پیشنهادهای مهم

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) در حالی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که تحولات مهم و موثری در هفته‌ جاری پیش‌روی بازار قرار دارد. در مهم‌ترین تحولات پیش‌روی بازار در امور سیاسی، بازتاب سفر رییس‌جمهوری روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک روز پس از پایان سفر «پوتین»، برخی از منابع از پیشنهاد اتمی وی خبر داده‌اند. اعلام طرح «تایم‌اوت» همچنین اعلام دیدار دکتر لاریجانی و خاویر سولانا در روز سه‌شنبه نیز در تکمیل این پیشنهاد می‌تواند موثر باشد. البته رییس‌جمهوری وجود یک پیشنهاد را از سمت مسکو رد کرده است. با این حال در صورت حصول توافق در مورد این پیشنهاد یا هر مدلی دیگر، بازار می‌تواند پس از بیش از ۲سال فعالیت زیر سایه دریافت اخبار هسته‌ای بدون احساس نگرانی از این مساله برای مدت طولانی برنامه‌ریزی کند. در همین حال دور جدید مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر سانتریفیوژهای P۱ و P۲ نیز بر تداوم دور کنونی آرامش سیاسی تاکید دارد.

در کنار این تحولات در مباحث اقتصادی، مهم‌ترین تحولات در سطح اقتصاد کلان کشور به ادامه انتظار کارشناسان برای انتخاب وزیران نفت و صنایع و معادن باز می‌گردد. با پیشنهاد سرپرستان کنونی این دو وزارتخانه به عنوان کاندیداهای کسب پست وزارت این وزارتخانه‌ها و اعلام سیاست‌های آنها، بازار با ارزیابی این سیاست‌ها درصدد برنامه‌ریزی بلندمدت است. طرح مباحثی مبنی‌بر عدم کاهش تعرفه فولاد، تاسیس معاونت خودرو، واردات شکر و احتمال افزایش نرخ سیمان مطالبی است که هریک می‌توانند تاثیر جدی را در صورت تحقق بر بازار وارد کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد تاثیر واقعی و گسترده این اخبار به پس از اعلام رای مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی بازگردد.

در سطح تحولات اقتصادی بین‌المللی، کاهش ارزش دلار باعث افزایش بی‌سابقه بهای نفت و به تبع آن زمینه‌ را برای رشد رکوردشکن بهای نفت فراهم کرده است.

با توجه به رشد بهای نفت، کارشناسان بازار انتظار افزایش بهای محصولات پتروشیمی را دارند.

این مساله و انتشار خبر نه چندان قوی لغو مالیات صادرات محصولات پتروشیمی، موجب افزایش اقبال به سهام گروه پتروشیمی و همچنین انتظار برای استقبال مناسب از سهام ۷ مجتمع پتروشیمی در انتظار ورود به بازار سهام را موجب شده است.

در این میزان به نظر می‌رسد، بخت بیش از همه یار پتروشیمی فن‌آوران (نخستین شرکت در آستانه ورود از سری مجتمع‌های پتروشیمی) بوده است.

بهای جهانی متانول در چند هفته اخیر رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است و در بازارهای کره‌جنوبی به ۴۷۰ تا ۴۹۰دلار در هر تن رسیده است.

فن‌آوران تولیدکننده یک میلیون تن متانول و همچنین محصولات دیگری از جمله اسید استیک است.

در بازار جهانی فلزات نیز به‌رغم تاثیر مثبت کاهش ارزش دلار، روند قیمتی فلزات رنگین به دلیل افزایش موجودی انبارهای LME (بورس لندن) روند کاهشی را تجربه کرده‌اند و تنها بهای آلومینیوم به دلیل کاهش موجودی انبارها افزایش یافته است.

همچنین بروز نشانه‌های مثبت از اجرای۲ هفته‌ای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و تاثیر آن بر بهبود روند معاملاتی، موجب تقویت موضع موافقان حذف حجم مبنا شده است. روند بدون مشکل دادوستد اوراق حق تقدم در بازار با توجه به دامنه ۴درصدی نوسان و بدون حجم مبنا و همچنین وضعیت مناسب نمادهایی که حجم مبنا در آنها بر اساس ضوابط رفع گره‌ها رفع شد، موجب شده است برخی از کارشناسان بازار از جمله «آرام بنیار» عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز (البته تا سه ماه آینده) در مورد احتمال حذف حجم مبنا صحبت کنند.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه، تحول عمده در خارج از ساعت کاری بازار رخ داد. جایی که کلیه معارضه فولاد خراسان، چهار درصد و چهلمین شرکت بورس، با استقبال فوق‌العاده سهامدارن حقیقی و حقوقی رقم خورد. این استقبال به حدی بود که سالن هتل سیمرغ که در جلسه‌های معارفه ملی و فولاد مبارکه با صندلی‌های خالی مواجه بود، آنقدر انباشتته بود که بسیاری از مراجعان نتوانستند به درون سالن راه یابند. فولاد خراسان که البته به دلیل عدم برخورداری از واحدهای احیا یا کوره بلند نمی‌توان عنوان فولادساز بر آن اطلاق کرد، به دلیل شرایط فوق‌العاده دو نماد فولاد مبارکه و خوزستان مورد توجه معامله گران قرار گرفته است.

