شروین شهریاری

پرسش از آقای ناصر سیرجانی از طریق پست الکترونیک: وضعیت شرکت تراکتور‌سازی ایران با توجه به گزارش ۶ماهه شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ: تحلیل مشروحی از تراکتور‌سازی ایران بر مبنای آمار ۶‌ماهه در ستون پرسش و پاسخ در روز ۲۶آبان‌ماه به چاپ رسیده است که برای دریافت پاسخ می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید. اما آخرین تحولات مربوط به «تایرا» به مجمع فوق‌العاده اخیر شرکت با دستور انتخاب اعضای هیات‌مدیره باز می‌گردد که نکاتی از قول مدیران شرکت در این جلسه نقل به مضمون می‌گردد:

۱ - اصلی‌ترین محصول شرکت تراکتور ۲۸۵ است که در ۲ماه اخیر حدود ۵درصد (۵۰۰هزار تومان) افزایش قیمت داشته است و پیش‌بینی می‌شود به‌رغم رشد قیمت مواد اولیه، مارجین تولید این محصول بتواند مطابق پیش‌بینی بودجه یا حتی بهتر از آن تحقق یابد.

۲ - در برخی روزهای آذرماه شرکت به رکورد تولید ۱۵۶‌دستگاه تراکتور در یک روز دست یافته که این رقم یک رکورد تاریخی برای «تایرا» محسوب می‌شود. گفتنی است، رکورد تولید روزانه شرکت در سال ۸۵ به ۱۴۰دستگاه در روز بالغ شده بود.

۳ - تراکتور ۲۴۰ به عنوان یکی از محصولات جدید و ارزان قیمت شرکت تا یک ماه دیگر با تولید انبوه به بازار وارد خواهد شد. این در حالی است که دیگر محصول جدید (تراکتور۲۹۹)، احتمالا با تاخیر بیشتری در اواخر سال وارد چرخه تولید می‌شود.

۴ - پیش‌بینی صادرات ۱۰هزار دستگاه تراکتور در سال جاری، احتمالا در محدوده ۴هزار دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد.

۵ - با وجود آنکه در ۶ماهه اول میزان تحقق هزینه مالی از بودجه مورد پیش‌بینی فزونی یافته (۶۳‌درصد)، اما با توجه به تسویه بخش عمده‌ای از تعهدات مالی «تایرا» در مهر ماه، این سرفصل احتمالا مطابق پیش‌بینی بودجه تا پایان سال تحقق خواهد یافت.

۶ - قیمت فروش تراکتور به‌رغم آزادسازی از سال گذشته، با توجه به قدرت خرید محدود کشاورزان و رقابت با محصولات چینی، نمی‌تواند به یک‌باره افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یابد، اما سیاست هیات‌مدیره این است که متناسب با کشش بازار و نرخ تورم، قیمت فروش را به صورت تدریجی افزایش دهد.

۷ - اخیرا قرارداد پیش فروش ۳۵۰۰‌دستگاه تراکتور در داخل کشور منعقد شده است و طرح جایگزینی ۲۰هزار تراکتور فرسوده با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در آینده در دستور کار است. بنابراین به نظر نمی‌رسد به طور کلی تراکتورسازی در بازار داخل با مشکلی از جهت فروش محصولات مواجه باشد.

۸ - از بدهی معوقه دولت به «تایرا» کماکان رقمی در حدود ۲۶‌میلیارد تومان باقی مانده که مدیریت وعده وصول آن را تا قبل از پایان سال مالی جاری اعلام نمودند.

۹ - در مجموع در حال حاضر «تایرا» از برنامه تولید پیش‌بینی شده در سال ۸۶ عقب است که عمده ترین مشکل آن در ارتباط با واردات قطعات مورد نیاز ( به عنوان مثال در تراکتور ۳۹۹) بوده است که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی سال، روند تولید با بهبود نسبی مواجه شود. گفتنی است مدیریت به‌رغم این مساله، تحقق EPSر۵۵۰ ریالی مورد پیش‌بینی برای سال جاری را کاملا امکان‌پذیر دانستند.

پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام از طریق تلفن: چرا شرکت پارس مینو چند سال است که اقدام به پرداخت سود یا افزایش سرمایه نکرده است؟

پاسخ: شرکت پارس مینو در مجمع سال منتهی به اسفند ۸۵، ۶۱۵‌ریال سود خالص تحصیل نموده است که بنا به تصمیم مجمع صاحبان سهام مبلغ ۶۵‌ریال از آن را توزیع کرده است. اگر چه این رقم مطابق قانون تجارت حداقل میزان مقرر تقسیم سود نقدی (۱۰درصد) است، اما از آنجا که این تصمیم با تصویب اکثریت صاحبان سهام در مجمع اتخاذ شده تخلفی از این بابت در شرکت روی نداده است. علاوه‌بر آن در گزارشات ادواری قبلی نیز مینو همواره پیشنهاد تقسیم سود از جانب هیات‌مدیره را به میزان ۱۰درصد اعلام کرده بود. در مجمع سال منتهی به اسفند ۸۴ نیز شرکت از ۴۹۶‌ریال سود خالص ۵۰‌ریال تقسیم کرد و در سال قبل از آن (منتهی به اسفند ۸۳) از ۶۱۲‌ریال سود حاصله، ۱۵۰‌ریال را توزیع کرده است.

همچنین شرکت مطابق اطلاعات اخیر (به واسطه تقسیم سودهای نقدی پایین در سال‌های گذشته) حدود دو برابر سرمایه ثبت شده، سود انباشته در حساب‌ها دارد که قصد دارد نسبت به افزایش سرمایه با استفاده از این انباشته اقدام نماید. گفتنی است «غپینو» گزارشات تقسیم سود سال‌های گذشته را نیز به طور منظم منتشر کرده که سهامداران با مراجعه به سایت‌های اطلاع‌رسانی می‌توانند از نحوه دریافت حقوق خویش مطلع گردند.

Shahriary_sh@yahoo.com