بازار در انتظار خبرهای خوش هسته‌ای

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد شدت‌یابی عرضه‌ها و توقف بازار در برخورد با عرضه‌های سهام بود. در معاملات روز گذشته معامله‌گران شاهد تداوم تاثیر اعلام دور جدید عرضه‌های دولتی بودند، امری که در دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه تاثیری آشکار را بر جای گذاشت. در نماد ملی مس بازار با احساس ناتوانی برای جذب عرضه ۱۵۰میلیونی جدید عقب نشسته و صف فروش قابل ملاحظه‌ای برای این نماد تشکیل شد. صف فروشی که با توجه به قیمت کنونی ملی مس نیاز به نقدینگی بیش از ۴میلیارد تومان برای جمع‌آوری داشت. گمانه‌زنی در مورد دلایل عرضه این بلوک موجب شده است برخی از منابع عرضه کنونی را بخشی از بلوک ۲۰درصدی ماه قبل بدانند که کنسرسیوم نتوانست آن را خریداری کند، ‌با توجه به فشار سنگین عرضه در نماد ملی، بازار دیروز با تاثیرپذیری این نماد از بازگشایی بازارهای جهانی تهی ماند و بازار جهانی فلزات در آغاز هفته کاری با عبور قیمت از مرز ۸هزار و ۲۰۰دلار همراه شد.

در حالی که خریداران در نماد ملی مس عقب نشستند، در نماد فولاد مبارکه، معامله‌گران با تداوم عرضه سهام جهت تجهیز نقدینگی در صف خرید پا برجا ماندند. صف خرید ۱۶۲میلیونی فولاد مبارکه دیروز در حالی بر تابلو نشست که هنوز بازار، اطلاعات دقیقی از میزان واقعی عرضه سهام دولتی در نماد «فولاد» ندارد. گمانه‌زنی در مورد این حجم از عرضه که مسوولان سازمان خصوصی‌سازی، آن را کمتر از یک‌درصد توصیف کرده‌اند، اعدادی میان ۴۰ تا ۶۰میلیون سهم را در برگرفته است.

این عرضه در شرایطی صورت می‌گیرد که نماد «فولاد» در انتظار تعدیل EPS قرار دارد و انتظار می‌رود پس از پایان عرضه‌های کنونی نماد فولاد شاهد تعدیل EPS باشد.

در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد تداوم جلب‌توجه مسائل سیاسی بودند. سفر قریب‌الوقوع پوتین به تهران نقطه‌نظر گوناگونی را در میان کارشناسان بازار ایجاد کرده است. رایزنی‌های نهایی پوتین با مقامات غربی و اعلام انتشار قریب‌الوقوع خبرهای خوش هسته‌ای، احتمال انجام یک توافق گسترده را در پرونده هسته‌ای کشورمان پدید آورده است.

سفر پوتین به تهران در حال حاضر یادآور سفر سه وزیر امور خارجه اروپایی در دولت پیشین است و انتظار ایجاد توافقی راهگشا از آن وجود دارد. سطح گسترده رایزنی‌ها و جنگ لفظی موجود، فضای تحولات سیاسی اخیر را پررنگ ساخته است، هر چند که بازار به دلیل مسائل درونی، بیشتر متمایل به تحولات درون بازار است تا تحولات سیاسی.

در بازار دیروز، تقریبا تمامی گروه‌های پیش‌روی بازار از حرکت بازماندند. رشد قابل‌ملاحظه قیمت سهام در چند هفته اخیر و بروز حالت اشباع نسبی، عرضه‌های سنگین با هدف تجهیز نقدینگی برای خرید سهام در آستانه ورود به بازار، عرضه ناگهانی سهام دولتی و عدم‌ ورود نقدینگی تازه به بازار، متعاقب کاهش انگیزه معامله‌گران پس از ۲عرضه اولیه مپنا و مالی و اعتباری سینا، مهم‌ترین تحولات کنونی بازار ارزیابی می‌شود.

در این میان با توجه به مسائل رخ داده، در دو عرضه اخیر مپنا و مالی و اعتباری سینا کارشناسان بازار بر اهمیت دقت در عرضه‌های اولیه آتی تاکید دارند امری که به ویژه در نمادهای فولاد خراسان، پتروشیمی فن‌آوران و سرمایه‌گذاری امید از اهمیت بالایی برخوردار است. در بازار دیروز، در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی خارک تنها نماد دارای صف خرید در این گروه نیز درگیر عرضه‌های سنگین شده و صف خرید آن از میان رفت. انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال تعدیل EPS خارک تا رقم ۲هزار و ۳۰۰ریال نیز نتوانست بر شرایط این نماد تاثیر بگذارد.

در گروه معدنی، صف فروش چادرملو ملی مس و معادن و فلزات به همراه صف فروش نمادهای تولیدکننده روی و آلومینیوم، این گروه پیشرو در بازار را متوقف و از روند عادی دادوستدها دورکرد.

در گروه ساختمانی، روند قیمتی سرمایه‌گذاری ساختمان دیروز جای خود را به صف فروش داد تا گروه ساختمانی نیز که به رغم شکست P/E در سال‌جاری هنوز شرایطی مطلوب نیافته‌ است، از روند بازار کنار رود. در گروه خودرویی ضعف کلی بازار به این گروه که در سال‌جاری هنوز روند رشد قیمتی را شاهد نبوده و عموما P/E کمتر از ۳ را به یدک می‌کشند، فرصت چندانی نداد. اکثر نمادهای این گروه نیز دیروز با صف فروش مواجه بودند.

در گروه لوازم خانگی سازمان خصوصی‌سازی برای دومین بار بلوک ۷۵/۴درصدی سهم گروه صنعتی پیام را برای عرضه اعلام کرده است. بلوک پیام که در گذشته به گروه سرمایه‌گذاری سهامدار عمده منتقل شده بود، با توجه به انتشار خبرهایی در مورد عدم پرداخت ثمن معامله و اقساط آن دوباره عرضه خواهد شد.

در مجموع، بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ۳/۱۸میلیارد تومان سهام دادوستد شد، از ۱۵۲نماد مورد دادوستد ۴۶نماد با رشد قیمت و ۸۹ نماد با افت ارزش دادوستد شدند، شاخص نیز ۵۳/۱۷واحد افت نمود.