دنیای اقتصاد - برندگان بورس روی چه سهم‌هایی حرکت می‌کنند؟ بررسی‌های دنیای اقتصاد از وضعیت میزان بازدهی برخی از سهم‌ها نشان می‌دهد که برندگان بازار به طور معمول دنباله‌روی دیگران نیستند و استراتژی‌های متفاوتی برای گزینش سهم هدف دارند.

برندگان بازار
گروه بورس- زهرا مجتهد: برندگان بازار روی چه سهم‌هایی حرکت می‌کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد وضعیت میزان بازدهی برخی از سهم‌ها نشان می‌دهد که برندگان بازار به طور معمول دنباله‌رو دیگران نیستند و استراتژی‌های متفاوتی برای گزینش سهم هدف دارند.
در شرایطی که بازار به طور معمول استراتژی پیشروی از سهام پیش‌رو را دنبال می‌کنند، آنها به دنبال سهامی می‌گردند که امکان رشد قیمتی آنها به صورت چراغ خاموش وجود دارد و در بازه‌های زمانی خاص آن سهم را به دست می‌آورند.
وضعیت این شرکت‌ها در شرایطی که بازار بیشتر درگیر افت و خیز اثر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک از جمله کنش‌های هسته‌ای یا برقراری افزایش حقوق دولتی معادن (بهره مالکانه) سرمایه‌گذاری روی برخی از سهام بدون درگیری با چنین مسائلی ادامه داشته و این گروه از سرمایه‌گذاران با شناسایی یا تکنیک‌های خرید و فروش ویژه، بازدهی‌های بالایی را کسب می‌کنند.
بررسی‌های قابل دسترس نشان می‌دهد طی سه ماهی که متوسط بازدهی بازار9 دهم درصد بوده است، سرمایه‌گذارانی در همین محیط سودهای متنوعی را کسب کرده‌اند و این نشان می‌دهد که حرفه‌ای‌ها یا دارندگان اطلاعات نهانی فراتر از فضای روانی بازار حرکت می‌کنند.
اگرچه شاید در این میان برخی موج‌سوار بوده و بدون هدف وارد صف‌های خرید و فروش می‌شوند، اما نمی‌توان به طور جدی گفت که همه آنها بدون استراتژی یا تکنیک یا تحلیل و بدون اطلاعات به کسب چنین سودهایی نایل شدند.
جدای از گروه خودرو و سیمانی که هر یک به دلیل اخبار و وجود تحلیل‌های همگانی از ارزندگی آن شرایط یا وضعیت یکسانی را در برابر معامله‌گران قرار دادند، جدول بازدهی سرمایه سهم‌ها نشان می‌دهد که نمادهایی با رشد چند ده درصدی را طی دوره سه ماهه تجربه‌کرده‌اند که کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.
برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که روند کاهشی شاخص‌ها به ویژه شاخص کل بخشی از بازار را به این موضوع واداشت که روی سایر سهم‌ها به ویژه نمادهایی که قیمت جاریشان به ارزش ذاتی نزدیک شده یا آن قدر افت کرده که با موقعیت خرید روبه‌رو هستند، متمرکز شوند.
در این شرایط شاید کمتر شرکتی را در میان 50شرکت فعال و با اهمیت بورس می‌یافتند تا روی آن مانور خرید یا فروش داده و ماحصل امر به سود منجر شود.
گاهی در میان «سهام هدف» سهم‌هایی هستند که از سرمایه‌ای اندک (Small cap) برخوردارند، اما در طیف سهامی قرار گرفته‌اند که بازدهی مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران خود قرار داده است.
برخی از کارشناسان طی سه ماه گذشته بر این عقیده بودند که سهام برخی از شرکت‌های دارویی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. این امتیاز را به دلیل دارا بودن کیفیت بالای تحقق EPS یا اجرای طرح‌های توسعه این شرکت‌ها و «پی‌برئی‌»، پیشرو آنها می‌دانستند.
این در حالی است که با توجه به جداول ارائه‌شده در ۳۰شرکت مورد بررسی سهام دارویی وجود ندارند.
شاید یکی از دلایل موفقیت این گروه از معامله‌گران بی‌توجهی به محرک‌های سیاسی بازار بوده است و البته شاید!
