بازگشایی نماد شرکت آهن و فولاد میلاد در فرابورس

گروه بنگاه‌ها - زهرا مسافر: مدیر عامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در گفت‌وگو‌ با «دنیای اقتصاد» از بازگشایی نماد این شرکت در روز چهارشنبه بیستم دی‌ماه سال جاری در بازار پایه فرابورس خبر داد. بهروز زندی‌فر با اعلام این خبر افزود: با توجه به ترکیب سهامداران این شرکت که شامل اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، بزرگان و پیشکسوتان عرصه بازرگانی آهن و فولاد کشور هستند، استقبال مجدد از سهام آن دور از ذهن نیست.

وی درخصوص وضعیت شرکت آهن و فولاد میلاد، تصریح کرد: با وجود اینکه در ماه‌های گذشته قیمت‌های محصولات فولادی دستخوش تغییرات و نوسانات زیادی بوده و بیشتر قیمت‌ها سیر نزولی داشته، شرکت میلاد توانسته است با پیش بینی‌های به موقع نسبت به خرید و فروش با سود قابل توجه اقدام کند زیرا آنچه در روند سیاست‌های کلی خرید و فروش میلاد به طور مشخص حائز اهمیت است اجتناب از تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت احساسی و لحظه ای است. بنابراین با پیروی از این سیاست توانسته‌ایم در بیشتر فعالیت‌ها یک قدم از بازار جلوتر بوده و در جهت حفظ منافع سهامداران حداکثر تلاش خود را به کار گیریم در نتیجه شرکت هم‌اکنون از شرایط مناسبی برخوردار بوده و پتانسیل‌های بالایی دارد.

به گفته مدیر‌عامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، این شرکت تصمیم دارد در ماه‌های آتی نسبت به راه‌اندازی سیستم خرید و فروش به صورت اینترنتی از طریق سایت شرکت اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های جدید فروش شرکت ارائه سبدهای محصولات فولادی در تناژهای پایین است. با توجه به اینکه بنگاه‌های کوچک‌تر یا برخی از مصرف‌کنندگان توان خرید سبدهای تناژ بالا را ندارند، تصمیم گرفتیم نسبت به توزیع محصولات در محدوده توانایی خرید مشتریان اقدام کنیم زیرا این موضوع خود باعث جلوگیری از آسیب به توزیع‌کنندگان کوچک‌تر خواهد شد.

زندی فر افزود: بنابراین با در نظر گرفتن سود معقول و پارامترهای قیمت‌گذاری، به این روش می‌توان گردش مالی قابل توجه و رونق در این صنف را حاصل کرد.

وی گفت: از دیگر مزایای این روش می‌توان به تامین نقدینگی و حمایت از تولید اشاره کرد زیرا کارخانه تولیدکننده با چند توزیع‌کننده اصلی در ارتباط خواهد بود و می‌تواند در مواقع ضروری نسبت به تامین نقدینگی و ارائه پیشنهادات عرضه جذاب اقدام و با در دست داشتن مشتریان بزرگ صاحب نام از نوسانات شدید قیمت‌ها جلوگیری کند.

مدیر‌عامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد تصریح کرد: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های برخی تولید‌کنندگان، نوسانات شدید قیمت‌ها است. تولید‌کننده‌ها و حتی شرکت‌های بازرگانی ترجیح می‌دهند یک روند مشخص با حداقل تنش را طی کنند، بنابراین باید شرکت‌های توزیع‌کننده بزرگ سعی کنند با مدیریت بر نحوه توزیع و کنترل قیمت، از هرگونه افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت‌ها که قدرت تصمیم‌گیری و خرید مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: پارامتر اصلی محاسبه قیمت محصول در کارخانجات هزینه تولید بوده که با درج سود به هزینه‌ها قیمت نهایی محصول بدست می‌آید بنابراین باید عامل اصلی تغییرات قیمت را در افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه جست‌وجو‌ کنیم. پیش از این افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه مهم‌ترین معیار تغییرات قیمت بوده ولی در حال حاضر تقاضای خرید نیز به همان میزان بر قیمت‌ها تاثیر‌گذار بوده است تا جایی که تقاضای پایین، قیمت برخی کارخانجات را به سمت کاهش بخش سود تولید، هدایت کرده است و تولید‌کننده کاهش قیمت را با کاهش سود خود پوشش داده است.

زندی‌فر افزود: از طرفی می‌توان گفت کاهش قیمت از طریق کاهش هزینه‌های تولید نیز به نقطه بهینه خود نزدیک شده است زیرا در بیشتر کارخانه‌های بزرگ طی سال‌های گذشته کاهش هزینه‌های تولید در دستور کار قرار گرفته و این مهم به طور نسبی حاصل شده است.

به گفته وی، از سوی دیگر به نظر می‌رسد کاهش میزان سود نیز به حد مرزی خود رسیده و قیمت‌ها درکف قرار دارند؛ بنابراین در شرایط فعلی فرصت خرید مناسبی برای مصرف‌کنندگان فراهم آمده است.

مدیر‌عامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد خاطرنشان کرد: اقدام برای خرید با توجه به موارد یادشده می‌تواند مصرف‌کنندگان را در حاشیه سود مناسبی قرار دهد البته بدیهی است برخی نوسانات اجتناب‌ناپذیر است ولی تصور کاهش‌های شدید‌تر قیمت، کمی دور از ذهن بوده و باید به این نکته نیز توجه داشت که تولید‌کننده باید توان ادامه تولید را داشته و بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و شرکت‌های بازرگانی باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که سود زودگذر می‌تواند علاوه بر آسیب جدی به بخش بازرگانی به تولید نیز صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

زندی‌فر در پایان تاکید کرد: در صورت حذف حلقه اصلی تولید از زنجیره تامین توزیع‌کنندگان، تولید نیز با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود پس باید خط مشی حمایت از تولید را نیز در تمامی تصمیم‌گیری‌های اصلی مد‌نظر قرار دهیم.