گروه بورس- رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به حدود 160میلیارد تومان خبر داد.

«ایمان مقدسیان» افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حالی هفته منتهی به 24خرداد ماه را به پایان رساندند که طی این هفته 11 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند عملکردی بهتر از بازار را رقم بزنند. وی ادامه داد: طی این هفته بیشترین بازده را با 67/1‌درصد، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات به دست آورد و کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با 7‌درصد بازدهی منفی بود.
مقدسیان بیشترین بازدهی ماهانه صندوق‌ها را متعلق به صندوق آگاه برشمرد و گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری که نزدیک به یک سال از دوره فعالیت خود را سپری کرده در این مدت توانسته بازده ۳۵‌درصدی را رقم زند. این مساله در شرایطی رخ داده که طی مدت مشابه، بازار بازدهی منفی ۲۳‌درصدی داشته است. وی اضافه کرد: پس از صندوق سرمایه‌گذاری آگاه بیشترین بازده متعلق به صندوق‌هایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات و یکم ایرانیان بود. صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان که بازده ۱۹‌درصد سالانه را برای سرمایه‌گذارانش تضمین کرده، بازده از ابتدای تاسیسش به حدود ۱۰‌درصد رسیده و با گذشت بیش از ۵ ماه از فعالیت خود توانسته به بیش از بازده تضمین شده دست یابد.
این کارشناس بورس در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس، صندوق‌ها گفت:‌از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس دو صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا بیشترین بازده را کسب کرده‌اند و پس از این دو صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، خبرگان و آگاه با کسب 37، 36 و 35‌درصد بازدهی در رتبه‌های بعدی از نقطه نظر کسب بازدهی قرار دارند.
وی گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۲۴ خرداد ماه حدود ۱۵۸‌میلیارد تومان بود که ۷۱‌میلیارد تومان از این مقدار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داشت. صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین که تنها صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است، با ۸۶‌میلیارد تومان، عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده است.
وی درباره تعداد سرمایه‌گذاران گفت: تا تاریخ 24خرداد ماه بیش از سه‌هزار نفر سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حضور داشته‌اند که از این مقدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، یکم ایرانیان و پیشتاز سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. این تعداد سرمایه‌گذار بیش از 60‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را از آن خود کرده‌اند.
مقدسیان در بخش دیگر در خصوص کارمزد ارکان صندوق گفت:‌ کارمزد هر یک از ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در امیدنامه آن صندوق درج می‌شود. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۴ رکن ضامن، مدیر، متولی و حسابرس وجود دارند. کارمزد مدیر و ضامن به ترتیب حداکثر ۲ و ۵/۲‌درصد از خالص ارزش دارایی‌های صندوق را در هر سال تشکیل می‌دهد. وی ادامه داد: کارمزد متولی، حداکثر نیم‌‌درصد از خالص ارزش دارایی‌های صندوق را در هر سال به خود اختصاص می‌دهد و حسابرس، مبلغ ثابتی را در هر سال دریافت می‌کند که طی قراردادی مشخص می‌شود.
وی تصریح کرد: مبلغی که در هر روز به عنوان NAV اعلام می‌شود، پس از کسر کارمزد ارکان از دارایی‌های صندوق به دست می‌آید و کارمزد ارکان به صورت روزانه ذخیره و در دوره‌های مشخص شده در اساسنامه پرداخت می‌شود. وی یادآور شد: ارکان هر صندوق و کارمزد آن‌ها را دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز آن صندوق مشخص می‌کنند و دارندگان این واحدها می‌توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند؛ اما در حال حاضر مدیران صندوق‌ها به شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز سبدگردانی و شرکت‌های تامین سرمایه محدود شده‌اند.