شروین شهریاری
پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: وضعیت شرکت تایدواتر خاورمیانه را با توجه به تقسیم سود ۱۵۰‌تومانی اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: سود انباشته در حقیقت جزئی از حقوق صاحبان سهام است و هرچند مطابق قانون امکان تقسیم نقدی آن وجود دارد؛ اما معمولا شرکت‌ها سود انباشته را از طریق افزایش سرمایه به حساب سرمایه منتقل می‌کنند و با انتشار سهام جایزه، ضمن حفظ حقوق صاحبان سهام از ایجاد آثار نامطلوب تقسیم نقدی بر وضعیت نقدینگی شرکت جلوگیری می‌کنند.
«حتاید» در مجمع اخیر خود بخش عمده‌ای از سود انباشته و سایر اندوخته‌ها را بین سهامداران تقسیم کرد. این تصمیم مطمئنا وضعیت نقدینگی شرکت را متاثر می‌کند که در ادامه به بررسی مختصر آن می‌پردازیم.
- نسبت‌های نقدینگی: روند کاهنده در نسبت جاری و فزونی گرفتن بدهی جاری بر دارایی جاری در دوره‌های مالی اخیر مساله‌ای است که جلب توجه می‌کند و دلالت بر بروز مشکلات احتمالی نقدینگی در آینده دارد :‌

تفسیر ساده ارقام این جدول نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته ، سرمایه در گردش شرکت منفی بوده و این مساله ضرورت اتخاذ تدابیر مدیریت نظیر افزایش سرمایه یا تامین مالی از محل بدهی را جهت اصلاح ساختار مالی شرکت ضروری می‌سازد. این مساله زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که دوره وصول مطالبات شرکت را در چند سال اخیر مورد مطالعه قرار دهیم:

دلیل روند کاهنده دوره وصول مطالبات را معمولا باید در ساختار فروش یک شرکت جستجو کرد که می‌توان آن را با کاهش قدرت شرکت در برابر وصول نقدینگی از مشتریان و در نتیجه افزایش دوره مطالبات مرتبط دانست. تداوم این روند با ایجاد مشکلات نقدینگی، ضرورت تامین مالی از محل بدهی را به دنبال خواهد داشت که آثار کاهنده آن در نهایت در صورت سود و زیان منعکس خواهد شد. اما مطابق گزارش 9 ماهه حسابرسی نشده، «حتاید» 6/104میلیارد تومان دارایی جاری و 7/63میلیارد تومان بدهی جاری داشته است. با فرض ثبات تقریبی این ارقام تا پایان سال مالی، تقسیم سود سنگین اخیر تاثیر نامطلوبی بر وضعیت نقدینگی شرکت خواهد داشت .
زیرا تقسیم سود ۱۵۰ تومانی با توجه به سرمایه ۶/۲۱میلیارد تومانی شرکت، ۴/۳۲میلیارد تومان بر بدهی جاری می‌افزاید و طبیعتا پرداخت مطالبات سهامداران در سال جاری فشار مضاعفی بر وضعیت نقدینگی شرکت وارد خواهد ساخت؛ از سوی دیگر شرکت مجمع عمومی‌عادی سالانه و تقسیم نقدی مجدد را نیز در پیش رو دارد که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی باید احتیاط زیادی در مورد میزان تقسیم سود سال ۸۶ صورت پذیرد. البته بر مبنای اظهارات غیر رسمی‌در مجمع، مبلغ سود تقسیمی‌ اخیر از محل انباشته مجددا از طریق افزایش سرمایه به شرکت بازگردانده خواهد شد که بدیهی است در صورت اجرایی شدن، تامین‌کننده وجوه آن از محل آورده یا مطالبات، سهامداران جدید در تاریخ مجمع احتمالی خواهند بود. در مجموع با در نظر گرفتن موارد فوق به نظر می‌رسد با توجه به تصمیمات مجمع اخیر، «حتاید» نیازمند اتخاذ تدابیر لازم توسط مدیریت جهت حفظ توازن در ساختار نقدینگی شرکت و تامین سرمایه در گردش لازم برای ادامه و توسعه فعالیت باشد.
پرسش از آقای سعید شفیع زاده: اینجانب در سال 85 اقدام به خرید سهام پتروشیمی ‌گلستان از طریق پذیره‌نویسی کرده‌ام و تاکنون هر چه سعی کرده ام که از وضعیت و برنامه‌های این شرکت اطلاعاتی کسب کنم، متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است. استدعا دارم در صورت امکان در مورد وضعیت، برنامه‌های آتی، چگونگی فروش سهام این شرکت و قیمت آن توضیحاتی ارائه فرمایید.
پاسخ: به‌رغم جست‌وجوی به عمل آمده، مستنداتی در مورد صورت‌های مالی این شرکت و گزارش فعالیت آن یافت نشد. از این رو گروه بورس آمادگی خود جهت انعکاس پاسخ مراجع ذی‌ربط به این سهامدار محترم را اعلام می‌کند.
Shahriary_sh@yahoo.com