گروه بورس- مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سپه از عرضه سهام ۱۲شرکت گاز استانی و دو پالایشگاه گاز در آینده‌ای نزدیک خبر داد. سیدابراهیم عنایت که در بازدید از غرفه روزنامه دنیای اقتصاد در چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی با خبرنگار ما سخن می‌گفت، افزود: قرارداد عرضه سهام ۱۲شرکت گاز استانی به همراه دو پالایشگاه گاز با کارگزاری بانک سپه به عنوان کارگزار معرف امضا شده و در صورت تعیین تکلیف سوبسید مربوط به گاز عرضه سهام این شرکت‌ها انجام خواهد شد.

وی گفت: یکی از شرایط مهم ورود هر شرکتی به بورس، تداوم سودآوری آن است، از این رو قیمت گاز باید مشخص شود تا از این طریق بتوان سود قابل انتظار این شرکت‌ها را پیش‌بینی کرد، از سویی دیگر گاز نیاز اساسی مردم محسوب می‌شود و از این جهت باید مکانیزم مناسبی را برای تعیین قیمت گاز طراحی کرد تا به مردم نیز آسیبی نرسد.

وی با اشاره به ادامه مبحث مربوط به تعیین نرخ گاز در مراجع ذی‌ربط گفت: پیش‌بینی می‌شود، این شرکت‌ها در نیمه اول سال آینده آماده واگذاری شوند.

عنایت با اشاره به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در کارگزاری سپه گفت:‌ این اقدام طبق تعهدی که داده‌ایم، عملی خواهد بود و فعالان بازار سرمایه پس از راه‌اندازی این صندوق می‌توانند از طریق شعب بانک سپه در صندوق مشاع مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک‌سپه درباره نحوه ادامه فعالیت این کارگزاری در بازارگردانی‌های سهام زیرمجموعه بانک سپه در بازار گفت: از آنجا که ما معتقدیم که سهام زیر مجموعه بانک از جمله سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری سپه شرکت‌های ارزشمندی هستند، بنابراین همواره از سهام آنها در بازار حمایت خواهیم کرد. گرچه سهامی مثل «وامید» نیاز به بازارگردانی ندارد.

او NAV سرمایه‌گذاری سپه را ۱۲۶ تومان عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد با اصلاح پرتفویی که «وسپه» در دستور کار خود دارد، بتواند قیمت سهام خود را به سطح مورد انتظار برساند.

او درباره وضعیت بازار سرمایه در سال آتی گفت: در حال حاضر بازار به دلیل عرضه‌های اصل ۴۴ با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو است و از این جهت حجم معاملات کاهش یافته است، از سویی دیگر در سال آینده عرضه‌های اصل چهل‌وچهاری جدیدی در پیش است که امیدواریم بازار سرمایه بتواند برای پذیرش آنها نقدینگی لازم را به دست آورد.

به گفته وی، کاهش شاخص‌ها و حجم معاملات با کاهش نقدینگی و رکود دارای رابطه است و در بورس این موضوع باعث شده که نوسان حجم معاملات به حداقل برسد. بنابراین کارگزاران به عنوان یکی از ارکان بازار دچار معضل شده و برنامه‌های مربوط به توسعه خود را نمی‌توانند عملی کنند.

وی درباره دلایل عدم واگذاری بانک سپه گفت: طبق مصوبه هیات وزیران بانک سپه به همراه بانک‌های ملی و کشاورزی دولتی باقی خواهند ماند.

عنایت در رابطه با فعالیت کارگزاری بانک سپه در بورس کالا گفت: به تازگی این کارگزاری موفق به دریافت مجوز عرضه محصولات پتروشیمی شد.

همچنین کارگزاری بانک سپه دارای مجوز بورس فلزات است که با دریافت مجوز عرضه محصولات پتروشیمی، زنجیره فعالیت این شرکت کارگزاری در بورس کالا تکمیل می‌شود.