گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد روند رو به رشدی بود که در آن بار دیگر نشانه‌هایی از اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی، همزمان با رخداد برخی از تغییرات مدیریتی در شرکت‌های این گروه به چشم می‌خورد.

در بازار دیروز کارشناسان بازار با دقت، روند تحولات در حوزه سیاست داخلی به ویژه مسائل رخ داده در مجلس شورای اسلامی را دنبال کردند.نگارش نامه از سوی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی به حضور رهبر معظم انقلاب و پاسخ معظم له در مورد تنظیم روابط قوا و الزام دولت به تبعیت از مصوبات مجلس شورای اسلامی بازتاب قابل توجهی در بازار سهام داشت. با توجه به این که دولت در چند ماه گذشته نسبت به اجرای برخی از مصوبات از جمله چند طرح اقتصادی سهم مجلس شورای اسلامی نظری نداشت، انتظار می‌رود با اجرای این مصوبات از جمله آزادسازی محصولات پتروشیمی و فروش آزاد بنزین، بازار سهام نیز از این مساله متاثر شود.

در بازار دیروز به‌رغم انتشار خبرها در هفته جاری مبنی بر عدم عرضه اولیه سهام پتروشیمی فن‌آوران، بازار با خبر ناگهانی تعیین ۱۴ بهمن به عنوان زمان عرضه اولیه فن‌آوران مواجه شد.

از سو فن‌آوران در شرایطی عرضه می‌شود که خبرهای منتشر شده حکایت از آن دارد که گاز ورودی به این مجتمع در خلال ۲ هفته اخیر (از ۲۸ دسامبر و بر مبنای خبر منتشر در سایت‌های تخصصی محصولات پتروشیمی) قطع شده و تولید در این مجتمع متوقف شده است.

این امر بر ابهامات قبلی واحد متانول‌سازی فن‌آوران از جمله نامشخص بودن وضعیت بهای گاز ورودی به مجتمع افزوده است.

از این رو به نظر می‌رسد عرضه فن‌آوران با توجه به ملاحظات موجود در خارج از بازار تعیین شده است.در معاملات دیروز گروه خودرویی شاهد تلاش برای جمع‌آوری صف‌های فروش بود.

این تلاش که به ویژه در سه نماد سایپا، زامیاد و پارس‌خودرو رخ داد، موجب شد این نمادها از جمله سایپا پس از معاملاتی در حد ۲۰میلیون سهم، تعادل را شاهد شوند.در همین حال روند تغییر تحولات در مدیریت گروه خودرویی نیز قابل توجه است. پس از انتصاب دکتر منطقی به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو (سمتی که باید توسط نماینده سازمان گسترش اشغال می‌شد) و در حالی که این امر نیازمند طی مراحل قانونی خاص بر مبنای قانون تجارت دارد، تصمیم هیات‌مدیره سایپا برای انتصاب بذرپاش، مدیرعامل پارس‌خودرو به عنوان مدیرعامل سایپا، بازار را با شگفتی مواجه ساخته است.به نظر می‌رسد با توجه به این انتصابات عملا شرکت‌های خودروسازی فاصله قابل ملاحظه‌ای با سهامدار اصلی خود سازمان گسترش پیدا خواهد کرد.در گروه واسطه‌گری مالی بازار دیروز با خبر حضور مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل صبا تامین به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه ملی مواجه بود.از سویی در صبا تامین حسین سلیمی، مدیرعامل پیشین صبا تامین بار دیگر مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است.