یورش به «پتروشیمی‌»‌ها

گروه بورس- معامله‌گران دیروز بر اثر عوامل مختلف برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی یورش برده‌اند به طوری که در پایان معاملات روز گذشته صف‌های خرید برای آنها شکل گرفت.

به نوشته خبرنگار ما از بازار، دیروز به دنبال انتشار خبر لغو اخذ مالیات فرآورده‌‌های نفتی، افزایش بهای نفت و روند روبه‌ رشد قیمت متانول، سهام چهار شرکت پتروشیمی با صف خرید معامله‌گران روبه‌رو شد. خبرگزاری فارس نیز طی گزارشی خبر داد که سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس در شرایطی به دلیل لغو مالیات فرآورده‌های نفتی با صف‌های خرید مواجه شدند که سهامداران باید بررسی‌های کامل‌تری را به عمل‌ آورند.

با انتشار خبر لغو مالیات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس از صبح دیروز با صف‌های خرید و افزایش نرخ مواجه شدند.

بر این اساس، پتروشیمی خارک که تا روز گذشته تنها سهم مثبت و رو به رشد صنعت پتروشیمی بود، با صف خرید ۹‌میلیونی روبه‌رو شد و هر سهم «شخارک» به ۱۲۰۰ تومان رسید.

شرکت‌های پتروشیمی اراک و اصفهان نیز با صف‌های خرید ۲/۱ و ۶/۱‌میلیون سهمی مواجه شده و با توجه به این وضعیت، بعد از مدت‌ها که در مدار منفی قرار گرفته بودند، دیروز با افزایش ۲‌درصدی قیمت سهام به ثبت رسیدند.

در این میان سهام شرکت پتروشیمی آبادان در حالی ابتدا با صف خرید و رشد قیمت مواجه شد که در پایان صف خرید این سهم به حداقل رسید و بهای هر سهم این شرکت با ۲۰ ریال کاهش به مبلغ ۷۰۷ تومان رسید.

این خبرگزاری افزود: برگشت بازار به سهام پتروشیمی دیروز در شرایطی رخ داد که به گفته کارشناسان، سهامداران باید با پرهیز از احساسات و هیجان‌های آنی، بررسی‌های بیشتری بر روی سهام صنعت پتروشیمی انجام دهند تا با کنترل سرمایه از افزایش ریسک و ضرر و زیان در آینده جلوگیری کنند.

از سویی مدیرمالی پتروشیمی اراک درباره اثر خبر لغو مالیات شرکت‌های پتروشیمی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: اگر مالیات این شرکت‌ها لغو نمی‌شد به طور مثال شرکت پتروشیمی اراک به میزان ۴۸۰میلیارد ریال و پتروشیمی خارک نیز به میزان ۷۸۰میلیارد ریال تاثیر منفی را در صورت‌های مالی خود شاهد بودند، اما این تاثیر منفی قبل از لغو مالیات‌ها نیز در صورت‌های مالی اعمال‌نشده بود.

وی افزود: هنگامی که سازمان بورس از ما خواست که تاثیر مالیات را بر سهام خود اعلام کنیم، طبق معمول باید مبلغ ۱۰۰تا ۱۵۰ریال تعدیل منفی اعلام می‌کردیم اما ما در تهیه صورت‌های مالی ۶ماهه این تاثیر را منظور نکردیم.

این کارشناس با انتقاد از تشکیل صف‌های خرید سهام پتروشیمی‌ها ادامه داد: ما با تلاش زیاد در پی لغو مالیات بودیم بنابراین دلیلی برای منظور کردن تاثیر مالیات نمی‌دیدیم و روال عادی شرکت را ادامه دادیم پس تغییری در صورت‌های مالی رخ نداده است که برای سهامداران مهم باشد و این صف‌های خرید تعجب ما را برانگیخته است.

یارمحمدی درباره آینده سهام پتروشیمی‌ها گفت: قیمت این سهام به قیمت خرید «نفتا» بستگی دارد، اگر دولت پرداخت یارانه‌ را ادامه ندهد، سود این شرکت‌ها کاهش خواهد یافت.

با این حال تحلیل‌های متفاوت دیگری درخصوص شکل‌گیری صف خرید برای سهم‌های پتروشیمی وجود دارد.

رفتار طبیعی سهامداران از دید تحلیل‌گران

شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی حاضر در بورس روز گذشته در پی انتشار خبری مبنی بر عدم اخذ مالیات از محصولات صادراتی این شرکت‌ها، با صف خرید و استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شدند. این در حالی است که پیش از انتشار بخش‌نامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم معافیت مالیاتی ناشی از صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، به دلیل رشد قیمت جهانی اکثر محصولات تولیدی شرکت‌های حاضر در بورس، فعالان بازار انتظار افزایش سودآوری این شرکت‌ها را داشتند و صدور بخش‌نامه مزبور تنها باعث شد که در اکثر موارد سهامداران نسبت به امکان تعدیل مثبت سودآوری این شرکت‌ها دچار تردید شوند و نشان دادن واکنش به این بخشنامه، صف‌های خرید را با فروش جابه‌جا کنند.

حال با انتشار خبر معافیت مالیاتی محصولات صادراتی این شرکت‌ها و با توجه به جهش قیمت جهانی نفت، تحلیل‌گران درباره رفتار بازار بر این عقیده‌اند: در اکثر مواقع رابطه‌ای مستقیم بین قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی وجود دارد، در نتیجه سهامداران نسبت به امکان افزایش EPS این شرکت‌ها خوش‌بین شده‌اند و با حضور در صف خرید، واکنش خود را نسبت به خبرهای تازه نشان داده‌اند. در این میان تنها کسانی که از رفت و برگشت این بخش‌نامه متضرر شده‌اند، سهامدارانی هستند که طی یک ماه گذشته مبادرت به فروش سهام خود کرده‌اند. رفتاری که در صورت ثبات بخش‌نامه در اکثر موارد منطقی به نظر می‌رسید.

تحلیل‌گران می‌افزایند: باید توجه داشت که انتشار بخش‌نامه‌ از سوی سازمان امور مالیاتی که به تایید وزیر اقتصاد و دارایی می‌رسد، برای سهامداران به عنوان حجت تلقی می‌شود. تغییر یکباره آن در فاصله یک ماه از یک سو باعث زیان سهامداران و از سوی دیگر موجب بی‌اعتمادی نسبت به سایر بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولتی می‌شود. برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند: دولت پیش از انتشار هر گونه بخش‌نامه و آیین‌نامه، اثرات مثبت و منفی آن را بر هر یک از بخش‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه مورد بررسی قرار دهد تا به عنوان مثال طبق بخش‌نامه ملغی شده، سهامداران فعلی شرکت‌های پتروشیمی مجبور به پرداخت مالیات سال‌های قبل نشوند. مالیاتی که در سال‌های قبل به دلیل عدم احتساب ممکن است به صورت سود بین سهامداران قبلی شرکت‌ها توزیع شده باشد و سهامداران فعلی باید تاوان سهامداران گذشته را می‌پرداختند.