گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت الشعاع معاملات نماد تازه وارد بازار پتروشیمی فن‌آوران قرار گرفت و این نماد با دادوستد ۱/۳۹میلیون سهم ۶۴درصد کل معاملات را به خود اختصاص داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که نگاهی نیز به تحولات سیاسی به ویژه پس از موفقیت کشورمان در دستیابی به سامانه پرتابی فضایی داشتند. با توجه به این شرایط بازار در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که نماد تازه وارد پتروشیمی فن‌آوران در ابتدای بازار پس از تشکیل صف خرید بیش از ۲۰میلیون سهم با عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه شد و این گروه پس از ۴درصد رشد قیمتی عرضه‌های خود را صورت دادند. این عرضه‌ها اگرچه صف خرید «شفن» را تا حدود زیادی کاهش داد، اما نتوانست آن را از میان بردارد.

پس از عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت و تشکیل صف خرید ۴میلیونی این بار نوبت به سازمان خصوصی‌سازی رسید تا با عرضه بیش از ۱۵میلیون سهم در برابر خریداران قرار گیرد که این عرضه‌ها نیز خریداری شد. با توجه به ترکیب سهامداری پتروشیمی فن‌آوران و حضور ۳ سهامدار ۱۷درصدی که یک سهامدار از روز اول عرضه اقدام به خریداری سهام کرده است، به نظر می‌رسد با ورود بازار به سومین روز پس از عرضه اولیه خریداران بلندمدت راه خود را جهت کسب سهام درصدی در این مجتمع از معامله‌گران کوتاه‌مدت جدا کرده‌اند.

خرید سهام پتروشیمی فن‌آوران به خریداران فرصت اتکا به حضور یک پتروشیمی تازه تاسیس در پرتفوی خود را می‌دهد که این امر برای شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه است.

از این رو به نظر می‌رسد آن دسته از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در دور عرضه سهام فولادی‌های ۲گانه مبارکه، خوزستان و ملی مس از گردونه خرید خارج بوده‌اند این بار در نماد فن‌آوران فعال شده‌اند.

در بازار دیروز معاملات گسترده در نماد پتروشیمی فن‌آوران موجب شد تا بازار بار دیگر با کمبود نقدینگی مواجه باشد از این رو در اکثر نمادها

عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد. با توجه به جدول زمانی مهلت تسویه خریدهای معامله‌گران در نماد «شفن» به نظر می‌رسد بازار در ابتدای هفته آینده بار دیگر تعادل در نقدینگی خود را شاهد باشد امری که بازگشت نقدینگی معامله‌گران کوتاه‌مدت از نماد پتروشیمی فن‌آوران در رقم زدن آن موثر خواهد بود.

در کنار معاملات پرحجم در نماد پتروشیمی فن‌آوران بازار دیروز شاهد تحولات دیگری نیز بود. در گروه معدنی - فلزی تداوم بحث‌ها در مورد بهره مالکانه و همچنین نیاز معامله‌گران به نقدینگی موجب شد، معاملات اکثر نمادها ضعیف و رو به کاهش باشد. در این گروه شنیده‌های اولیه از مزایده اخیر گل‌گهر حکایت از فروش کنسانتره سنگ‌آهن تولیدی این واحد به قیمت هر تن ۱۰۴ یورو دارد که رکوردی در این بخش محسوب می‌شود. گل‌گهر با اعلام مناقصه حمل ۳میلیون تن سنگ آهن به بندر عباس برای سال ۸۷ (که البته بخشی از آن راهی فولاد خوزستان خواهد شد) توان صادراتی خود در سال آینده را نیز مورد تاکید قرار داده است. در گروه بانکداری دیروز نماد بانک کارآفرین پس از واگذاری اجازه افزایش سرمایه به هیات‌مدیره این بانک دیروز بازگشایی شد. انتظار می‌رود بانک کارآفرین برای دریافت مجوز افزایش سرمایه از بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار با مشکل مواجه نباشد.