سایه روشن برخی گروه‌های بورسی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از آنکه در روز یک‌شنبه نشانه‌هایی از شناسایی کف‌های قیمتی را از خود به نمایش گذاشت، دیروز شاهد چرخش روند بازار و افزایش شاخص بود، هر چند که این چرخش به دلیل عدم برخورداری از حجم بالای دادوستدها، شکننده به نظر می‌رسد. پس از آنکه معامله‌گران با کاهش قابل ملاحظه عرضه‌ها در قیمت‌های پایین مواجه شدند، با گذشت زمان و انباشته‌شدن تقاضا اندک‌اندک روند چرخش قیمتی نمادهای عمده در بازار رقم خورد که این امر منجر به جمع‌آوری صف‌های فروش و ایجاد صف‌های خرید برای برخی از نمادهای عمده بازار از جمله ملی مس، چادرملو، گل‌گهر، پتروشیمی‌های فن‌آوران و خارک شد.

در شرایط کنونی کارشناسان بازار با توجه به اصلاح قیمت‌ها پس از تاثیر تحولات سیاسی و همچنین قطعی تلقی شدن صدور قطعنامه که پس از آن بازار برای چند ماه از مسائل سیاسی بار دیگر دور خواهد بود، بازار را برای حاکمیت تعادلی شکننده مهیا می‌دانند که این حفظ تعادل به حفظ سطح نقدینگی بازار و عدم خروج نقدینگی از آن وابسته است که در این میان نقش معامله‌گران عمده و سازمان خصوصی‌سازی پررنگ‌تر خواهد بود.

سطح نقدینگی بازار در شرایط کنونی بسیار افت کرده است که بخشی از آن ناشی از خروج نقدینگی توسط عرضه‌های دولتی و در سوی دیگر حرکت پرشتاب بازارهای رقیب به ویژه رقابت بانک‌ها در جذب سپرده‌ها با بالا بردن نرخ سود، فروش اوراق مشارکت و همچنین ترک بی‌سابقه در بازار طلا و مسکوکات و همچنین رشد قیمت آرام و پیوسته بازار مسکن است. با توجه به رقابت بازارهای موازی، بورس برای حفظ سطح نقدینگی خود با مشکل جدی مواجه بوده و در صورت کاهش بیشتر نقدینگی بازار چاره‌ای جز تن دادن به کاهش بیشتر قیمت‌ها در جهت افزایش جذابیت‌ها نخواهد داشت که این امر می‌تواند تهدیدی برای کف P/E بازار باشد، در‌حال‌حاضر به رغم نزدیک شدن به فصل مجامع همچنان کف P/E بازار در حدود ۵ است که انتظار منطقی برای افزایش آن حداقل در ابتدای سال آینده وجود دارد. امری که البته بازار هم‌اکنون نشانه‌ای از تحقق‌پذیری آن را به نمایش نمی‌گذارد.

در بازار دیروز کارشناسان همچنین روند تحولات در بازار جهانی فلزات را در بازگشایی این بازارها با دقت دنبال کردند که این بازگشایی با توجه به رقم خوردن قیمت‌های بالا برای فلزات رنگین امیدوارکننده ظاهر شد. بهای مس دیروز به ۸هزار و ۶۰۰دلار در هر تن، آلومینیوم ۳هزار و ۱۰۰دلار در هر تن، روی ۲هزار و ۷۲۱دلار در هر تن و سرب به ۳هزار و ۳۶۰دلار در هر تن رقم خورد که رقم‌های مناسبی تلقی می‌شوند.

در بازار فلزات آهن و فولاد نیز با توجه به سه فاکتور رشد بهای مواد اولیه، افزایش بهای انرژی و هزینه حمل‌و‌نقل قیمت‌ها در حال افزایش است، به گونه‌ای که بهای میلگرد در بازار اروپا از ۴۴۰یورو در ماه دسامبر به ۵۷۰یورو (۸۴۰دلار) افزایش یافته است. بهای کویل گرم نیز به ۵۰۰یورو رسیده است.

