خودروسازان سپر بازار!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام با اتکا به معاملات مناسب خودرویی روز چهارشنبه توانست از شوک اولیه تحولات سیاسی عبور کند. در بازار روز چهارشنبه در آغاز معاملات هفته جاری، مهمترین تحول موثر بر بازار، مسائل سیاسی به ویژه اعلام توافق گروه ۱+۵ بر سر پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت بوده است. اعلام توافق ناگهانی اعضای ۱+۵ درحالی صورت گرفت که کمتر کارشناسی با توجه به جو مذاکرات قبلی انتظار حصول این توافق را داشت، اما چرخش ناگهانی روسیه راه را برای حصول توافق هموار کرد، هرچند تاکنون مفاد قطعنامه جدید به صورت رسمی منتشر نشده است، اما برقرار شدن برخی از محدودیت‌های تجاری و پوشش بیمه‌ای همچنین محدودیت‌های اجتماعی(از جمله منع سفر دانشمندان هسته‌ای و مقامات دولتی) به نقل از منابع خارجی در این قطعنامه شنیده می‌شود. با توجه به این شرایط بازار در هفته جاری با تبعات این تحول مواجه خواهد شد در شرایط کنونی انتظار می‌رود بازار هفته آینده با تحولات این بخش دست و پنجه نرم کند. در کنار رخداد این تحول سفر ۲ روزه دکتر جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به اروپا و دیدار با سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اهمیت بالایی برخوردار بود، هرچند که این سفر تاکنون نتیجه‌ای در روند تحولات سیاسی برجای نگذاشته است.

در تحولات موثر بر مسائل درون بازار خبرهای مهمی را برای کارشناسان و معامله‌گران خود به همراه آورد. مهمترین تحول در این بخش سخنان دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اعلام تصویب ابزارهای مالی جدید در بازار بود. پس از سال‌های طولانی انتظار، سرانجام به نظر می‌رسد بن‌بست ابزارهای مالی جدید در بورس اوراق بهادار شکسته شده است. هم‌اینک کارشناسان بازار امیدوارند که بتوانند شاهد ارائه ابزار مالی اجاره (صکوک اجاره) و قرارداد آتی (فیوچر) شامل صلح آتی و تعهد در مقابل تعهد باشد. باز شدن راه شرعی ارائه قراردادهای آتی می‌توانند نقش اساسی در کاهش ریسک بازار داشته باشد. دکتر صالح‌آبادی همچنین از صدور مجوز برای نخستین شرکت ایرانی برای عرضه سهام در یک بورس خارجی خبر داده است، این شرکت که احتمالا ملی مس است، نخستین شرکتی است که سهام آن می‌تواند حالت بین‌المللی به خود بگیرد.

در تحولات اقتصادی دیگر افزایش زمان پرداخت بخش نقدی خرید سهام دولتی (در آستانه دور جدید عرضه‌های دولتی) از اهمیت زیادی برخوردار است. براساس این مصوبه خریداران بلوک‌های فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران ۳۰روز و خریداران مپنا و ریخته‌گری تراکتورسازی ۲۰روز برای ۵ پرداخت بخش نقدی خود فرصت دارند. این افزایش فرصت شانس فروش بلوک‌های سهام دولتی را افزایش می‌دهد. پیش از این در هنگام دادوستد بلوک ۲۰درصدی ملی مس زمان تصفیه حصه نقدی افزایش یافته بود.

در تحولات اقتصادی داخلی همچنین اعلام راه‌اندازی فاز اول بورس نفت در ۲۲بهمن نیز قابل‌توجه است، به ویژه آنکه راه‌اندازی فاز اول در مورد دادوستد محصولات پتروشیمی نیازمند آزادسازی فروش محصولات پتروشیمی است.

بحث آزادسازی محصولات پتروشیمی همچنین احتمالا همزمان با عرضه سهام نخستین شرکت اصل ۴۴، پتروشیمی فن‌آوران بازار را با نقش رو به افزایش گروه پتروشیمی، نفت‌و‌گاز در بورس مواجه خواهد ساخت. این افزایش نقش می‌تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.

