دور جدید فعالیت بازارهای موازی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز (شنبه) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که انتظار برای عرضه اولیه پنجمین شرکت اصل ۴۴ مهم‌ترین تحول محسوب می‌شود. براساس اعلام مدیریت، بازار روز یکشنبه سرانجام دور بی‌پایان تاخیر در عرضه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت پایان می‌یابد و به رغم تمامی ابهامات، سهام پتروشیمی فن‌آوران به عنوان پنجمین شرکت مشمول صدراصل ۴۴ راهی تابلو خواهد شد. عرضه فن‌آوران دنباله‌ای بر روند عرضه‌هایی است که از ملی مس آغاز و پس از فولاد مبارکه آلومینیوم ایران و فولاد خوزستان از زیرمجموعه‌های وزارت صنایع و معادن اینک به وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن رسیده است. عرضه پتروشیمی فن‌آوران در حالی صورت خواهد گرفت که برخلاف شرکت‌های پیشین، این عرضه با ابهامات جدیدی مواجه است. توقف چندین هفته‌ای پتروشیمی فن‌آوران به دلیل کمبود گاز، مساله نرخ خرید گاز در سال آینده و همچنین وابستگی فرآیند‌های تولیدی این واحد به واحدهای دیگر از جمله پتروشیمی مارون برای تامین گاز دی‌اکسید‌کربن -یکی از مواد اولیه این مجتمع- نکاتی است که در‌حال‌حاضر پیش روی بازار قرار دارد. عدم برگزاری جلسه معارفه و حتی عدم انتشار گزارش ۹ماهه شرکت (در حالی که هم‌اکنون در بهمن‌ماه قرار داریم و تنها وعده انتشار گزارش برای امروز (شنبه) داده شده است) موجب شده است بازار با یک بسته سوال مواجه باشد؛ از این رو به نظر می‌رسد بازار در قیمت‌گذاری سهام فن‌آوران حداکثر احتیاط را صورت دهد و حداکثر نرخ سرمایه‌گذاری ایجاد واحد به اضافه سود موجود در شرکت (۳۹۸+۱۰۰میلیارد تومان) را مدنظر قرار دهد. این مبنا احتیاط‌آمیز‌ترین وجه عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران است.عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران تاثیر جدی را بر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و پتروشیمی خارک خواهد گذاشت. قیمت اندک پتروشیمی فن‌آوران در عرضه اولیه موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری صندوق از جهش ارزش پرتفوی به دور بماند.

از سویی عرضه فن‌آوران در حد قیمت کارخانه موجب خواهد شد پتروشیمی خارک با توان تولید کمتر از فن‌آوران در نرخ کارخانه معادل یک هزار و ۶۰۰میلیارد تومان با چالش مواجه شود.

مساله تفاوت جدی ارزش جایگزینی با ارزش بازار شرکت پتروشیمی خارک همواره روند قیمتی این سهم را با مشکل مواجه ساخته است.

در کنار عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران بازار با تحولات دیگری در بازار و خارج آن مواجه است.

در تحولات درون بازار مساله پیش‌بینی EPS (عایدی هر سهم) شرکت‌ها برای سال ۸۷ مهم‌ترین مساله تلقی می‌شود. با نزدیک شدن پایان سال کارشناسان بازار در انتظار پیش‌بینی EPS شرکت‌ها برای سال آینده هستند که در این میان به نظر می‌رسد نمادهای سنگ‌آهنی و بانکی (با توجه به توقف نمادها) پیشقدم خواهند بود.

در تحولات بیرون بازار در کنار مساله درگیری ساختار سیاسی کشور در مساله انتخابات و تحولات آن به دلیل تشدید رقابت‌های سیاسی، شاخص‌های اقتصادی نیز پررنگ‌تر شده است. در این بخش احتمال افزایش نرخ تورم تا حد ۲۰درصد (که دکتر مجتهد آن را مورد اشاره قرار داده است)‌و عدم کاهش نرخ تسهیلات بانکی در سال آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در تحولات اقتصادی افزایش ۵۸درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در ۶ ماه اول امسال از اهمیت برخوردار است.

صدور پروانه برای ساخت ۶/۱۴میلیون متر مربع موجب خواهد شد تا بخش ساختمان و صنایع وابسته فاصله بیشتری از رکود بگیرند.در تحولات بازارهای جهانی در بازار جهانی فلزات کاهش تولید مس در شیلی موجب افزایش ناپایداری نرخ مس شده است.آمار تولید شیلی که ۳۰درصد مس جهان را تولید می‌کند، نشان می‌دهد که در ماه دسامبر این کشور ۵۳۵هزار و ۴۸۷ تن مس تولید کرده که ۶/۵درصد از سال قبل کمتر است.به‌رغم این کاهش، بالا رفتن موجودی انبارها و نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا باعث شده است شرایط آتی بازار مس روشن نباشد.در همین حال بهای فلز آلومینیوم و سرب در حد ۲هزار و ۶۴۳دلار در هر تن و ۲هزار و ۷۴۱تن بهبود نسبی را شاهد بودند. بهای فلز روی نیز در حد ۲هزار و ۳۹۲دلار در هر تن بوده است.

