شروین شهریاری

پرسش از خانم منیره غفار‌ زاده از شهر اصفهان: در پاییز ۸۳ سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را به قیمت ۵۴۰‌تومان از طریق بانک صادرات خریداری کردم. سرمایه شرکت در آن زمان ۵۰۶۲‌‌میلیارد ریال بود. قیمت این سهم در حال حاضر به شدت افت کرده است. خواهشمند است در مورد ارزندگی این سهم، وضعیت فعلی و پیش بینی آینده شرکت توضیحات مختصری ارائه کنید.

پاسخ: ارزش گذاری سهام شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری، باید همواره مطابق مدل تعیین خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) انجام شود. اما سرمایه‌گذاری غدیر، مطابق سیاست‌‌های مدیریتی خود، عمده سرمایه‌گذاری‌‌هایش را در خارج از بورس متمرکز کرده است و همین مساله ارزش گذاری دارایی‌‌های شرکت را با دشواری روبه‌رو می‌کند. «وغدیر» براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی ارائه شده، ۲۲۲‌میلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری بورسی، ۴۴۸‌میلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری در سهام غیر بورسی و ۳۱۶‌میلیارد‌تومان در طرح‌ها و پروژه‌ها در خارج بورس (عمدتا طرح‌های پتروشیمی) سرمایه‌گذاری کرده است که در دو مورد اخیر، ارقام مورد اشاره با روش بهای تمام شده (و نه ارزش روز) منعکس شده‌اند. بدین ترتیب پس از کسر بدهی ۲۸۲‌میلیارد‌تومانی شرکت، ارزش دارائی‌های بورسی و خارج بورسی غدیر به ۷۰۴‌میلیارد‌تومان می‌رسد که به ازای هر سهم ارقامی در حدود ۱۱۵‌تومان را نشان می‌دهد. اما بنا بر اظهارات مدیران شرکت و شواهد موجود، سرمایه‌گذاری‌های غدیر در خارج از بورس به ویژه در پروژه‌‌‌های پتروشیمی، ارزش روزی بسیار بالاتر از بهای تمام شده کنونی دارد و به این ترتیب محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شرکت دستخوش تغییرات مهمی می شود. به عنوان مثال، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در جریان احداث دو پروژه پتروشیمی زاگرس و مارون مبلغی در حدود ۲۰۰‌میلیارد‌تومان به ملی صنایع پتروشیمی پرداخت داشته است که از بابت آن مقرر شد ۲۵درصد از سهام پتروشیمی زاگرس (بزرگترین واحد متانول جهان ) و درصدی از مالکیت پتروشیمی مارون به غدیر واگذار شود که پس از اتمام این دو طرح با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای ایجاد شده، «درصد مالکیت غدیر» محل اختلاف شده و هنوز میزان مالکیت غدیر در این دو طرح پربازده پتروشیمی کشور مشخص نیست. البته مساله توسط طرفین دعوی مورد پیگیری است و اخیرا اخبار غیر رسمی مبنی بر تصاحب درصدی از مالکیت زاگرس و فن‌آوران توسط غدیر بابت این مطالبات منتشر شده که در صورت تحقق می‌تواند رشد قابل ملاحظه‌ای در خالص ارزش دارائی‌های شرکت ایجاد کند.

در مورد سودآوری غدیر نیز امیدواری مدیریت مجموعه به طور عمده به سال‌های آتی و بهره برداری از طرح‌های پتروشیمی و فولاد غدیر ایرانیان معطوف است. به طوری که مدیرعامل شرکت در مجمع سال گذشته، تخمین سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های غدیر در سال ۱۳۹۰ را ۱۲۵‌تومان به ازای هر سهم برآورد کرد. همچنین بهره‌برداری از طرح عظیم اوره و آمونیاک غدیر (با مالکیت ۵۱درصدی) نیز که اخیرا انجام شده، در صورت آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی و خروج «اوره» از شمول نرخ‌گذاری دولتی می تواند سودآوری مناسبی برای سرمایه‌گذاری غدیر ایجاد کند. علاوه بر این، مشخص شدن درصد مالکیت غدیر در شرکت‌های پتروشیمی جنوب نیز در رشد سودآوری شرکت نقش مهمی خواهد داشت.

در مجموع با توجه به این نکات به نظر می‌رسد وضعیت بنیادی غدیر نسبت به سال‌های اخیر تغییرات مهمی داشته و از روند رکود و نزول تا حدودی رهایی یافته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت با اعلام گزارش‌های جدید و تغییرات مدیریتی اخیر، بازهم در آینده «وغدیر» بتواند به کانون توجه معامله‌گران بازگردد. شایان ذکر است نماد این سهم اکنون جهت ارائه گزارش‌های سال مالی قبل و سال جاری (منتهی به ۳۰ آذر ۸۷ ) متوقف است.

Shahriary_sh@yahoo.com