روند افزایشی در بازار فولاد، سبب تجدیدنظر مراکز اقتصادی در پیش‌بینی نرخ محصولات فولادی شده است که در این زمینه

Citi bank اخیرا پیش‌بینی متوسط نرخ فروش کویل گرم در سال‌جاری میلادی را با ۹/۱۲درصد افزایش ۷۰۰دلار پیش‌بینی کرده است.

در کنار بازار مواد خام و فلزی در داخل کشورمان نیز کارشناسان با دقت تحولات مربوط به دو رشته پتروشیمی و بانکداری را تحت‌نظر دارند. در بخش پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین دور آزادسازی بهای محصولات پتروشیمی، بهای فروش محصولات پتروشیمی بندر امام(ره) به جز ۲ محصولSBR (مواد اولیه لاستیک) و سود سوزآور را آزاد کرد تا تنها این دو ماده به همراه کود شیمیایی همچنان کنترل شده باقی بماند.

بالا بودن بهای نفت و به تبع آن افزایش بهای محصولات پتروشیمی می‌تواند شرایط مناسبی را برای شرکت‌های این گروه رقم بزند هر چند که هنوز تکلیف مواد اولیه مصرفی این واحدها به ویژه تخفیف لحاظ شده در نرخ مواد اولیه روشن نشده است.

در گروه پتروشیمی، آخرین قیمت‌های ارائه شده توسط پتروشیمی اراک (که اخیرا طرح توسعه ۲۵درصدی خود را اجرا کرده است) فاصله معنادار مثبتی را با نرخ‌های پیش‌بینی‌های بودجه شرکت نشان می‌دهد که در این زمینه باید منتظر گزارش‌های جدیدتر شرکت بماند.

در این گروه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ادامه خرید سهام فن‌آوران به کسب ۲ کرسی در هیات‌مدیره آتی این مجتمع نزدیک می‌شود.

در صنعت بانکداری فعالیت با حداکثر ظرفیت‌های ممکن در این صنعت موجب تعدیل‌های پی‌درپی نمادهای این گروه شده است. دیروز نیز دو نماد بانک پارسیان و اقتصاد نوین، با صف خرید مواجه بودند.

بانک اقتصاد نوین همچنین با توجه به سیاست تقسیم پرتفوی مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی شاهد انتقال سهام یک درصدی این مدیریت به سرمایه‌گذاری بانک ملی «وبانک» بوده است.

با توجه به مالکیت سرمایه‌گذاری بانک ملی بر گروه صنایع بهشهر انتقال سهام بانک اقتصاد نوین بر سرمایه‌گذاری بانک ملی می‌تواند رقابت نزدیکی را بار دیگر میان دو گروه استراتوس و ائتلاف بانک ملی و گروه بهشهر ایجاد کند.

با ادامه انتقال و جداسازی دارایی‌ها مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی کارشناسان بازار در انتظار تعیین تکلیف هلدینگ دارویی «شفا دارو» عظیم‌ترین هلدینگ دارویی کشور پس از هلدینگ دارویی تامین اجتماعی هستد.

در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو دیزل دیروز با توجه به افزایش سرمایه شرکت بازگشایی شد که با افت ۱۰۰ ریالی نسبت به قیمت تعادلی در رقم یک هزار و ۵۸۹ ریال بسته شد.

با توجه به مشکلات مربوط به واردات قطعات، شرکت‌های خودروسازی سنگین همچنان با عدم رشد فروش مواجه هستند. در مجموع بازار دیروز بازار مثبت اما شکننده بود که در آن شاخص پس از مدت‌ها ۴/۲۰ واحد رشد کرد و به عدد ۹هزار و ۹۱۰ واحد رسید.

حجم معاملات دیروز بالغ بر ۹میلیارد تومان بود و از ۱۶۸ نماد مورد معامله ۶۸ نماد با رشد قیمت و ۶۵ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.