پرسش از طریق تلفن: چرا سهام سرمایه‌گذاری ملت با وجود P/E پایین و‌درصد پوشش سود مناسب از اقبال برخوردار نیست؟

توجه به رقم EPS و نسبت P/E بدون در نظر گرفتن سایر سرفصل‌های صورت‌های مالی و مطالعه کامل وضعیت شرکت نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی به دست دهد. در ادامه به چند نکته در مورد سرمایه‌گذاری ملت اشاره می‌کنیم: ۱ - «وملت» یک شرکت سرمایه‌گذاری است و برای ارزش‌گذاری آن باید بر تعیین NAV سهم متمرکز شویم. مطابق گزارش‌های اخیر شرکت، خالص ارزش دارایی‌های ملت بدون احتساب سود سال جاری، بر اساس ارزش دفتری دارایی‌ها معادل ۷۹۸ ریال به ازای هر سهم است.

۲ - سرمایه‌گذاری ملت در پایان سال مالی گذشته (۳۰/۹/۸۵) به ازای هر سهم حدود ۲۷۰ ریال زیان انباشته تلفیقی داشته است که با توجه به این مطلب با فرض تحقق سود سال جاری (۲۶۰ریال)، این درآمد تنها منجر به پوشش زیان انباشته شرکت خواهد شد و سود قابل تقسیمی وجود نخواهد داشت.

۳ - شرکت در پایان سال گذشته مبلغ ۷/۲۷‌میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در صورت‌های مالی حسابرسی شده منظور کرد که ۲/۱۵‌میلیارد تومان آن ناشی از کاهش ارزش سهام بانک کارآفرین بوده است. در ابتدای سال مالی جاری «وملت» سهام خود در این شرکت را طی یک معامله عمده به صورت اقساطی به شرکت پرشیا استحکام واگذار کرد و این ذخیره کاهش ارزش را به حساب بودجه شرکت در سال جاری بازگشت داد. کل مبلغ برگشت کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها به صورت سود و زیان در سال جاری ۲/۱۷‌میلیارد تومان (۱۷۲ ریال به ازای هر سهم) برآورد شده است. ماهیت تکرارناپذیر این درآمد در دوره‌های مالی آتی باید مورد دقت قرار گیرد.

۴ - شرکت در سال مالی جاری طی معامله‌ای سهام شرکت شیمی بافت را با سودی بالغ بر ۷‌میلیارد تومان (۷۰ ریال به ازای هر سهم) به شرکت سرمایه‌گذاری کارآفرین واگذار کرده است. این معامله از مصادیق معاملات با اشخاص وابسته بوده و حسابرس اظهار نظری در مورد آن نکرده است.

۵ -در مجموع با توجه به موارد فوق، به نظر می‌رسد در مورد سرمایه‌گذاری ملت باید کماکان به انتظار انتشار گزارش‌های جدید و صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه (منتهی به ۳۰ آذر ۸۶) بمانیم. گفتنی است به‌رغم گذشت یک ماه از سال مالی جدید، شرکت پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۸۷ را ارائه نکرده است.

پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: چرا سهام شرکت‌های سیمانی با افت تقاضا و صف فروش مواجه شده‌اند؟

مطالعات بر شاخص صنعت سیمان نشان می‌دهد که این شاخص روند رشد جدی خود را در سال جاری از ۱۵ آذر آغاز کرده و پس از یک رشد شتابان از ۱۷۰ به محدوده ۱۹۶ در پایان هفته گذشته رسیده است. این رشد ۱۵‌درصدی با دلایلی نظیر فاصله از ارزش جایگزینی، P/E پایین، راه‌اندازی طرح‌های توسعه در سال آینده و... توجیه‌پذیر بوده است. اما در شرایط کنونی با رشد ارزش بازار این شرکت‌ها، معامله گران جهت ایجاد ادامه روند رشد در این صنعت نیازمند اخبار جدیدی نظیر آزادسازی قیمت سیمان یا مجوز افزایش نرخ در سال آینده هستند تا موج جدید تفاضا برای سهام سیمانی شکل گیرد. بدیهی است در غیاب اخبار قابل اتکای جدید، توجیهات قبلی نمی‌توانند ادامه روند رشد پایدار در سهام شرکت‌های سیمانی را موجب شوند. البته این یک اظهارنظر کلی است و با توجه به وضعیت متفاوت هر یک از شرکت‌ها قابل تعمیم نیست.

Shahrairy-sh@yahoo.com