گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار سومین فصل کاری سال را هم با رقم زدن ۴۲/۴درصد افت شاخص کل و ۲۸/۴درصد افت بازده برای سرمایه‌گذاران پشت سر گذاشت.

بورس اوراق بهادار در فصل پاییز امسال با رقم زدن ۸۶/۴درصد رشد شاخص صنعت و ۱۴/۶درصد رشد ارزش شاخص ۵۰شرکت برتر براساس میانگین موزون به لحاظ شاخص‌ها شرایط مناسبی را پشت سر گذاشت،‌ هر چند که شاخص کل با رقم زدن افت ۴۲/۴درصدی در سه ماهه سوم و ۳۴/۱درصد افت از ابتدای سال، روند رو به کاهش بازار را نشان می دهد. در فصل پاییز ارزش نهایی بازار سهام بالغ بر ۴۲۷هزار و ۸۹میلیارد ریال بود که بر مبنای هر دلار ۹هزار و ۴۰۰ریال، ارزش بازار معادل ۴/۴۵میلیارد دلار بود. در این فصل ۱۱هزار و ۵۱۲میلیارد ریال از ارزش بازار از میان رفت. در کل سال ۱۳۸۶نیز ۳۶/۶درصد ارزش بازار افزایش نشان می دهد.

کاهش ارزش بازار در فصل پاییز در شرایطی ثبت شده است که ۵هزار و ۷۸۳میلیارد ریال افزایش سرمایه در بورس رخ داده است. نسبت (P/E)بازار نیز در فصل پاییز افت کرد. در پایان فصل پاییز ارزش کل داد وستد سهام به رقم ۲۸هزار و ۴۹۳میلیون ریال رسید که ۶۲/۵۱درصد ارزش کل داد و ستد سهام در سال جاری را تشکیل داده و به همین لحاظ فعال‌ترین فصل امسال بوده است.

در بازار چه خبر بود؟

بورس اوراق بهادار در خلال روز چهارشنبه شاهد رقم خوردن روند عرضه‌ها بود. با توجه به روند عرضه‌ها مدل حرکتی بازار در چند هفته اخیر تغییری جدی را شاهد بوده است. به رغم آنکه در نیمه نخست سال روزهای پایان هفته بهترین روزهای معاملاتی تلقی می‌شدند، اما در هفته‌های اخیر روزهای پایانی هفته به دلیل تمایل معامله‌گران، به پرهیز از ۳روز تعطیلی و احتمال تغییرات کلان در بازار، همچنین وجه غالب نوسان‌گیری، شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه بوده است.

از سوی دیگر، بازار با توجه به حرکت‌های متناوب و غیرقابل تاکید، موجب بی‌انگیزگی معامله‌گران شده است. بروز رفتارهای مارپیچی نظیر آنچه در نماد سرمایه‌گذاری ساختمان رخ داد، نیز بر ابهام بازار بیش از پیش افزوده است. ابهاماتی که برخلاف ماه‌های گذشته نه از منابع بیرونی که از درون بازار نشات گرفته است. در شرایط کنونی بازار در روند ادامه آرامش سیاسی تا پایان تعطیلات کریسمس، مجددا با به تعویق افتادن جلسه گروه ۱+۵ مواجه است، هرچند که به تعویق افتادن دائمی این جلسات موجب ایجاد جو انتظار در بازار می‌شود، اما از وزنه تحولات سیاسی بر بازار می‌کاهد. در شرایط حاضر با توجه به نزدیکی پایان سال شرکت‌ها، بازار با تحولات ناشی از قعطنامه‌های صادره مواجه شده و به همین دلیل مشکلات تامین قطعات از واردات و همچنین مشکل پایدار تامین مالی همچنان ادامه دارد.

در بازار چهارشنبه، شرایط جهانی بازار فلزات همچنان قادر به تامین پتانسیل رشد برای سهام وابسته نبود؛ هرچند که کارنامه بازار جهانی فلزات بهتر از روزهای گذشته رقم خورده است.

در مورد فلز سرب هم با خروج یک واحد ۴۰۰هزار تنی تصفیه سرب در چین و برنامه‌ریزی برای توقف یک واحد ذوب ۲۰۰هزار تنی در ۳۰دسامبر موجب شد تا بازار این فلز نیز به قیمت ۲هزار و ۶۴۸دلار قیمت در هر تن برسد. بازار فلز روی و آلومینیوم بدون تغییر ماند.

