گروه بورس- فرابورس ایران دیروز همزمان با عرضه اولیه سهام پالایشگاه لاوان، معاملات پرحجم در نماد ذوب‌آهن و صف‌های خرید قندی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ما، عرضه پالایشگاه لاوان دیروز با رقابت خریداران از قیمت‌های ۳۵۰ تومان آغاز شد، اما با رقابت خریداران و افزایش قیمت‌ها تا ۸۵۵ تومان و پس از گذشت نیم ساعت براساس پیغام ناظر استفاده از دستور range برای کارگزار فروشنده مجاز اعلام شد تا بر این اساس ۵ درصد از سهام پالایشگاه لاوان عرضه شد، هرچند قیمت پایانی این نماد به ۳۷۶۷ ریال رسید، اما برخی معامله‌گران آنلاین قیمت‌های بسیار بالاتری را پیشنهاد داده بودند.
به طوری که در برابر معامله 372 تا 376 تومانی عمده سهام پالایشگاه لاوان برخی معامله‌گران آنلاین قیمت‌های 850 تا 990 تومانی هر سهم را خریداری کردند.
در همین حال مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه پالایشگاه لاوان بعد از ذوب آهن، بالاست و دو پالایشگاه شیراز و تهران پنجمین شرکت مشمول اصل۴۴ فرابورسی به شمار می‌رود، ادامه داد: با عرضه سهام پالایشگاه لاوان ارزش روز این شرکت بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان برآورد شد و طی آن ارزش روز فرابورس هم به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.
هامونی ادامه داد: قیمت هر سهم پالایشگاه لاوان براساس شرایط بازار و با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضای موجود تایید شد. در این عرضه سهمیه هر ایستگاه کارگزاری 73 هزار سهم و هر معامله گر آنلاین هزار سهم بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هم از امکان خرید سهام این شرکت برخوردار نشدند.
واکنش سهامدار عمده به کشف قیمت پالایشگاه لاوان
این در حالی است که رییس هیات مدیره پالایشگاه لاوان به کشف قیمت 376 تومانی هر سهم پالایشگاه لاوان واکنش نشان داد.
جابر نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: درحالی سازمان تامین اجتماعی در مورد قیمت‌گذاری شرکت‌ها چالش‌هایی با سازمان خصوصی سازی دارد که به نظر ما کشف قیمت پالایشگاه لاوان بالا بود. چون این کشف قیمت باید براساس وضعیت پالایشگاه لاوان و نسبت قیمت به درآمد صنعت آن در نظر گرفته می‌شد.
وی ادامه داد: طبق کارشناسی‌های انجام شده قیمت مناسب هر سهم پالایشگاه لاوان بین 210 تا 240 تومان بود. بنابراین نگرانیم که با این کشف قیمت، شرکت پالایشگاه لاوان ضربه بخورد.
به گفته نوری، به منظور حمایت از سهام پالایشگاه لاوان قراردادی با یکی از بازارگردان‌های فعال بازار سرمایه منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون از 9 پالایشگاه فعال کشور 7 شرکت خصوصی شده‌اند و دو پالایشگاه آبادان و اراک هم در فرآیند خصوصی‌سازی قرار دارند اما با این وضعیت خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها جالب نیست.
نوری افزود: این نظر به این علت است که سهامداران عمده‌ای مانند تامین اجتماعی باید سیاست‌ها و دستور‌العمل‌هایی مانند تحویل خوراک و ارائه محصولات با قیمت‌های
مد نظر را اجرا کنند. علاوه بر این ما علاقه‌ای به صادرات نداریم، اما طبق مصوبات موجود باید 23 درصد از درامد صادرات پالایشگاه‌ها را به عنوان سهم صندوق توسعه ملی به خزانه واریز کنیم.با این اوصاف می‌توان گفت صادرکننده‌ها به نوعی جریمه می‌شوند.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی از طریق نمایندگان مجلس پیگیر حل و فصل مسائل موجود در شرکت‌های پالایشگاهی و حذف سهم ۲۳ درصدی صادرات این شرکت‌ها بوده و تلاش می‌شود تا این موضوع برطرف شود.
افزایش حجم دادوستدها
همچنین در معاملات بازار فرابورس ۱۵۲میلیون اوراق بهادار به ارزش ۶۵۵ میلیارد ریال در میان سرمایه گذاران خریدو‌فروش شد. بیشترین حجم معاملات به هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با مبادله بیش از ۵۱ میلیون سهم تعلق گرفت. این در حالی است که پالایشگاه شیراز با صف خرید ۳۵ میلیون سهمی کمترین حجم معاملات و معامله تنها دو سهم، بیشترین رشد قیمت را داشت؛ به طوری که قیمت هر سهم با ۵درصد رشد به نرخ ۶۳۲۲ ریال رسید.
بنابراین اطلاعات در معاملات روز گذشته نمادهای قندی فرابورس همچنان مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و معاملات قند چهارمحال با حجم 5/2 میلیونی با صف خرید به کار خود پایان داد. از سوی دیگر قند شیروان نیز با حجم معاملات یک میلیونی همچنان با نوسان مثبت 5 درصدی مواجه بود.
در همین حال افرانت بیشترین کاهش قیمت را داشت و هر سهم آن با ۵درصد کاهش، نرخ ۱۱۹۴۲ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.
طبق اعلام ناظر فرابورس، به دلیل لغو برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک، این نماد روز گذشته متوقف نشد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت نیرو سرمایه، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه همچنین نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد معامله شد.
افزون بر این، در این روز هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن هم با کاهش۲درصدی قیمت همراه بود و در مرز ۶۶۰ هزار ریال خرید و فروش شد.
بیمه کارآفرین در بازار پایه درج شد
از سوی دیگر دیروز شرکت بیمه کارآفرین به عنوان یکصدو بیست و سومین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس، شرکت بیمه کارآفرین از 16بهمن در فهرست نرخ‌های بازار پایه به عنوان یکصدو بیست و سومین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
عرضه بلوک ۵/۴ درصدی حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری
این گزارش حاکی از آن است، بانک گردشگری 180میلیون سهم معادل 5/4 درصد از حق‌تقدم استفاده نشده بانک گردشگری را به نرخ پایه هر سهم جدید 500ریال، چهارشنبه 18 بهمن در بازار دوم فرابورس عرضه می‌کند.
۱۸۰میلیون سهم معادل ۵/۴ درصد از حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری به ارزش ۹۰میلیاردریال و نرخ پایه هر سهم جدید ۵۰۰ریال به صورت یکجا و نقد طبق رویه معمول پایاپای، از سوی بانک گردشگری چهارشنبه ۱۸ بهمن در بازار دوم عرضه می‌شود.
این در حالی است که بانک گردشگری همان تعداد سهام و با شرایط مشابه دوشنبه 23بهمن نیز در بازار دوم عرضه می‌کند. شرکت کارگزاری آگاه کارگزار عرضه‌کننده این دو بلوک 5/4 درصدی است.