دکتر محمد آرام*

بخش پایانی

در بند۱۸ ماده نخست ق.ب.ا با توجه به این دو نکته، شرکت‌های تامین سرمایه به این ترتیب تعریف شده‌اند: «شرکتی است که به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند و... .»

موضوع دیگری که باید بدان پرداخت، علت تقویت نقش شرکت‌های تامین سرمایه در بازارهای مالی است.

چنان‌که گفته شد، محور اصلی فعالیت‌های تامین سرمایه اوراق بهادار و ابزارهای مالی است.

در سال‌های اخیر شرکت‌ها و صنایع هرکدام به نوبه خود برای ابداع و نوآوری در طراحی و ایجاد اوراق بهادار جدید تلاش کردند و در نتیجه پیچیدگی معاملات و حتی خود بازارهای مالی نیز در نتیجه تنوع ابزارها، افزایش یافت و حجم معاملات نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

لذا در اینجا بود که شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان گروه‌های متخصص و حرفه‌ای نقش و تاثیر خود را نشان داد و نیاز به وجود آنها بیش از پیش تقویت شد؛ به گونه‌ای که امروز از ارکان بازارهای سرمایه به شمار می‌روند و در طراحی و ایجاد و انتشار اوراق بهادار و حتی قیمت‌گذاری آن، ماموریتی ویژه عهده دار شده اند.

در دستورالعمل ماده ۲۲ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که توسط وزیر محترم اقتصاد به شرکت‌های تامین سرمایه ابلاغ شده است، وظایف شرکت‌های تامین سرمایه شامل قیمت‌گذاری، بازاریابی و تعهد پذیره‌نویسی سهام اصل ۴۴ تعریف شده است.

لذا می‌بینیم که این صنعت همگام با رشد بازارهای سرمایه، فعالیت‌ها و خدمات خود را توسعه داده است و اثرپذیری متقابلی بین بازارهای مالی و موسسات تامین سرمایه وجود داشته است که هر کدام مستلزم دیگری بوده و به هر حال تقویت نقش این صنعت و حضور غول‌های تامین سرمایه جهانی مانند گلدمن ساکس و سیتی گروپ را در پی داشته و حتی محیط رقابتی آنها را تغییر داده است.

*مدیرعامل تامین سرمایه امین