به طور کلی این افراد حتی با وجود گره‌ها و تله‌های موجود در حلقه‌های نظیر محدودیت دامنه نوسان، گره معاملاتی و حجم مبنا توانسته‌اند از این موارد یا عبور کنند یا به نحو مطلوب استفاده کنند.
نکته قابل تامل اینکه نمادهایی در جدول زیر وجود دارند که با تعداد خریداران اندک، بیشترین بازدهی را تجربه کرده‌اند یا برخی از آنها بعد از توقف با گشایش مجدد نمادها در روزهای معاملاتی مواجه شده، اما این موضوع «بازدهی مثبت» برای آنها همراه داشته است.(*)
در این میان، بیشترین درصد نوسان برای نماد «کایتا» مشاهده می‌شود. این نماد که بیشتر روزهای معاملاتی را با مشمول شدن در آیین‌نامه گره معاملاتی سپری کرده است، از جمله نمادهایی است که با حجم معاملاتی اندک بیشترین درصد نوسان را تجربه کرده است.
همچنین صنعتی سپاهان نیز پس از ارائه گزارش تعدیل مثبت خود طی دو اطلاعیه و بازگشایی نماد خود بر تابلوی بورس، با 6/62درصد تغییر روبه‌رو شد.
این نماد نیز که تنها ۲۲نفر خریدار طی ۹۰روز اخیر داشته است با حجم معامله‌ای به میزان ۸۵میلیون تومان جایگاه دوم بیشترین درصد تغییر را به خود اختصاص داده است.
در میان نمادهایی که با کمترین خریدار بیشترین درصد نوسان را شاهد بودند، می‌توان به سولیران، ناب، بین‌المللی پارس، سیمان دشتستان و ماشین‌سازی نیرومحرکه اشاره کرد؛ به طوری که حجم معاملات این تعداد سهام بین یک‌میلیون تومان تا 32میلیون تومان بوده است.
ناگفته نماند که نمادهای یاد شده و اکثر سیمانی‌ها طی روزهایی مشمول آیین‌نامه گره معاملاتی بوده‌اند که همین امر موجب شده تا افرادی بدون پیروی از قاعده کلی بازار، آنها را شناسایی کنند.
مقایسه دو فصل پاییز و زمستان
در مقایسه دو فصل پاییز و فصل جاری نیز می‌توان به این نتیجه رسید که در فصل گذشته تنوع تعداد نمادهایی که امتیاز بازدهی بالا داشتند، بیشتر بوده‌است.
به طور کلی در فصل گذشته سهام پربازده را سولیران، پتروشیمی خارک، کاشی اصفهان، ایران‌تایر، خدمات انفورماتیک، لعابیران، تایدواتر خاورمیانه، فیبر ایران، سیمان شاهرود، ناب، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری ساختمان و رایان سایپا تشکیل می‌دادند.
این در حالی است که در فصل جاری اغلب سیمانی‌ها حضور دارند و بازدهی مطلوبی را به بازار ارائه کرده‌اند، بر همین اساس نمادهای حق‌تقدم سیمان شاهرود، حق‌تقدم سیمان هگمتان، سرمایه‌گذاری بوعلی، حق‌تقدم سیمان دورود، حق‌تقدم سیمان تهران و سیمان بهبهان در این دسته‌اند.(اگرچه این اتفاق به دلیل درگیر بودن این سهام با آئین‌نامه گره معاملاتی رخ داده است.)
بازدهی حق‌تقدم سیمان شاهرود حدود 97درصد بود. همچنین در این دسته‌بندی نماد صنعتی سپاهان، سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، زامیاد، نصیر ماشین و سایپا حضور دارند.
با در نظر گرفتن شرایط نمادها در دو فصل مورد گزارش می‌توان به این نتیجه رسید که معاملات فصل پاییز از رونق بیشتری برخوردار بود، اگرچه شاخص در این فصل روزهای منفی را نیز تجربه کرده بود و به گفته فعالان بازار «وضعیت بورس واقعا خراب بود.»
ارزش معاملات فصل پاییز بورس بیش از دو هزار و 849میلیارد تومان اعلام شد و در فصل جاری ارزش معاملات بورس بیش از 291میلیارد و 996میلیون تومان بود. ارزش معاملات این فصل بورس در مقایسه با فصل گذشته فقط ده درصد از رقم یادشده را تشکیل می‌دهد.