در بازار محصولات پتروشیمی بهای متانول و اسید استیک در آستانه عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران کاهش یافت. عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران در شرایط فعلی بهای متانول و اسید استیک، تحلیل‌های متفاوتی را از قیمت سهم ایجاد کرده است.

همچنین بازار با توجه به عرضه فن‌آوران در میان هفته، با رفتار تجهیز نقدینگی مواجه خواهد شد، امری که تامین حدودا ۳۰میلیارد تومان نقدینگی را موجب خواهد شد که البته سطح نقدینگی بازار با توجه به فروش‌های هفته‌های اخیر به گونه‌ای است که احتمالا فشار فروش قابل ملاحظه‌ای را به بازار وارد نمی‌سازد. در هفته جاری به جز پتروشیمی فن‌آوران، امید نیز در حالت انتظار خواهد ماند، امیدی که مجددا تعدیل EPS را به دلیل فروش ۵/۲درصد دیگر از سهام گل گهر شاهد است.

در بازار چهارشنبه در گروه معدنی تحولات نماد چادرملو مدنظر کارشناسان بازار بود. این در حالی بود که پس از چند روز شایعات متعدد در مورد مشکل فنی آسیاب اصلی شرکت، مسوولان این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن اذعان به وجود این مشکل بر تحقق برنامه تولید سال‌جاری تاکید کرده‌اند؛ هر چند که چادرملو در ۹ماه امسال، تقریبا به برنامه سال‌جاری خود رسیده است. اطلاعیه مدیریت شرکت احتمال عدم تولید قابل ملاحظه‌ شرکت در ماه‌های باقی مانده سال را ایجاد کرده است. انتشار شایعاتی مبنی بر زمان ۲هفته‌ای مورد نیاز برای تعویض محور آسیاب و وجود تنها ۲نمونه دیگر از این قطعه در کشور و همچنین احتمال نیاز به حدود ۳ماه زمان برای تامین آن از خارج ابهامات در مورد چادرملو را تداوم داده و نیاز به اطلاعیه‌ای کامل‌تر را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد فشار سنگین وارده در ماه‌های گذشته جهت تولید بیش از توان واحد، مشکل‌ساز شده است.

در کنار مساله فنی‌ رخ‌ داده که البته در هر شرایط قابل‌رفع در چند ماه آینده است، فولاد مبارکه نیز همچنان به خرید سهام چادرملو ادامه داده است و در حال حاضر با مالکیت ۵/۲۸میلیون سهم چادرملو، در فهرست سهامداران بالای یک درصد چادرملو جایگزین برخی از سهامداران قبلی شرکت شده است. هرچند که فضای کنونی فرصت چانه‌زنی خریدار را فراهم آورده و به دلیل دو مساله حق مالکانه و مشکل فنی دست بالاتر خریدار را در معاملات چادرملو ایجاد کرده است، اما به نظر نمی‌رسد خریدار بتواند بدون توافق با یکی از ۳سهامدار عمد؛ یعنی امید، سهام عدالت و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به کسب کرسی در هیات‌مدیره چادرملو برسد.

در این میان سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از انگیزه بالاتری برای فروش سهام برخوردار است؛ به ویژه آنکه حرکت این شرکت در سهام ملی مس هنوز تکمیل نشده است و این شرکت برای کسب کرسی در هیات‌مدیره ملی مس، نیاز به نقدینگی قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

در این شرایط می‌توان فرض کرد وزنه برخورداری از یک کرسی در هیات‌مدیره ملی مس به مراتب برای «ومعادن» بیش از چادرملو خواهد بود.از سویی در گروه خبرساز معدنی، دیدار مدیران بورس با وزیر صنایع و معادن هر چند در روند تعامل بورس و مسوولان تصمیم‌گیر دولت موثر است، اما این دیدار نتوانست ابهامات در مورد بهره مالکانه و مساله خروج سیمان را از سبد حمایتی برطرف کند.

در گروه شیمیایی، شنیده‌ها حکایت از واگذاری سهام ملی شیمی کشاورز دارد. تغییر مدیریت در سرمایه‌گذاری بانک ملی موجب حرکت این هلدینگ عظیم در قالب برنامه‌ای مدون شده است.