، راه‌اندازی لیزینگ نواندیشان با هدف خرید و فروش ماشین‌آلات و اموال فرسوده و لیزینگ ماشین‌آلات صنعتی و اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی را از دیگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری صنعت معدن اعلام کرد.