آغاز به کار فرابورس با 3 شرکت

گروه بورس- مدیرعامل شرکت فرابورس از درخواست ۱۲شرکت برای ورود به فرابورس خبر داد و گفت: سه شرکت دارای اطلاعات کامل و کافی برای ورود به این بازار هستند.

مصطفی امید قائمی با بیان این مطلب افزود: شرکت‌های مرجان کار، کویرتایر و بیمه دی درخواست‌های قابل اتکایی برای تهیه

امیدنامه دارند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان با ۲۳۰میلیارد ریال سرمایه، بورس کالای ایران با ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با ۹۹۰۰میلیون ریال سرمایه، کاغذ پلاست شرق با ۲۵میلیاردریال سرمایه، مجتمع نیروگاه‌های فراگامان با ۷۷میلیاردو ۵۰۰میلیون ریال سرمایه، سرمایه‌گذاریارس گستر با دو میلیارد ریال سرمایه و سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با دومیلیون ریال سرمایه از دیگر شرکت‌هایی هستند که تقاضای پذیرش در فرابورس راه دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان می‌تواند وارد فرابورس شود یا خیر؟ گفت: شرکت‌هایی که تقاضای ورود به فرابورس را دارند، باید سهامی عام باشند. سهام عدالت استان کرمان سهامی خاص است و از شروطی که برای ورود به فرابورس نیاز دارند، تبدیل شده به شرکت سهامی عام است.

مدیرعامل شرکت فرابورس اظهار داشت: با توجه به انحلال کارگزاری سهام عدالت، در انتظار نقل و انتقال پرتفوی شرکت کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستیم تا در خصوص درخواست پذیرش این شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرابورس اقدام کنیم.

وی همچنین در گفت‌وگو با موج در خصوص فعالیت کارگزاران در فرابورس، به صدور مجوز فعالیت برای ۱۶کارگزار بورس اوراق بهادار در این بازار از سوی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: همچنین سازمان بورس مجوز فعالیت ۶ماهه برای ۱۲کارگزار در این بازار را صادر کرده است.

وی ادامه داد: در این بین سه کارگزار موفق به احراز شرایط برای دریافت مجوز قطعی شدند که بر این اساس فرابورس فعالیت خود را با ۱۹کارگزار آغاز کرد.

امید قائمی با اشاره به رتبه‌بندی کارگزاران از سوی سازمان بورس تصریح کرد: با پایان رتبه‌بندی کارگزاران در شهریور ماه، احتمالا تعداد زیادی از کارگزاران مجوز فعالیت در فرابورس را دریافت خواهند کرد.

امید قائمی با اشاره به اینکه سهام و اوراقی که در فرابورس پذیرش می‌شوند، می‌توانند به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری قرار گیرند، ادامه داد: سازمان بورس در این خصوص با بانک مرکزی مکاتباتی کرده است که در راستای این مکاتبات، بانک مرکزی نامه‌ای را برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ کرد تا بر اساس آن شرکت‌هایی که در فرابورس پذیرفته و سهامشان در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ثبت می‌شود، به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و اعتبارات قرار گیرد.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فرابورس در گفت‌وگو با سنا خاطرنشان کرد: تصویب لایحه توسعه ابزارهای مالی خلا قانونی فرابورس را برای فعالیت شرکت‌ها رفع می‌کند.

«مصطفی امید قائمی» گفت: با توجه به جامعیتی که لایحه در بحث مالیات‌ها و تسهیل ورود ابزارهای مالی دارد، می‌تواند نقش بسیار موثری در راه‌اندازی سریع و توسعه بازار فرابورس داشته باشد.

وی افزود: مشکل مالیات نقل و انتقال سهام برای شرکت‌هایی که می‌خواهند سهام خود را در این بازار دادوستد کنند، دغدغه بزرگی بود که با تصویب این لایحه، مالیات فرابورس نیز همانند مالیات بورس اوراق بهادار خواهد شد.

وی کاهش مالیات را مشوقی برای فعالیت شرکت‌های حاضر در فرابورس عنوان کرد و گفت: شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار نیز می‌توانند با افزایش درصد سهام شناور آزاد خود از تخفیف‌های مالیاتی تعریف شده در لایحه استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فرابورس هم چنین زمان نهایی راه‌اندازی این بازار و شروع معاملات آن را پایان تابستان سال جاری عنوان کردو افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار باید آیین‌نامه معاملات فرابورس را تصویب و ابلاغ کند.