شروین شهریاری

پرسش از آقای محمد حسین ابراهیمی نژاد از طریق پست الکترونیک: وضعیت بنیادی شرکت چادرملو و علل افت قیمت سهام آن چیست و آیا می‌توان به آینده سهام شرکت با توجه به بحث حقوق دولتی معادن امیدوار بود؟ پاسخ: سهام چادرملو در بازار اخیرا با پیدایش ابهاماتی در مورد افزایش حقوق دولتی بهره‌برداری از معادن و انتقال پروانه بهره‌برداری معدن، از شرکت به «ایمیدرو» مواجه گردید که همین مساله زمینه ساز کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و متعاقب آن افت P/E سهم شد، اما آخرین تحولات در مورد چادرملو به اظهارات مدیرعامل شرکت در جلسه معارفه سرمایه‌گذاری امید بازمی‌گردد که در ذیل برخی از نکات مطروحه نقل به مضمون می‌گردد:

۱ - موضوع افزایش حقوق دولتی حتی اگر به میزان حداکثر آن یعنی ۱۰درصد نرخ ماده معدنی (۱۰۰۰تومان) تصویب شود، تاثیر با اهمیتی در سودآوری چادرملو نخواهد داشت. در مورد مساله بهره مالکانه نیز به نظر می‌رسد موضوع از طرف چادرملو فاقد مبانی طرح است و از شواهد امر چنین برمی‌آید که تحولات آتی در این مورد از حیطه اختیارات شرکت خارج است و چادرملو در حال حاضر طرح هرگونه مساله در این رابطه را رد می‌کند. در خصوص افزایش حقوق دولتی در سال آتی نیز در‌حال‌حاضر با توجه به مشخص نبودن مبانی محاسبه حقوق دولتی، امکان پیش‌بینی در این خصوص میسر نیست. همچنین مدیرعامل شرکت با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های چند صد میلیارد تومانی چادرملو در خطوط چهارگانه تولید، حق بهره‌برداری از معدن مزبور را متناسب با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده دانست و شایعات مربوط به انتقال حق بهره‌برداری به «ایمیدرو» ومتعلق بودن معدن به انفال را رد کرد.

۲ - چادرملو تا ۲۳ آبان ۸۶ موفق به تولید بیش از ۴/۴ میلیون تن کنسانتره در سال جاری شده است که این رقم، امکان دست یابی به تناژ تولید بیش از ارقام پیش‌بینی شده در بودجه ۳/۵میلیون تن را فراهم می‌سازد. مدیر عامل این شرکت با فرض حفظ روند موجود به احتمال دستیابی به تناژ تولید ۵/۶میلیون تنی در سال جاری اشاره کرد. همچنین مازاد تولید (نسبت به تناژ اولیه بودجه) به نرخ حداقل ۵۳هزار تومان در هر تن به فولادسازها فروخته خواهد شد.

۳ -‌ امکان صادرات برای چادرملو به طور کلی با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت و درصد رطوبت بالای محصول میسر نیست و فروش شرکت باید به صورت داخلی برنامه‌ریزی شود. با این وجود اخیرا ۲۰۰هزار تن کنسانتره از قرار هر تن ۶۸هزار تومان به مشتری خارجی واگذار شده است که حمل از معدن چادرملو و سایر هزینه‌های مربوطه به عهده مشتری خواهد بود.

۴ -‌ در خصوص بهره‌برداری از کارخانه گندله سازی اردکان، عملیات آغاز به فعالیت این طرح پس از دوره آزمایشی به خاطر برخی مشکلات فنی (نگهدارنده کوره‌ها و ...) تا کنون امکان پذیر نشده است و این احتمال وجود دارد که با توجه به این مساله دست یابی به تناژ ۵۰۰هزار تنی تولید گندله در سال جاری میسر نشود. اما در هرحال مدیریت شرکت نهایت تلاش برای رفع مساله را خواهد کرد، ضمن آنکه حداقل ظرفیت بهره‌برداری از خط گندله برای سال آتی ۶۰درصد ظرفیت اسمی معادل ۲میلیون تن برآورد شد که برای اولین سال بهره‌برداری، تناژ تولید مناسبی به شمار می‌رود.

۵ - در خصوص اعتراض فولادسازان و ذوب آهن به نرخ‌های فروش گندله، با توجه به وابستگی شدید این شرکت‌ها به تامین ماده اولیه، این اظهارات در راستای چانه‌زنی‌های معمول بین طرفین ارزیابی شده و در نهایت تهدیدی متوجه بازار فروش گندله چادرملو نخواهد بود.

۶ - خرید چند میلیون برگ سهم از صف فروش فولاد مبارکه در هفته گذشته توسط شرکت چادرملو تایید شد که البته این مساله دارای اهمیت خاصی در راستای استراتژی‌های عمده شرکت نیست.

۷ - با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، تصویب افزایش نرخ ۱۵تا ۲۰درصدی برای فروش سنگ آهن داخلی در سال ۸۷ (توسط «ایمیدرو») بسیار محتمل ارزیابی شد.

۸ - با توجه به بهره‌برداری از طرح‌های توسعه، با در نظر گرفتن نرخ استهلاک ۱۰درصدی برای سرمایه‌گذاری ۲۴۰میلیارد تومانی شرکت، هزینه استهلاک در سال آتی حدود ۱۲تومان به ازای هر سهم خواهد بود که مطابق اظهارنظر مدیرعامل با افزایش تولید جبران خواهد شد.

۹ - با توجه به محاسبات نگارنده و با در نظر گرفتن مفروضات زیر:

- دستیابی به ظرفیت تولید و فروش ۵/۶میلیون تنی کنسانتره

- محاسبه افزایش نرخ فروش برای مازاد بودجه تولید

- حذف تولید و فروش گندله از بودجه

- افزایش ۲۵۰درصدی حقوق بهره‌برداری دولتی (۱۰۰۰ تومان در هر تن)

دستیابی به سود ۹۱۰ ریالی به ازای هر سهم «کچاد» در سال جاری دور از دسترس نخواهد بود.

Shahriary_sh@yahoo.com