80 هزار کد معاملاتی جدید باز شد

گروه بورس - شرکت‌های تامین سرمایه عملیات بازاریابی، قیمت‌گذاری و تعهد پذیره‌نویسی را انجام می‌دهند. عکس: نسیم گلی

دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در مصاحبه اختصاصی خود با هفته‌نامه «برنامه» ضمن اشاره به ضرورت وجود استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های تامین سرمایه برای قیمت‌گذاری و فروش شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ از سوی شرکت‌های تامین سرمایه گفت: کلیات لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی را ملزم به بازاریابی کرده است. چنانچه شرکت‌های تامین سرمایه نیز تشکیل شوند، هم کار قیمت‌گذاری و هم کار بازاریابی را انجام می‌دهند. شرکت تامین سرمایه امین نیز تشکیل شده است. شرکت نوین نیز مجوز دریافت کرده و این شرکت‌ها قرار است کار بازاریابی، قیمت‌گذاری و تعهد پذیره‌نویسی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در صورتی که شرکت‌های تامین سرمایه قصد عرضه سهام را داشته باشند، از این پس امکان استفاده از روش «book building» علاوه‌بر روش حراج برای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها فراهم می‌شود.

وی درخصوص نحوه عملکرد روش «book building» گفت: روش کار به این صورت است که شرکت‌های تامین سرمایه از طریق تعهد پذیره‌نویسی، سهام خود را عرضه می‌کنند؛ یعنی حداقل قیمت را مشخص و اعلام می‌کنند. اگر بازار این سهام را خریداری نکرد، شرکت‌ها اقدام به خرید می‌کنند که به این روش، book building می‌گویند.

در این روش، سفارش‌ها ثبت می‌شود. البته تاکنون به منظور واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از روش حراج استفاده کرده‌ایم، اما از این پس امکان استفاده از روش book building نیز فراهم می‌شود.

البته در این روش مطمئن هستیم که خریدار وجود دارد؛ اما در روش حراج اینگونه نیست ولی این مزیت وجود دارد که فروشنده سهام، کارمزدی پرداخت نمی‌کند.

واگذاری نفتی‌ها به شکل هلدینگ

وی درخصوص مراحل واگذاری شرکت‌های نفتی گفت: اعتقاد ما این است که شرکت‌های نفتی را نباید به صورت خرد عرضه کرد. به جای اینکه تک‌تک شرکت‌ها را واگذار کنیم؛ باید هلدینگ‌ها را واگذار کنیم یا به عنوان مثال در پتروشیمی باید کار تحقیق و توسعه انجام گیرد و قدرت رقابت بین‌المللی ایجاد شود تا بتوانیم سرمایه‌ها را جذب کنیم. یک شرکت پتروشیمی بزرگ می‌تواند کار تحقیق و توسعه را نیز انجام دهد؛ اما یک شرکت کوچک نمی‌تواند چنین هزینه‌ای بکند. درست است که شرکت‌های خرد را می‌توان به راحتی واگذار کرد، اما باید بحث اقتصاد ملی را نیز در نظر گرفت. اگر نگرانی در مورد انحصار وجود دارد، بهتر است که موانع غیرتعرفه‌ای برداشته شود، از این طریق شرکت‌ها ملزم می‌شوند به شرایط بازار عمل کنند.

مزایده یا بورس؟

رحمانی در ادامه خبر از تشکیل چهار کارگروه ویژه برای آماده‌سازی شرکت‌های نفتی خبر داد و اضافه کرد: کار کمیته عالی واگذاری به اتمام رسیده و روش آماده‌سازی شرکت‌ها مشخص و چهار کارگروه تشکیل شده است که این کارگروه‌ها شامل کارگروه اقتصادی - مهندسی، کارگروه مالی، کارگروه حقوقی و کارگروه مدیریت تحقیق می‌شوند.

در حال حاضر چهار شرکت مادر تخصصی وزارت نفت که شامل شرکت ملی پتروشیمی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی پخش و پالایش و شرکت ملی گاز است، تشکیل شده است؛ اما هنوز به ننتیجه نرسیده‌ایم که آیا شرکت ملی گاز را از طریق بورس عرضه کنیم یا از طریق مزایده به فروش برسانیم.

ورود ۸۰ هزار سهامدار جدید به بازار

وی درباره آخرین آمار از تعداد سهامداران جدیدی که از سال ۸۵ به بازار وارد شده‌اند، گفت: از سال ۸۵ بیش از ۵۰هزار و در شش ماه اول امسال نیز، ۳۰هزار کد معاملاتی باز شده است.

طراحی شاخص‌های جدید

مدیرعامل شرکت بورس تهران،‌ برنامه‌های سال‌جاری این شرکت را شامل عملیات بازار، امور اعضا و تالارهای منطقه‌ای، پذیرش شرکت‌ها، امور بین‌الملل، امور مالی و منابع انسانی عنوان کرد و افزود: در بخش عملیات بازار، ارتقای سلامت بازار سرمایه، پذیرش و معامله حداقل یک ابزار مالی جدید در بورس، تلاش به منظور افزایش ارزش بازار به میزان ۵۰درصد، جذب سرمایه‌گذاران و سهامداران جدید در بازار سرمایه و افزایش گردش معاملات حداقل به میزان ۲۰درصد انجام خواهد شد. همچنین قرار است درخصوص نحوه محاسبه شاخص‌های موجود و طراحی شاخص‌های جدید بورس با تاکید بر استانداردهای جهانی از جمله سهام شناور آزاد، بازنگری صورت گیرد.

افزایش تالارهای اختصاصی

وی ادامه داد: مقرر شده است که تالارهای اختصاصی در تهران و شهرستان‌ها افزایش یابد و حداقل دو تالار منطقه‌ای به کارگزاران از طریق ایجاد مشوق‌های مناسب (تالارهای مشارکتی و تالارهای عمومی کارگزاران) واگذار شود. درخصوص پذیرش شرکت‌ها نیز برنامه‌های آتی به شرح زیر است:

اتخاذ تمهیدات لازم به منظور ایفای نقش موثر در اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی از بعد آماده‌سازی و عرضه سهام شرکت‌های مشمول در بورس اوراق‌بهادار تهران که شامل حضور فعال در جلسه‌های کمیته‌های خصوصی‌سازی وزارتخانه‌های ذی‌ربط و کارگروه‌های مرتبط، پیگیری تشکیل کمیته خصوصی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، همکاری با مسوولان شرکت‌های مزبور از نظر راهنمایی در تهیه و دریافت مدارک لازم به منظور تشکل پرونده پذیرش این قبیل شرکت‌ها در بورس اوراق‌بهادار و... است.