یارگیری حقوقی‌ها برای خرید بلوک‌های «فولاد»

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام دیروز برای دومین روز پی‌درپی شاهد عدم استقبال معامله‌گران از بازگشایی نمادهای متوقف به ویژه نمادهای بازگشایی شده پس از تعدیل مثبت عایدی هر سهم (EPS) بود. دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که خبرهای اولیه در بحث مسائل سیاسی حکایت از احتمال به تعویق افتادن تشکیل جلسه شورای امنیت داشت. هر چند این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی را بر بازار بگذارد اما عدم تعیین تکلیف مساله برای مدتی قابل ملاحظه به کاهش انگیزه و تداوم جو احتیاط در بازار منجر شده و معامله‌گران را به دلیل انتظار آنها برای تغییرات آتی از تصمیم‌گیر‌های عمده بازار می‌دارد.

در این شرایط بازار با جو احتیاط معامله‌گران همراه بود. همچنین اعلام بازگشایی ۴ نماد از جمله نمادهای فولاد مبارکه و پتروشیمی اصفهان بعد از تعدیل مثبت عایدی نتوانست با استقبال معامله‌گران مواجه شود.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به شرایط ۳ نماد عمده‌ای که در بازار روز دوشنبه بازگشایی شده بودند یعنی نمادهای ملی مس، فولاد خوزستان و پتروشیمی خارک که در بازار دیروز افت قیمت و حتی تشکیل صف فروش را تجربه کردند، انتظار بازگشایی قابل توجهی از نمادهای فولاد مبارکه و پتروشیمی اصفهان نداشتند.

اما بازگشایی این نمادها به ویژه نماد فولاد مبارکه در زیر قیمت آخرین روز معاملاتی و در حالی که این نماد حدود ۱۹درصد تعدیل مثبت عایدی را صورت داده بود، بازار را با شگفتی مواجه ساخت.

از سویی فولاد مبارکه در حالی بازگشایی شد که بیش از ۲هزار و ۳۰۰ ریال فاصله قیمتی را با فولاد خوزستان که دارای EPS معادل فولاد مبارکه است. تجربه کرد، که این فاصله قیمتی بدون توجیه مستدل فولاد خوزستان را نیز به صف فروش کشاند.

کارشناسان بازار در شرایط کنونی رفتار رخ داده در نمادهای بازگشایی شده به ویژه ۳ نماد ملی مس، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را ناشی از اعلام قبلی سازمان‌خصوصی سازی در عرضه‌های خرد و گسترده این سهام ارزیابی می‌کنند. از دید این کارشناسان معامله‌گران عمده با هدف خرید مناسب سهام دولتی تمایلی به رشد قیمت ندارند. در همین شرایط انتشار خبرهایی در مورد برگزاری جلساتی میان سرمایه‌گذاران عمده بازار برای تشکیل ۳کنسرسیوم جهت خرید بلوک‌های ۵درصدی فولاد موجب شده است برخی اعضای این کنسرسیوم‌ها برای کسب فرصت خرید قسطی سهام فولاد مبارکه، اقدام به عرضه سهام متفرقه پرتفوی خود کنند که این امر جو ضعیفی را در اکثر نمادهای بازار پدید آورده است.

به نظر می‌رسد در کنار بلوک آلومینیوم ایران که به دلیل حصه نقدی ۱۹ میلیارد تومانی با امکان معامله روبه‌رو است، بلوک‌های فولاد مبارکه نیز به دلیل وضعیت مناسب شرکت و همچنین نرخ اقساط ۱۲درصد آن خریدارانی در بازار داشته باشد. در معاملات دیروز جو ضعیف حاکم بر بازار تمامی نمادها را تحت تاثیر خود قرار داد و برخی از صف‌های خرید از جمله سرمایه‌گذاری بانک ملی در هم شکسته شد.

در بازار دیروز در گروه بانکداری، بانک پارسیان به ‌رغم اعلام این بانک مبنی بر برگزاری جلسه هیات‌مدیره بانک جهت تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه ۲۰درصدی در هفته آینده با معاملات ضعیف در نزدیکی دو درصد منفی مواجه بود. افزایش سرمایه بانک پارسیان می‌تواند تاثیر مناسبی بر سود سال‌های آتی این بانک داشته باشد با اطلاعیه بانک پارسیان اینک هر سه نماد بانک بورس با افزایش سرمایه‌های قریب‌الوقوع مواجه هستند که در این میان نماد بانک کارآفرین متوقف است و نماد بانک اقتصاد نوین نیز دیروز آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اصفهان به ‌رغم تعدیل Eps و همچنین انتظار برای تعدیل مجدد در پایان سال جاری دیروز کمتر از حد انتظار بازگشایی شد. وجود رقبای تازه‌نفس در عسلویه و همچنین احتمال آزادسازی نرخ مواد اولیه مصرفی شرکت، فشارهایی را بر سهامداران این مجتمع وارد کرده است.

در گروه کاشی و سرامیک رونق بخش ساخت و ساز در سال جاری موجب بهبود شرایط گروه کاشی‌سازها پس از سال‌ها رکود شده است. بازار دیروز شاهد رشد ۲۰درصدی کاشی و سرامیک سینا پس از بازگشایی نماد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که بر اثر افت قیمت نمادهای عمده شاخص ۰۲/۵۲واحد افت کرد. حجم کل معاملات ۵/۲۳میلیارد تومان بود و از ۱۸۲نماد مورد معامله نمادهای با افت قیمت به تعداد ۸۷نماد بیشترین سهم را داشتند.