گروه بورس- محبوبه مغانی: در حالی به زمان تعیین شده برای مذاکرات ایران با گروه 1+5 بر سر مساله هسته‌ای ایران در آلماتی قزاقستان نزدیک می‌شویم که آژانس بین‌المللی هسته‌ای باوجود 6 دوره مذاکره پی در پی، پایبندی خود را به ادامه گفت‌وگوها اعلام کرده است.

در این میان البته حصول توافق با ایران درباره رویکرد ساختارمند یا آغاز اقدام جدی درباره مسائل باقی مانده برنامه هسته‌ای ایران هنوز اتفاق نیفتاده است. همچنین برخی از اخبار حاکی از خواسته جدیدی از سوی شش کشور درگیر در این مذاکرات هسته‌ای با ایران مبنی بر تعطیلی سایت غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم در ازای «لغو ممنوعیت تجارت طلا» است. هر چند طرح این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.
این مذاکرات در حالی در شرف وقوع است که پس از آزمایش هسته‌ای صورت گرفته از سوی کره‌شمالی، اتحادیه اروپا با تشدید تحریم‌های خود علیه این کشور، بانک‌های کره شمالی را از حق افتتاح شعبه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محروم ساخته است. اما در حالی این شش کشور پشت میز مذاکره قرار می گیرندکه کمیسیون اروپا اعلام کرد که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال میلادی جاری صفر خواهد بود. مساله ای که پس از اعلام فرانسه مبنی بر عدم تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده این کشور در سال میلادی جاری و احتمال اتخاذ تدابیر ریاضتی اقتصادی صورت گرفت. همچنین نگرانی در مورد احتمال چند دستگی در پارلمان ایتالیا پس از انتخابات 24- 25 فوریه این کشور و انتشار گزارش بنیاد مرکز مطالعاتی اتحادیه عمومی مشاغل ایتالیا مبنی بر وجود مشکل اشتغال این کشور در سال میلادی گذشته منجر به تضعیف یورو در برابر دلار شد. اما در بازار جهانی طلا به عنوان گران‌ترین فلز قیمتی، افت شدید تولیدات صنعتی اروپا در ماه فوریه و پیش‌بینی کاهش مجدد رشد اقتصادی منطقه یورو در 3 ماهه نخست سال 2013 منجر شد تا در هفته‌ای که گذشت، هر اونس طلای جهانی از افت 3 درصدی برخوردار شود.
از سوی دیگر انتشار آمارهای فروش طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ حاکی از فروش شمش طلا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده جهان نیز از عوامل منفی تاثیرگذار بر وضعیت بازار طلا بود. اما در بازار طلای سیاه، افزایش ذخایر نفت خام آمریکا، کاهش فعالیت‌های تجاری در منطقه یورو و شکل‌گیری انتظاراتی مبنی بر نرسیدن به هدف رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۱۳ توسط دولت‌های اروپایی سبب شکل گیری روند نزولی در قیمت آن شده است. همچنین در زمینه تنش‌های ژئوپلتیک، ادامه اختلافات درخصوص مساله هسته‌ای ایران می‌تواند مایه نگرانی درخصوص عرضه نفت در منطقه خاورمیانه شود.
اگرچه در این میان آژانس جهانی انرژی، افزایش بهای نفت را مهم‌ترین مانع رونق اقتصاد جهانی دانسته و تاکید کرده است افزایش بهای نفت دریای شمال، خطر بزرگی است که می‌تواند مانع از رونق اقتصاد جهانی شود. در این میان اروپا که حلقه ضعیف اقتصاد جهانی در شرایط کنونی است، بیشترین آسیب را افزایش بهای نفت می‌بیند. با بهای کنونی نفت هزینه واردات منابع انرژی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا امسال به بیش از 500 میلیارد دلار خواهد رسید.
اما در بازار داخلی؛ اخبار مرتبط با ثبت‌نام برای پیش‌فروش سکه و موکول شدن انجام آن به هفته جاری، انتشار اخباری مبنی بر طرح بانک مرکزی برای کاهش قیمت در سطح بازار ارز، اعلام مواضع ایران در مقابل مذاکره مستقیم با آمریکا و ادعای یک خبرگزاری غربی در مورد پیشنهاد جدید کشورهای ۱+۵ در مورد سبک شدن تحریم‌ها در مقابل تعطیلی سایت فردو، از جمله مسائلی بود که بر بازار طلا و ارز به شدت تاثیرگذار بود. به طوری که این مسائل منجر به کاهش ۳/۱ درصدی قیمت دلار و یک درصدی یورو شد.
همچنین پس از کاهش 7/1 درصدی قیمت سکه، هر گرم طلای 18 عیار نیز با افت 6/3 درصدی در قیمت خود در پایان هفته‌ای که گذشت مواجه شد، از سوی دیگر هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی از سطح 24 هزار و 516 ریال به 24 هزار و 506 ریال و هر یورو هم از سطح 32 هزار و 757 ریال به 32 هزار و 508 ریال کاهش یافت. اما در بازار مسکن؛ خبرهای رسیده از تشدید رکود در این بازار حکایت دارد. در حال حاضر مراجعات صورت گرفته به مشاورین املاک، از سوی بنگاه‌داران، یک مراجعه غیرموثر تلقی می‌شود. طوری که بخش زیادی از این متقاضیان حاضر در بازار مسکن یا خریدار واقعی نیستند یا صرفا برای اطلاع از قیمت ملک به بنگاه‌ها مراجعه کرده‌اند یا اینکه بعد از اطلاع درباره قیمت‌ها از خرید انصراف
می‌دهند. در این شرایط تحلیل‌های موجود از احتمال تنزل قیمت‌های حباب‌گونه در این بازار حکایت دارد.
اما در بازار سرمایه کشور؛ به‌رغم رشد 306 و 381 درصدی حجم و ارزش معاملات اوراق بهادار، شاخص کل بورس تهران افت 3/0 درصدی را ثبت کرد.
در هفته منتهی به دوم اسفندماه جاری ۵ هزار و ۲۹۷ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین در این هفته صنایع فرآورده‌های نفتی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، ساخت محصولات فلزی، قند و شکر و محصولات کاغذی در میان ۳۹ صنعت بورسی مورد توجه فعالان بازار قرار داشتند. در مجموع می‌توان گفت که معامله‌گران بازارهای مختلف در انتظار مشخص شدن چشم‌انداز سیاسی هستند و سیاست احتیاط را در پیش گرفته‌اند.