شروین شهریاری

پرسش از آقای ناهیدی از طریق پست الکترونیک‌: سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه بیش از یک سال و نیم است که در قیمت ثابت ۱۰۰‌تومان باقی مانده و با وجود رشد زیرمجموعه‌ها نظیر چادرملو و گل‌گهر‌، هیچ تحرکی در سهام این شرکت مشاهده نمی‌شود‌. علت چیست؟ پاسخ‌: «‌وسپه‌» از نمادهایی است که در بازار مشمول عملیات بازار‌گردانی است‌. بازارگردانی سهام این شرکت را سرمایه‌گذاری امید انجام می‌دهد و مجموعه مدیریتی امید معتقد است با توجه به NAV بیش از ۱۵۰ تومانی سرمایه‌گذاری سپه (‌با احتساب دارایی‌های ساختمانی شرکت‌)، این سهم در قیمت اسمی (‌یکصد تومان‌) ارزنده است‌. شایان ذکر است، بازارگردان سپه دخالتی در جلوگیری از رشد قیمت سهام این شرکت نداشته و تنها به جمع آوری این سهم از بازار و دفاع از قیمت آن پرداخته است‌. در سوی دیگر برخی شرکت‌های حقوقی به واگذاری این سهم پرداخته و اقدام به فروش «‌وسپه» به بازار گردان شرکت نیز نموده‌اند.

البته شاخص‌های تحلیل بنیادی در مورد سرمایه‌گذاری سپه بر ارزندگی سهام آن در قیمت کنونی صحه می‌گذارند‌. بررسی صورت سود و زیان نیز نشان می‌دهد که پیش‌بینی سود ۱۵۲ریالی شرکت نیز در صورت‌های مالی دوازده ماهه (‌منتهی به ۳۰ آذر ۸۶) به طور کامل تحقق یافته است و این شرکت به زودی شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود خواهد بود. در این مجمع بنا به پیشنهاد فعلی هیات‌مدیره احتمالا حدود ۱۰۰‌ریال سود نقدی تقسیم خواهد شد و احتمال زیادی وجود دارد که همچون سال گذشته با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری امید‌، بازهم نماد «وسپه» در قیمت ۱۰۰‌تومان بدون افت ناشی از تقسیم سود بازگشایی شود. البته در چنین شرایطی با عملیات بازارگردانی‌، محدودیت فروش ۲۵۰۰ سهم از هر کد در هر روز به بازارگردان وجود خواهد داشت‌.

در مجموع می‌توان گفت با وجود اینکه پتانسیل‌های بنیادی‌، عواملی نظیر عدم‌اقبال کلی به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی و نیز واکنش منفی بازار نسبت به شیوه سنتی بازارگردانی موجود را می‌توان در رکود ایجاد شده بر سهام سرمایه‌گذاری سپه موثر دانست.

خواننده‌ای از طریق تلفن پرسیده‌اند‌: آخرین وضعیت شرکت تکنوتار را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟

پاسخ‌: نوسانات غیر‌مترقبه در روند سودآوری شرکت‌های قراردادی به فعالان بورس تهران ثابت کرده که به طور کلی در مورد شرکت‌های این گروه باید اخبار و گزارش رسمی را با دقت زیادی دنبال کنند‌. تکنوتار شرکتی با ماهیت فعالیت قراردادی است که فعالیت آن بر تولید و فروش انواع تلمبه و جایگاه سوخت متمرکز است‌. آخرین اطلاعات رسمی در مورد این شرکت به انتشار گزارش شش ماهه حسابرسی شده باز می‌گردد که «‌تکنو‌» مطابق با این گزارش موفق شده ۲۱۳ ریال از پیش‌بینی سود خالص ۸۰۳ ریالی سال جاری را پوشش دهد‌. آنچه در این گزارش مشهود است‌، سرفصل موجودی مواد و کالا در دارایی‌های جاری است (۵/۳میلیارد تومان معادل بیش از ۴۰‌درصد از کل‌) که به نحو غیر‌متعارفی رقم بزرگی را نشان می‌دهد‌. یک فرضیه در این خصوص می‌تواند این باشد که شرکت کالای در جریان ساخت یا ساخته شده‌ای دارد که هنوز آن را به فروش نرسانده است‌. شایعات موجود نیز احتمال صحت این فرضیه را تایید می‌کنند و به نظر می‌رسد تکنوتار بتواند از محل فروش موجودی‌ها در شش‌ماه دوم عقب‌ماندگی خود را از بودجه جبران کند. به هر حال برای اظهار نظر دقیق‌تر در مورد وضعیت تکنوتار باید به انتظار انتشار «گزارشات موثق» از شرکت بمانیم‌.

Shahriary_sh@yahoo.com