شروین شهریاری

پرسش از خانم نادری از طریق پست الکترونیک: سود سال ۸۷ چادرملو را چقدر پیش‌بینی می‌کنید؟ صنعتی و معدنی چادرملو از جمله شرکت‌هایی است که به واسطه راه‌اندازی طرح‌های توسعه جدید در سال‌های آتی و افزایش نرخ فروش محصولات، احتمالا با جهش‌‌های سودآوری مواجه خواهد بود. شایان ذکر است که شرکت در سال‌جاری دو طرح توسعه را در دست بهره‌برداری دارد ؛ اول کارخانه گندله‌سازی اردکان با ظرفیت ۴/۳میلیون تن و دوم خط تولید ۶/۱میلیون تنی کنستانتره سنگ‌آهن موسوم به «خط ۴». همچنین باید توجه داشت که با توجه به موقعیت چادرملو و نیز ضرورت تامین نیاز سنگ‌آهن کارخانجات کشور، عمده محصولات شرکت به فولادسازان داخلی و طی قرارداد‌هایی با نرخ مصوب فروخته می‌شود که «لزوما» تناسبی با قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن نخواهد داشت.

حال می‌کوشیم با مفروضاتی درآمد سال آتی چادر ملو را برآورد کنیم. با توجه به راه‌اندازی «خط۴» (با ظرفیت ۶/۱‌میلیون تن)و کارخانه گندله‌سازی اردکان (با ظرفیت ۴/۳‌میلیون تن) و با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۰‌درصدی برای تولید این خطوط جدید در سال اول بهره‌برداری، مقادیر فروش محصولات شرکت به ۳/۲‌میلیون تن گندله و ۴‌میلیون تن کنسانتره و ۷۲۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده می‌رسد. با فرض فروش ۱۳۰ هزار تومانی هر تن گندله و تصویب افزایش نرخ ۲۰درصدی برای فروش کنسانتره در این سال (فروش کنسانتره به قیمت میانگین ۵۵‌هزار تومان)، کل مبلغ فروش شرکت بالغ بر۵۷۰‌میلیارد تومان خواهد شد و با توجه به در نظر گرفتن ارزش افزوده گندله (حاشیه سود ۷۰درصدی) و سایر محصولات شرکت (حاشیه‌سود ۵۰درصدی) میانگین وزنی حاشیه سود شرکت حدود ۵۸درصد خواهد بود که با این مفروضات سود خالص شرکت در سال آتی به رقم ۱۶۵ تومان به ازای هر سهم بالغ خواهد شد. البته ریسک‌های سیستماتیکی نظیر افزایش حقوق دولتی، عدم اخذ مجوز افزایش نرخ، تولید کمتر از ظرفیت ۷۰‌درصد برای طرح‌های مذکور در اولین سال بهره برداری، کاهش نرخ فروش گندله و... در این برآورد لحاظ نشده است؛ بنابراین تخمین انجام شده را می‌توان در زمره برآوردهای خوش‌بینانه قرار داد.

همچنین باید توجه کرد زمانی که عایدات یک شرکت با رشد مواجه می‌شود از آنجا که بخشی از انتظارات آتی محقق می‌گردد، با کاهش طبیعی P/E مواجه می‌شویم، بنابراین رشد عایدات لزوما به معنی رشد خطی قیمت نخواهد بود.

پرسش از خواننده‌ای از طریق تلفن: علت P/E پایین در سهام تکین کو چیست؟

بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو یک شرکت قراردادی است و شرکت‌های قراردادی به طور کلی در سالهای اخیر خاطره خوشی را در اذهان فعالان بورس تهران بر جای نگذارده‌اند. ملاحظات سیاسی، ریسک اخذ قراردادها، عدم دریافت به موقع مطالبات از کارفرمایان، رشد قیمت مواد اولیه و... از مواردی بوده اند که سودآوری این شرکت‌ها را با نوسانات غیر قابل پیش‌بینی مواجه ساخته که همین امر زمینه کاهش اطمینان بازار و متعاقب آن نزول متوسط P/E را در شرکت‌های این صنعت فراهم آورده است. تکین کو در بین شرکت‌های قراردادی در سال‌های اخیر از کمترین نوسان در سودآوری برخوردار بوده و با مدیریت بهینه همواره توانسته روند سودآوری خود را ثابت نگه دارد. تنها ریسک موجود در این شرکت که در صورت‌های مالی به چشم می‌خورد، ترکیب دارایی‌های جاری است به طوری که این شرکت در موعد گزارش شش ماهه حسابرسی شده (و نیز گزارش ۹ ماهه که اخیرا ارائه شده) حدود ۸/۷‌میلیارد تومان مطالبات دریافتنی از کارفرمایان دارد که ۹۳‌درصد از حجم دارایی‌های جاری را تشکیل می‌دهد. این مساله، سرمایه در گردش شرکت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. مورد اخیر مورد توجه حسابرس شرکت نیز بوده و توصیه به اخذ تمهیدات لازم جهت رفع این مساله را در آخرین گزارش خود داشته است.

گفتنی است «رتکو» اخیرا گزارش ۹ ماهه‌ای را منتشر نموده که طی آن با تحقق ۸۹‌درصد فروش سالانه ۷۸‌درصد سود عملیاتی را پوشش داده است.

Shahriary_sh@yahoo.com