عرضه فولاد خراسان که از قراضه فلزی در‌حال‌حاضر به تولید میلگرد می‌پردازد، عرضه‌ای خارج از اصل ۴۴ است. احتمالا ۱۰درصدی سهام «فخاس» در دو هفته آینده راهی تابلو خواهد شد.

در همین حال، استقبال از سهام شرکت‌های فولادساز موجب تلاش مسوولان بازار برای فراهم آوردن زمینه عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان، دومین رکن صنعت فولاد کشور شده است. ذوب‌آهن که اخیرا مجمع خود را با ۱۵۳میلیارد تومان سود محقق شده برگزار کرد، به دلیل استفاده از کوره‌های بلند و اجرای طرح توازن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازار چهارشنبه، عرضه بلوک ۳/۳درصدی سرمایه‌گذاری ساختمان از سوی سرمایه‌گذاری ملی از اهمیت بالایی برخوردار بود، اگرچه خرید این بلوک می‌توانست بازی ناتمام رقابت بر سر مالکیت «سرمایه‌گذاری ساختمان» را به پایان برساند، این بلوک خریداری نشد تا سرمایه‌گذاری ساختمان بدون وضعیت روشن، به نتیجه رقابت برسد و مدیریت «وساخت» به افزایش سرمایه ۹/۲۳درصدی در هفته جاری برسد. هیات‌مدیره «وساخت» در روز چهارشنبه در مور این افزایش سرمایه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه معدنی- فلزی، عرضه‌های فولاد مبارکه توسط دولت با عرضه ۱۰میلیون سهم توسط ۱۰ کارگزار ادامه یافت. فولاد مبارکه در حالی آخرین عرضه‌های دولتی را تجربه می‌کند که بازار بی‌صبرانه، منتظر گزارش ۶ ماهه شرکت است. در این گروه نماد فولاد خوزستان در میان شگفتی کارشناسان همچنان باز است. این شرکت با انتشار گزارش ۶ ماهه پوشش حدود ۸۰درصدی EPS خود را به اطلاع بازار رسانده است. با این شرایط، کارشناسان بازار انتظار گزارشی به مراتب بهتر از گزارش «فخور» توسط فولاد را دارند؛ چرا که فولاد خوزستان به صورت سنتی و به دلیل کمبود برق در استان خوزستان در فصل بهار و تابستان تولیدی کمتر از دو فصل پایانی سال دارد که این امر در مورد مبارکه وجود ندارد.

در این گروه، بازگشایی احتمالی نماد گل گهر در روز شنبه پس از انتشار گزارش تعدیل EPS شرکت در حد ۲هزار و ۱۰۳ ریال با پوشش ۵۰درصدی در ۶ ماهه اول موجب تقویت نماد همگرایی گل گهر، چادرملو و هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات شد.

در گروه خودرویی پارس خودرو براساس شنیده‌های اولیه، ۳۵۸ ریال از EPS خود را در ۶ ماهه پوشش داده که این امر وضعیت مناسبی را برای این خودروساز پدید آورده است.

در گروه دارویی تعدیل EPS قابل ملاحظه داروسازی زهراوی که نماد آن در بازار روز چهارشنبه متوقف شد، موجب جلب توجه معامله‌گران به نمادهای دارویی به ویژه داروسازی‌های دارای پتانسیل تعدیل EPS شده است.

در گروه ساختمانی، نماد سخت آژند شاهد حضور یک سهامدار حقیقی به عنوان بازارگردان رسمی شرکت است.

توس‌گستر برای سومین بار در سال جاری شاهد توقف نماد برای تعدیل EPS در روز سه‌شنبه بود.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک مجددا با توجه به احتمال حل مساله مالیات صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین قیمت بالای متانول در دومین جایگاه بازار به لحاظ تقاضا قرار گرفت.

نمادهای پتروشیمی اصفهان و اراک نیز شاهد تشکیل صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ بودند.

در گروه سیمانی، اعلام عرضه ۳/۲۹درصد سهام سیمان دشتستان در روز جاری (شنبه) احتمالا منجر به پایان حضور دولت به عنوان سهامدار این شرکت خواهد شد.

این بلوک سهام آخرین بخش سهام دولتی در این نماد به شمار می‌رود که احتمالا توسط سیمان سپاهان دیگر سهامدار سیمان دشتستان (در کنار مالکیت ۵۱درصدی سهام عدالت) خریداری خواهد شد.

درگروه بانکداری و لیزینگ، سهام مالی و اعتباری بنیاد در حالی به قیمت یک‌هزار ریال نزدیک‌تر شد که عملا تاکنون ۶/۳۴درصد سهام عرضه‌شده در روز نخست، توسط ۳سهامدار خریداری شده است. با توجه به احتمال تبدیل این موسسه به بانک، در حال‌حاضر ارزان‌ترین سهام بانکی بورس (در حد قیمت اسمی و بدون مقایسه P/E) ارزیابی می‌شود.

در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری پردیس از ۲۱۲ریال معادل ۱۸۰ریال سود نقدی تقسیم کرد. سرمایه‌گذاری پردیس پس از تغییر نام و فعالیت عایق پلاستیک در زمینه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. در بازار چهارشنبه نمادهای سرمایه‌گذاری بوعلی، قند تربت‌‌جام، سیمان فارس و خوزستان، کمباین‌سازی ولامیران بازگشایی شدند و نمادهای توکا فولاد، خوراک دام‌پارس، داروسازی زهراوی و قند تربت‌جام (در پایان معاملات روزانه) متوقف شدند.