در سطح بین‌المللی نیز تحولات رخ داده در سطح اقتصاد آمریکا به ویژه کاهش ۷۵/۰درصدی نرخ بهره این کشور موجب شد تا بازار جهانی فلزات با حرکت‌های آشفته مواجه شوند. این امر ضمن ناپایدار کردن بازار فلزات داده‌های قیمتی بازارها را برای ارزیابی دشوار ساخت. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مساله روند حرکتی موجودی انبارهای LME بتواند تصویر پایدارتری ارائه دهد که در این بخش افزایش قابل‌ملاحظه در موجودی روی انبارهای LME حرکت آتی این فلز را با دشواری‌ جدید مواجه خواهد ساخت.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در آغاز بازار با فشار تحولات سیاسی به ویژه اعلام توافق گروه ۱+۵ مواجه شدند. این امر موجب شد در ضرب اول بازار، عرضه کنندگان در نمادهای با P/E بالا فعال شوند که این امر نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل گهر و سرمایه‌گذاری امید را با فشار سنگین مواجه کرد. از سویی نمادهای تولید کننده روی به ویژه کالسیمین با توجه به وضعیت بازار جهانی روی نیز با صف فروش مواجه شد.

در برابر این شرایط حرکت گروه خودرویی در ساعت دوم معاملات، بازار را به سوی تعادل حرکت داد. تشکیل صف خرید برای نمادهای شاخص گروه سایپا شامل سایپا و زامیاد موجب شد تا بازار با بهبود شرایط مواجه شود.

در همین شرایط انتشار خبر تایید نشده انجام معامله واگذاری‌ سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران‌خودرو موجب شد تا نماد ایران‌خودرو نیز با دادوستد ۱۴میلیون سهم شاهد تشکیل صف خرید شود.

با این شرایط دادوستد ۱۳میلیون سهم سایپا و ۵۶/۲میلیون سهم پارس‌خودرو و همچنین تشکیل صف خرید برای ایران‌خودرو دیزل وضعیت بازار را به سوی تعادل کامل برد تا شاخص به‌رغم تلاش معامله‌گران عمده برای جمع‌آوری صف‌های فروش در نمادهای معدنی - فلزی بتواند رشد را شاهد باشد. در گروه خودرویی همچنان بحث در مورد تغییرات مدیریتی در گروه خودرویی از اهمیت برخوردار است.

در این گروه تشکیل شورای‌عالی خودرو نیز در آینده حرکتی این گروه موثر است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری بانک ملی روز چهارشنبه متعاقب تشکیل صف فروش برای ۳ نماد عمده پرتفوی این شرکت شامل صدرا، سیمان شمال و پتروشیمی اراک با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شد.

در گروه سیمانی، بازار چهارشنبه شاهد عرضه‌های بیشتر در نمادهای سیمانی بود که این عرضه‌ها در نماد سیمان خاش نیز صف این نماد را از میان برد.

در گروه تجهیزات، نماد هپکو برای افزایش سرمایه متوقف می‌شود که بخشی از این افزایش سرمایه از محل سود انباشته صورت خواهد گرفت.

در گروه پتروشیمی انتشار صورت‌های مالی پتروشیمی فن‌آوران احتمال عرضه این سهام در دو هفته آینده را افزایش داده است، هر چند که هنوز بحث توقف جریان گاز ورودی به مجتمع و تاثیرات آن بر سودآوری این شرکت نامشخص مانده است.

در گروه بانکداری شرایط فعالیت گروه بانکداری با کاهش سختگیری دولت و افزایش میزان نقدینگی در حال بهبود است. این امر علاوه بر بانک‌های بورسی، در خارج از بورس موجب افزایش امیدواری‌ها در جهت افزایش سودآوری بانک‌های خصوصی به ویژه در مورد سهام بانک پاسارگاد شده است.

بانک پاسارگاد اخیرا با نامه دلجویی رییس‌جمهوری به دکتر قاسمی مدیرعامل بانک از برخی مطالب نسبت داده شده به این بانک دور شده است. در گروه سرمایه‌گذاری دکتر احمدزاده رییس هیات‌مدیره چادرملو و مدیرعامل سابق فرهنگیان، هدایت سرمایه‌گذاری سپه را برعهده گرفته است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه با توجه به حرکت گروه خودرویی از تاثیرات تحولات سیاسی تا حدودی دور شد.

تحولاتی که در هفته آینده نیز دست به گریبان بازار خواهد بود. در بازار چهارشنبه شاخص ۵۷/۷ واحد رشد کرد، رشدی که در کل هفته موجب رشد ۹۵/۴۹ واحدی شاخص کل و ۵۲/۱۸۴ واحدی شاخص بازده نقدی و قیمت بود.

در هفته گذشته ارزش معاملات ۲۳/۲۱درصد افت کرد و تعداد خریداران نیز با ۲/۳۴درصد کاهش به ۲۴هزار و ۵۶۸ نفر رسید.