گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم عدم تعادل در عرضه و تقاضاها بود، هر چند که از دامنه این عدم تعادل کاسته شد. در بازار دیروز کارشناسان بازار با توجه به شرایط کلی تحولات سیاسی در انتظار بازاری متعادل بودند که این امر تا حدودی محقق شد، اما همچنان شاخص منفی باقی ماند و ۷/۵ واحد افت را به ثبت رساند.

در معاملات دیروز تغییر رویکرد بازار نسبت به گروه فولادی به ویژه به دلیل حاکمیت صف فروش در نماد فولاد مبارکه، سبب ضعف در این گروه پیشرو بازار شد. با توجه به نبود گروه صدرنشین که بتواند جای این گروه را پر کند، بازار به صورت پراکنده به سوی تک سهم‌های گروه‌های مختلف گرایش یافت. در این میان نمادهای مختلف در گروه‌های پتروشیمی، ساختمان، خودرویی و واسطه‌گری مالی و سیمان شاهد رونق معاملات بودند.

در معاملات دیروز از سویی عرضه ۳ بلوک عمده سهم نیز در دستور کار بازار قرار داشت. دو بلوک ۷۷/۶درصدی البرز دارو و ۴/۸درصدی سیمان سپاهان توسط بانک مسکن با هدف انتقال آن به مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن و بلوک ۷/۳۸درصد سرمایه‌گذاری پتروشیمی توسط تامین اجتماعی عرضه شد که با رقم خوردن آنها حجم معاملات به ۷/۱۴۷میلیارد تومان رسید. عمده‌ترین معامله دیروز که تاثیر عمیقی بر بازار خواهد داشت، مساله معامله سرمایه‌گذاری پتروشیمی بود که براساس شنیده‌ها توسط کنسرسیومی مرکب از چند سهامدار خرد حقیقی و حقوقی از جمله سهامداران عمده گروه سرمایه‌گذاری ساختمان خریداری شد. نزدیک بودن مجمع سرمایه‌گذاری ساختمان و مساله مالکیت بانک اقتصاد نوین موجب شد تا سهامداران عمده سرمایه‌گذاری ساختمان با هدف به دست آوردن ۶/۱۷درصد سهام سرمایه‌گذاری ساختمان موجود در پرتفوی «وپترو» تن به خرید شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی بدهند، امری که در کنار خود، مالکیت کامل بانک اقتصاد نوین و ۳عضو گروه استراتوس در هیات‌مدیره این بانک را با خود به همراه آورد. از سویی به نظر می‌رسد اعضای کنسرسیوم در ادامه، هر یک بخشی از پرتفوی شرکت را در اختیار بگیرند، پتروشیمی فارابی، کربن و دوده صنعتی، لاستیکی سهند، تکین‌کو، پلی‌نار، شیمی بافت و گاز لوله عمده‌ترین اقلام پرتفوی «وپترو» را تشکیل می‌دهند.

از سویی تکلیف سرمایه‌گذاری پتروشیمی پس از واگذاری سهام ساختمان نیز مساله‌ای پیچیده در برابر بازار خواهد بود. در معاملات دیروز در گروه فلزی شرایط ضعیف بازار جهانی فلزات همچنان بر نمادهای فلزی تاثیرگذار بود. از سویی افت بهای جهانی نفت نیز بهای محصولات پتروشیمی را به حالت ثبات رسانده و روند رو به رشد این محصولات متوقف شده است.

در بازار روز گذشته در گروه معدنی تلاش برای به تعادل رساندن نماد سرمایه‌گذاری معادن فلزات با خرید بیش از یک‌میلیون سهم ادامه یافت؛ ولی مساله شکست P/E این سرمایه‌گذاری مانع از به تعادل رسیدن آن شد. در گروه پتروشیمی اعلام عرضه چهارمین شرکت اصل۴۴ پتروشیمی فن‌آوران تحول عمده محسوب می‌شود. عرضه فن‌آوران احتمالا در حد ۶درصد سهام در روز سه‌شنبه هفته آینده عرضه خواهد شد. از این رو به نظر می‌رسد با توجه به عرضه امید در ابتدای هفته آینده (هر چند که این مساله قطعی نشده است) بازار با روند تجهیز نقدینگی نیز مواجه خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازار پرنوسان؛ اما رو به تعادلی بود که در آن از دامنه نوسان‌ها کاسته شد. از ۱۷۵شرکت مورد معامله، ۸۶ نماد با رشد قیمت و ۷۰نماد با افت ارزش دادوستد شدند.