آغاز هفته آرام - ۱ اردیبهشت ۸۷

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز شاهد رقم خوردن آغاز هفته‌ای متعادل بود. در معاملات دیروز به رغم بروز برخی از تحولات اقتصادی از جمله اعلام بسته سیاستی نظام بانکی که می‌تواند تحول جدی در بازار سرمایه به ویژه در گروه بانکی ایجاد کند، بازار با احتیاط و پرهیز از رفتار احساسی ظاهر شد و تنها نماد بانک پارسیان با صف خرید مواجه شد

که عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را نیز تجربه کرد.

در شرایط کنونی وجود ابهاماتی در مورد پذیرش یا عدم پذیرش این بسته از سویی دولت و ریاست جمهوری مهم‌ترین موضوع در این زمینه است. امری که بنا به اعلام برخی منابع خبری نبود حضور رییس کل بانک مرکزی در جلسه اضطراری رییس دولت با مدیران عامل بانک‌های دولتی و از سویی جلسه بانک‌ مرکزی با مدیران بانک‌های خصوصی، بر ابهامات آن افزوده است.

در کنار این تحولات در حوزه سیاسی انتشار مصاحبه‌ای از وزیر سابق اقتصاد، دکتر دانش‌جعفری بار دیگر مساله اختلاف سلیقه عمده در هیات دولت را مطرح ساخت. به دنبال تغییر وزرای اقتصاد و کشور، هیات دولت در صورت ادامه تغییرات با محدودیت قانونی خاصی نیز مواجه خواهد شد.

در بازار دیروز مهم‌ترین تحول بحث عرضه بلوک ۹۵/۲درصدی سهام تراکتورسازی ایران توسط سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد بود که خریداری نشد. به دنبال آخرین اطلاعات کسب شده، خریداران بلوک ۴/۴۲درصدی تراکتورسازی ایران به صورت مساوی دو شرکت مهر اقتصادی ایرانیان و سایپا بوده‌اند.

یک منبع مطلع دیروز خاطرنشان کرد: خریداران بلوک سازمان گسترش در حال حاضر سهم مورد نیاز برای در اختیار گرفتن قطعی ۳ عضو هیات‌مدیره این شرکت را در اختیار دارند.

شایان ذکر است سازمان گسترش تا قبل از واگذاری بلوک ۴۲درصدی خود، ۴ عضو هیات‌مدیره تراکتور را در اختیار داشت که اینک همین امکان برای خریداران بلوک وجود دارد.

این منبع همچنین اضافه کرد: بر اساس توافقات مدیریت تراکتور توسط سایپا صورت خواهد گرفت که از این نظر با توجه به سابقه سایپا هیچ گونه خللی در روند فعالیت شرکت صورت نخواهد گرفت، مضافا بر اینکه نزدیکی این دو مجموع امتیازات قابل ملاحظه‌ای را فراهم می‌آورد.

با توجه به این شرایط بلوک سهام بانک پاسارگاد دیروز بدون خریدار ماند و صف خرید سهام تراکتورسازی در روز چهارشنبه بالغ بر بیش از ۱۵میلیون سهم به کمتر از ۷میلیون سهم در بازار دیروز رسید.

در بازار دیروز در گروه فلزی، بهای جهانی فلزات متعاقب افزایش ارزش دلار دچار نوسان شد که البته این نوسان ناپایدار بود. در بازارهای جهانی بهای نفت به رکورد جدیدی دست یافت تا هزینه تولید مواد خام همچنان روبه افزایش باشد، در این گروه آمار تولید فولاد منتشره از سوی ایمیدرو دیروز نشان از تاثیرپذیری شرکت‌ها از مساله قطع گاز و عدم تولید فوق‌العاده در سال ۸۶ بود.

بر اساس این آمار فولاد مبارکه با ۷۷/۴میلیون تن فولاد مذاب و ۸/۴میلیون تن محصول و تحقق به ترتیب ۳ و ۴درصد رشد بهترین کارنامه سال قبل را به نمایش گذاشت، هر چند که از حد نصاب ۵میلیون تن دور ماند.

فولاد خوزستان با ۱۷/۲میلیون تن مذاب ۵درصد از برنامه عقب ماند و فولاد خراسان نیز با ۴۵۵هزار تن مذاب و ۶۲۷هزار تن محصول به ترتیب ۳درصد از برنامه عقب ماند. با انتشار این آمار اینک باید منتظر آمار فعالیت مالی و فروش شرکت‌ها ماند.

در گروه شیمیایی بازار دیروز با شایعاتی مبنی بر تحقق EPS سموم علف‌کش در سال ۸۶ مواجه بود. سموم علف‌کش چندی قبل با (اعلام عرضه) سهام از سوی سازمان خصوصی به دلیل عدم پرداخت وجه خرید از سوی خریداران این سهام مواجه شد که به دلیل وثیقه بودن سهام این عرضه در ۲۴ فروردین ماه محقق شد.

در گروه پتروشیمی اعلام عرضه عمده سهام پتروشیمی فارابی از سوی تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری پتروشیمی، موجب جلب توجه کارشناسان به تاثیرگذاری این شرکت که چهارمین شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که در چند هفته اخیر واگذاری آن اعلام می‌شود، شده است. با توجه به مالکیت ۹۷/۳۸ درصدی سرمایه‌گذاری پتروشیمی در این شرکت و همچنین وجود تقاضا برای این بلوک، انجام معامله سهام پتروشیمی فارابی با توجه به بهای تمام شده ۶۰‌هزار و ۸ ریالی، ۸/۳۸ میلیارد ریال سود (۲۱ ریال سود به ازای هر سهم) خواهد داشت. به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه پتروشیمی فارابی و اعلام واگذاری آن تکلیف شمار دیگری از شرکت‌های تامین اجتماعی در گروه شیمیایی را مشخص می‌کند. پیش از این در سال گذشته تامین اجتماعی واگذاری سهام خودرو، سرمایه‌گذاری پتروشیمی بدون طرح تکلیف نهایی پتروشیمی فارابی نیز اقدام نموده بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۸/۱ واحد رشد کرد، ارزش معاملات بالغ بر ۵/۷ میلیارد تومان بود و از ۱۳۹ نماد مورد معامله ۵۱ نماد با رشد قیمت و ۷۸ نماد با افت ارزش داد و ستد شدند.