گروه بورس - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران تقسیم ۹۰درصد سود محقق شده برای هر سهم را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع سالانه «خموتور» به ریاست دکتر عیسی رضایی به نمایندگی از شرکت تراکتورسازی ایران و نظارت اصغر داوطلب نماینده آستان قدس رضوی و مهندس زمانلو نماینده شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش تراکتورسازی ایران برگزار شد.

در این مجمع که با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده بود، دکتر عیسی رضایی با اشاره به افزایش ۳۱درصدی مبلغ فروش صادرات موتورسازان طی سال ۸۷ یادآور شد: بالا بردن میزان صادرات و استفاده از مزیت‌های صادراتی محصولات شرکت می‌تواند در افزایش درآمد شرکت موتورسازان تراکتورسازی اهمیت زیادی داشته باشد. وی گفت: به این منظور شناسایی بازارهای جدید صادراتی و تولیدات محصولات سفارشی برای خریداران می‌تواند نقش مهمی در افزایش میزان تولیدات شرکت باشد.

همچنین مدیرعامل موتورسازان تراکتورسازی با اشاره به روند تولید شرکت در سال ۸۷ گفت: براساس برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۸۷ تولید ۳۳هزارو ۵۰۰دستگاه انواع موتور شامل موتور کشاورزی و انواع موتورهای صنعتی، خودرو و سایر موتورها در برنامه تولید شرکت قرار داشت. اما به دلیل کاهش شدید تقاضای شرکت تراکتورسازی ایران (مشتری اصلی شرکت) به خصوص در نیمه دوم سال مورد گزارش، شرکت ناچار شد در دی ماه سال گذشته همزمان با تدوین بودجه سال ۱۳۸۸ برنامه سال ۱۳۸۷ را نیز اصلاح کند. از سوی دیگر با درنظر گرفتن شرایط پیش آمده برنامه تولید شرکت به ۲۴هزارو ۲۹۲دستگاه موتور اصلاح شد و شرکت تلاش کرد بخشی از این افت درآمد و تولید را از محل توسعه بازار اعم از داخلی و خارجی جبران کند.

مهندس ابراهیمی گفت: براساس آمار تولید واقعی در مجموع «خموتور» به آمار تولید ۲۶هزارو ۴۳۳دستگاه موتور دست یافته است. با این میزان تولید و مشکلات یاد شده شرکت موفق شد ۹درصد بیش از برنامه اصلاحی تولید کند. با وجود کاهش شدید تقاضای شرکت تراکتورسازی ایران از ۲۹هزارو ۷۸۷دستگاه (مطابق برنامه بودجه و مصوب) به ۲۱هزارو ۴۰۹دستگاه (براساس برنامه و بودجه اصلاحی) که در عمل تعداد مورد درخواست آن شرکت کمتر از این میزان تحقق یافت، شرکت تمام تلاش خود را برای یافتن بازارهای جدید داخلی و صادراتی معطوف کرد.

همچنین مدیر مالی شرکت با اشاره به اینکه کاهش ۳۰میلیارد تومانی بهای تمام شده در سال ۸۷ به دلیل کاهش تعداد تولید بوده است، افزود: امسال ۱۳میلیارد تومان برای استفاده از منابع بانکی درنظر گرفته شده است. همچنین ۴میلیارد تومان پیش‌بینی وجوه برای مرحله دوم افزایش سرمایه در بودجه ۸۸ پیش‌بینی شده است.

قهرمانی ادامه داد: امیدواریم با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه نقدینگی مورد نیاز برای تولیدات امسال شرکت تامین شود تا بر این اساس اصلاح صورت‌های مالی در شرکت صورت گیرد.

قهرمانی خاطرنشان کرد: سهم بسیار بالای شرکت تراکتورسازی ایران در سبد فروش محصولات «خموتور» از یک‌سو و بروز رکود اقتصادی در بازارهای جهانی، کاهش شدید نقدینگی، افزایش بدهی‌های شرکت به تامین‌کنندگان و عدم امکان پرداخت مطالبات آنها از طرف دیگر موجب گردید که شرکت موتورسازان به‌رغم نیل به ۱۰۹درصد آمار تولید نسبت به برنامه اصلاحی، در مقایسه با عملکرد سال قبل با ۱۸درصد افت تولید مواجه شود. شایان ذکر است که عدم همراهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات کم بهره برای تولید مزید برعلت شد. تا شرکت در پایان سال دچار کمبود شدید نقدینگی شود.

در این مجمع پس از استماع گزارش هیات‌مدیره تقسیم سود ۵۱تومانی برای هر سهم به تصویب رسید. همچنین موسسه حسابرسی خدمات مالی کوشا منش به عنوان بازرس اصلی شرکت انتخاب شد.

از سوی دیگر شرکت تراکتورسازی، خدمات صنعتی تراکتورسازی، بازرگانی و خدمات پس از فروش تراکتورسازی، آستان قدس رضوی و موسسه سازمان اقتصادی رضوی به عنوان اعضای هیات‌مدیره «خموتور» تعیین شدند. از دیگر تصمیمات مجمع انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر‌الانتشار شرکت بود.