سه بانک دولتی شاید وارد بورس شوند

گروه بورس- بانک‌مرکزی اعلام کرد که بانک‌های دولتی مشمول واگذاری «مجوز اشتغال به عملیات بانکی» را دارند. به گزارش «ایران‌بورس» سایت رسمی شرکت بورس، بانک‌مرکزی در تاریخ پانزدهم دی‌ماه سال جاری طی نامه‌ای اعلام کرده است: «بانک‌های دولتی مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (به استثنای پست بانک) در اجرای لایحه قانونی ملی شدن بانک‌ها و لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها (به ترتیب مصوب ۱۷/۳/۱۳۵۸ و ۳/۷/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی) تجدید ساختار و تشکیل شده‌اند؛ بنابراین نیازی به مجوز موردی بانک مرکزی برای تاسیس آنها وجود نداشته است. شایان ذکر است بانک‌های مزبور در حال حاضر تحت نظارت بانک مرکزی ج.‌ا.ا فعالیت می‌کنند.» ابهامات واگذاری سهام بانک‌ها در بورس، همچنان ادامه دارد. ضرورت اصلاح ساختار مالی از جمله ابهامات و ایرادات اساسی است که بر سر راه ورود این بنگاه‌ها به بورس وجود دارد. همین امر در کنار سایر عوامل دیگر سبب شده که ورود بانک‌ها به بورس چندین بار به تاخیر بیافتد.

ضرورت اصلاح ساختار مالی

نصرا... برزنی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» درباره عرضه بانکی‌ها و این که نمی‌توان به عرضه این سهام تا پایان سال چندان امیدوار بود، گفت: بانک‌ها تعهدات ثبت نشده دارند، موسساتی که سال‌ها به روش خاصی اداره می‌شدند؛ اگر بخواهند به یک شرکت سهامی عام قابل عرضه به آحاد مردم تبدیل شوند، به زمان زیادی نیازمند هستند تا اصلاح ساختار مالی شده و صورت‌های مالی آنها کاملا شفاف شود بنابراین تصور می‌کنم تا پایان سال قابل عرضه موفق در بورس نخواهد بود.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که به نوعی تحت فشار، سهام بانکی عرضه شود؛ اما عرضه‌ای است که ممکن است مشکلاتی پشت سر آن وجود داشته باشد.

برزنی درباره پذیرش مشروط بانک‌ها در بورس توضیح داد: همه بانک‌ها کارهای عرضه در بورس را انجام دادند؛ اما چون سوال‌های زیادی پیش آمده و شرط و شروط‌هایی وجود دارد که اگر آنها درست شود، بیش از چندماه ورود آنها به بورس طول می‌کشد. عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در ادامه اظهار کرد: علاوه بر تعهدات اعلام نشده، بانک‌ها مطالباتی هم دارند که ممکن است درست ثبت نشده باشد؛ بنابراین دوطرف ترازنامه پر از ابهام است.

رونق بازار در صورت ورود بانک‌های شفاف

وی در پاسخ به این پرسش که ورود بانک‌ها به طور قطع به رونق بازار می‌انجامد، گفت:‌ در صورتی که مشکلات حل شده و اطلاعات قابل اتکا در اختیار همه قرار داده شود به طور قطع رونق بازار را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث ورود بانک‌ها از آبان ماه مطرح شده بود، گفت: تصور می‌شود تا باقی‌مانده امسال عرضه درستی انجام نشود؛ زیرا ابهاماتی است که در این فاصله کوتاه برطرف نخواهد شد.

خصوصی‌سازی احتیاطی

غلامرضا اسلامی بیگدلی، یک کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگوی دیگر به «ایسنا» درباره عرضه سهام بانک‌ها و اینکه به نظر نمی‌رسد در موقعیت واگذاری بانک‌ها باشیم، گفت: سهام مخابراتی چندان مشکل ندارند؛ اگر قیمت بخورد؛ چون سودآور هستند مشکلی نداشته اصولا بانک‌ها موسسات حایز اهمیت در اقتصاد هستند بنابراین خصوصی‌سازی آنها باید مقداری با احتیاط انجام شود.

تاخیر در عرضه مساوی جلوگیری از اشتباهات

در ادامه برزنی، درباره عرضه پتروشیمی فن‌آوران و اینکه چرا عرضه این سهام به تاخیر افتاده، گفت: با توجه به اینکه بحث شفاف‌سازی و اعتمادسازی مهم است، بنابراین کار درستی از سوی بورس انجام شده تا تجربیات منفی همچون مپنا و سینا تکرار نشود؛ چون اگر عرضه‌ای انجام شده و سپس اطلاعات متفاوتی بیاید که به شرکت آسیب بزند اعتماد مردم نسبت به این عرضه‌ها سلب می‌شود؛ بنابراین بهتر است که این دقت‌ها صورت گیرد.

وی درباره عرضه سهام مخابراتی‌ها گفت:‌ مخابرات هم خیلی پیچیده است که عرضه آن تا پایان سال مشخص نیست.

به گفته وی متاسفانه برآورد درستی از حجم کارهایی که باید انجام شود تا قابلیت درج در بورس را داشته باشند، نشده و زمانی که وارد می‌شوند کم‌کم مشکلات خود را نشان می‌دهد.

تابلو چهارمی موقت!

برزنی درباره وضعیت تابلوی چهارمی‌ها گفت:‌ فعلا این تابلو به این شکل باقی می‌ماند تا سهامداران جز این فرصت را داشته باشند که به انجام کارهای خود بپردازند و بتوانند سهام را فروخته و خارج شوند، پس از رفع این مشکلات دیگر تابلوی چهارمی نخواهد بود.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد با توجه به مشکلاتی که در تابلوی اصلی و فرعی پیش بیاید، تعداد این شرکت‌ها نیز فزونی پیدا کند که سپس به بازارهای خارج از بورس هدایت می‌شوند.