* پرسش از طریق تلفن‌: لطفا یک ارزیابی از سهام شرکت نیروترانس با توجه به تقسیم سود صد‌درصدی و P/E مناسب ارائه دهید.

پاسخ: شرکت نیروترانس تولید‌کننده انواع ترانس و بوشینگ خازنی و کلید قطع و وصل ژنراتوراست که سهام آن در بورس تهران در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی طبقه‌بندی شده است. با توجه به اطلاعات محدود از این صنعت و بازار محصولات آن، در گام اول باید وضعیت فروش شرکت را بررسی کنیم‌. بدین منظور از منظر تحلیل نسبت‌های مالی اقدام می‌کنیم.‌محاسبه براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده نشان می‌دهد که دوره گردش کالا در سال‌های مالی اخیر از نوسان کمی برخوردار بوده است و در محدوده ۳۰۰ روز قرار دارد‌. دوره وصول مطالبات نیز در چند دوره اخیر حدود ۹۰ روز بوده و از ثبات مناسبی بهره‌مند است‌. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که فروش محصولات شرکت با مشکل خاصی مواجه نیست. حال به بررسی سایر نسبت‌ها می‌پردازیم. جدول زیر مقایسه دو نسبت مهم بازدهی در سه سال مالی را نشان می‌دهد : (ارقام به درصد‌)



ارقام جدول، روند کاهنده این دو نسبت بازدهی را به صورت مقایسه‌ای در دوره‌های مالی اخیر نشان می‌دهد. یک تفسیر احتمالی در این رابطه می‌تواند این باشد که توانایی شرکت در تولید سود خالص همگام با رشد دارایی و ارزش ویژه نبوده؛ بلکه با شتاب کندتری صورت می‌گیرد .اکنون به جدول زیر توجه کنید که در آن مارجین شرکت طی چند دوره مقایسه شده است‌: ( ارقام به درصد)



همان‌طور که از ارقام جدول پیداست، روند کاهنده در هر سه نسبت قابل مشاهده است‌. تفسیر احتمالی می‌تواند این باشد که سهم سود خالص از فروش با شیب ملایمی در حال کاهش بوده و رشد هزینه‌های عملیاتی و بهای تمام شده در مقایسه با رشد درآمدهای شرکت فزونی یافته است‌. یک احتمال در این خصوص رقابتی بودن بازار محصولات شرکت و عدم امکان رشد قیمت‌های فروش متناسب با افزایش هزینه‌های شرکت است. تداوم این روند، ضرورت ایجاد بازارهای جدید و اتخاذ تدابیر احتمالی مدیریت را خاطر‌نشان می‌سازد‌.



ارقام جدول هر چند وضعیت نقدینگی مناسب شرکت در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد؛ اما روند کاهنده نسبت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به فرضیه رشد بهای تمام شده (که پیش‌تر مطرح شد) ضرورت اتخاذ تدابیری جهت حفظ و بهبود وضعیت نقدینگی شرکت در آینده ضروری به نظر می‌رسد. در این رابطه تداوم رویه کنونی (تقسیم صد‌در‌صدی سود خالص) احتمالا در بلند‌مدت منافع سهامداران را تامین نخواهد کرد. البته راهکارهایی نظیر اجرای افزایش سرمایه‌، کاهش تقسیم سود‌، دریافت تسهیلات و... از جمله مواردی هستند که شرکت می‌تواند از آنها به نحو موثری استفاده کند.نکته دیگری که در بررسی ترکیب دارایی‌های جاری جلب توجه می‌کند، حجم قابل توجه موجودی مواد و کالا است. مصداق بارز این مساله را می‌توان در ترازنامه حسابرسی شده 6ماهه 86 یافت که در آن شرکت حدود 3/12‌میلیارد تومان موجودی مواد اولیه داشته که این میزان، مصرف نزدیک به یک سال شرکت را تامین می‌کند (‌در 6 ماه نخست سال گذشته نیرو ترانس 2/7‌میلیارد تومان مصرف مواد اولیه طی دوره داشته است‌)‌. نگهداری چنین حجم بزرگی از مواد‌اولیه‌، احتیاط زیاد مدیریت شرکت را نشان می‌دهد که البته با توجه به وارداتی بودن 64‌درصد از مواد اولیه و نیز شرایط تورمی کنونی، استراتژی صحیح و مناسبی به شمار می‌رود‌. بررسی اجمالی سهام «‌بنیرو» را با تخمینی از سودآوری سال آتی به پایان می‌بریم؛ محاسبه بر مبنای نرخ رشد هندسی سودآوری به ما نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در 4 سال اخیر با نرخی حدود 7/11‌درصد در حال افزایش بوده است. بر این مبنا، دست یابی به پیش‌بینی سود 494 ریالی سال 86 محتمل به نظر می‌رسد. درآمد هر سهم در سال آینده نیز بر مبنای این مدل، 552 ریال تخمین زده می‌شود که اختلاف اندکی با پیش‌بینی خود شرکت ( 538 ریال ) نشان می‌دهد.
Shahriary_sh@yahoo.com