داود جدید بناب *

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (ایفک) در سی امین سالروز تاسیس خود، دومین یکشنبه ماه دسامبر هر سال را به عنوان اولین روز جهانی حسابداری انتخاب کرده است. این فدراسیون به اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد می‌کند که در این هفته یک روز را در کشور خود به عنوان روز حسابدار معرفی کنند و از طرف دیگر جهت شناسایی حرفه حسابداری و نقش حسابداران در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به عموم، با برگزاری مراسم ویژه‌ای از حسابداران کشور خود تجلیل به عمل آورند.

در ۱۳ آذر ماه ۱۳۸۶ با تلاش ۴ تشکل حسابداری، حدود ۸۰نفر از حسابداران باتجربه گرد هم جمع شدند و ۱۵ آذر هر سال را به عنوان روز حسابدار در ایران تعیین کرده و مقرر شد که پیگیری لازم جهت ثبت در تقویم کشور صورت گیرد.

آذر ماه سال گذشته نخستین کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ایران، باتلاش انجمن حسابداری ایران برگزار شد. در این کنفرانس ضمن ارائه مطالب ارزشمندی توسط اساتید حرفه‌ای ایرانی و خارجی و با توجه به مشکلات اقتصادی بین‌المللی، مسائل مربوط به اخلاق در حرفه و اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به نظر خواهی که از میان یک‌هزار عضو انجمن به عمل آمده بود، سه تن از اساتید حسابداری به عنوان کسانی که خدمات شایسته‌ای به حرفه کرده‌اند، مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه، گردهمایی دیگری روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۷ باتلاش جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره برگزار شد و پس از ارائه مطالب توسط سخنرانان، از خدمات استاد دیگری که حسابدار نبود ولی با تایید حاضرین و شاگردان استاد، خدمات شایسته‌ای در راه‌اندازی دانشکده حسابداری وپرورش حسابداران زبده انجام داده بود، تجلیل به عمل آمد.

امسال نیز انجمن حسابداری اعلام داشته روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر ماه دومین کنفرانس حسابداری را در ایران بر گزار می‌کند و از اعضا خواسته که در رابطه با انتخاب مشاهیر حسابداری اظهارنظر کنند.

***

- «رابرت کاپلان»، استاد حسابداری دانشگاه‌هاروارد معتقد است که با توجه به نقش و جایگاه حسابداران در بنگاه‌ها و سازمان‌ها، از این پس باید مدیران مالی را مدیران ارزش‌آفرین بنامیم. آقای «دل واله» ریس پیشین ایفک هم معتقد است که «حسابداران نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی کشور‌های خویش دارند».

طی چند سال اخیر تشکل‌های حرفه‌ای متعددی چون جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره، سازمان حسابرسی و انجمن حسابداری ایران با پیشینه‌های مختلفی شکل گرفته‌اند و در زمینه‌های مختلف این رشته، کتب و نشریات و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند. با این حال هنوز تا کسب جایگاه واقعی و منزلت اجتماعی حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور، راه طولانی در پیش است.

خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ شاهد همدلی، همراهی و تعامل مناسب در میان تمام انجمن‌ها و سازمان‌های مسوول در امر اعتلای حرفه حسابدای و حسابرسی بودیم. این امر نوید بخش همراهی و هم‌افزایی بیشتر جوامع حرفه‌ای در سال‌های آینده است.

با توجه به فرصتی که تا آذر ماه در پیش است و با در نظر گرفتن اینکه اکثر حسابداران عضو حداقل دو یا سه انجمن یا تشکل حسابداری هستند، بنابراین پیشنهاد می‌شود فدراسیونی ملی از انجمن‌ها و تشکل‌های حسابداری، تشکیل شود. این فدراسیون بزرگ می‌تواند ضمن ثبت این روز و هفته در تقویم ملی، در اعتلای دانش حسابداری و ایجاد انگیزه لازم در حسابداران بدون توجه به سن و سال، با در نظر گرفتن نقشی که حسابداران می‌توانند در حل بحران‌های اقتصادی پیش آمده داشته باشند، بکوشیم.

بیایید این عمل خوب بزرگداشت اساتید را در زمان زنده بودنشان ارج نهیم، ولی معیار سن و سال یا تدریس نباشد. شاید توانستیم تالار وتندیسی از مشاهیر داشته باشیم.

*عضو انجمن حسابداران خبره ایران