در بازار جهانی محصولات پتروشیمی در کنار وضعیت بازار جهانی متانول که توقف فن‌آوران و برخی از واحدهای عمده دیگر مهم‌ترین تحول است، بازار گوگرد نیز متاثر از فعالیت پتروشیمی خارک است. براساس اعلام مراکز خبری، پتروشیمی خارک با فروش محموله‌های گوگرد خود عملا موجودی برای فروش‌های تک‌محموله‌ای ندارد.

در بازار داخلی نیز رشد بهای طلا موجب شده است تا بازار موازی بازار سرمایه نیز حرکت خود را شاهد باشد که این امر موجب خواهد شد بخشی از منابع بازار را به سوی خود بکشد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد واکنش توام با تاخیر به مساله تعویق جلسه شورای امنیت بود. با توجه به تاخیر سنتی بازار در واکنش نشان‌دهی به تحولات موثر، معامله‌گران در روز چهارشنبه شاهد بهبود روند کلی دادوستدها بودند. از سویی پس از بازگشایی کمتر از انتظار نمادها در هفته گذشته، معامله‌گران به خرید سهام با هدف جمع‌آوری عرضه‌های ارزان موجود در بازار اقدام کردند که این امر چرخش معاملات اکثر نمادهای بازشده در هفته گذشته را به همراه آورد. در این شرایط انتشار شایعات و خبرهایی که تایید نشده است، در مورد اعلام EPS سال ۸۷ شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر در حد یک هزار و ۴۰۰ریال و ۳هزار و ۲۰۰ریال موجب شد هر دو نماد با معاملات پرحجمی در حد ۹/۱میلیون سهم مواجه شدند. از سویی این شایعات به طور مستقیم سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را با صف خرید مواجه کرد.این شرایط موجب شد تا فولاد مبارکه نیز با صف خرید در پایان معاملات مواجه شود.

در گروه معدنی-فلزی کارشناسان بازار در حال حاضر مساله سودهای آتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، سپه و معادن و فلزات را به عنوان هلدینگ‌های وابسته به نهادهای سنگ‌آهنی که مهم‌ترین تاثیر را از تعدیلات احتمالی این نهادها می‌بیند، تحت بررسی دارند. در این گروه سازمان خصوصی‌سازی عرضه‌های خرد خود را در نمادهای ملی مس در هفته گذشته با عرضه ۳۹۱هزار سهم آغاز کرده؛ امری که احتمالا تا حد ۳۴میلیون سهم را دربر خواهد گرفت.

در گروه خودرو سایپا با برگزاری مجمع عادی فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره مواجه است. شایعه شده است که این مجمع نیز با هدف واگذاری کرسی سازمان گسترش در هیات‌مدیره سایپا به مدیرعامل شرکت برگزار می‌شود. در گروه بانکداری، بانک پارسیان نیز مجوز افزایش سرمایه ۲۰درصدی خود را از سازمان بورس دریافت کرد. افزایش سرمایه بانک‌های بورسی در آخرین ماه‌های سال موجب خواهد شد تا EPS سال آینده این شرکت‌ها متاثر از افزایش سرمایه باشد.

در گروه ساختمانی نماد حق تقدم سرمایه‌گذاری ساختمان در نرخ ناچیز ۹۴۱ریال روز چهارشنبه با پایان مهلت پذیره‌نویسی مواجه شد. در این گروه اکثر نمادها همچنان معاملات ضعیفی را شاهد هستند.

در مجموع، بازار روز چهارشنبه با رویکرد بازگشت قیمت‌ها مواجه بود که با فاکتورهای تقویتی از جمله احتمال توقف و تعدیل و اعلام EPS برخی از شرکت‌ها تقویت شد. با توجه به این شرایط شاخص روز چهارشنبه ۵/۲۹ واحد رشد کرد و در مجموع کل هفته شاخص را با ۰۹/۳۵واحد رشد مواجه کرد.

ارزش کل معاملات در هفته گذشته با ۳/۲۷درصد رشد مواجه شد و شمار خریداران نیز با ۵/۱۳درصد رشد به ۸/۲۷هزار نفر رسید. در بازار چهارشنبه دو بلوک عرضه شده در بازار نیز سرنوشت‌های متفاوتی را یافتند. بلوک ۲/۱درصدی قند پارس به‌رغم قیمت ناچیز کمتر از ۵۰میلیون تومانی آن بی‌خریدار ماند و بلوک سیمان اردبیل و آهک آذرشهر را سرمایه‌گذاری اسپندار خریداری کرد. با این فروش، شرکت‌ هلسیم در حال خروج از این شرکت است.