آرامش در بازار - ۸ بهمن ۹۱

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروع هفته‌ای آرام و به دور از نوسان داشت.

در بازار سهام دیروز معامله‌گران که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شاهد نوسان‌های نزدیک به ۲درصدی مثبت و منفی بودند، شرایط آرام‌تری را تجربه کردند. در این میان بازگشایی برخی از نمادهای متوقف از جمله صنایع شیمیایی ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و پتروشیمی شازند موجب شد تا بازار از نگرانی هفته گذشته دور شود. هر چند که نمادهای چهار پالایشگاه اصفهان، شیراز، تهران و بندرعباس همچنان متوقف هستند. این امر در شرایطی است که به نظر می‌رسد بازار در روزهای آینده شاهد عرضه اولیه یک پالایشگاه جدید دیگر به نام لاوان خواهد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در مسائل سیاسی شاهد اعلام به تعویق افتادن مذاکرات گروه موسوم به ۱+۵ بودند. به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود آمادگی ایران برای برگزاری گفت‌وگو‌ها با گروه ۱+۵ در تاریخ توافق شده در ماه ژانویه، هلگا اشمیت در گفت‌وگوی تلفنی به باقری اعلام کرد که ۱+۵ آمادگی لازم برای برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه را نداشته و تاریخ جدیدی را به ایران در ماه فوریه پیشنهاد کرده است.

در این گفت‌وگوی تلفنی، باقری با تاکید بر آمادگی ایران برای انجام مذاکرات با ۱+۵ از طرف مقابل خواست تا به تاریخ توافق شده درماه ژانویه برای برگزاری گفت‌وگوها پایبند باشند.

توافق احتمالی بر سر هدفمندی یارانه‌ها

در همین حال، در تحولات درون بازار انتظار می‌رود به زودی کارشناسان بازار اطلاعاتی را در مورد توافق احتمالی دولت و مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و لایحه بودجه سال ۹۲شاهد باشند. در تحولات وابسته به بازار سرمایه امروز معامله‌گران شاهد مصاحبه دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و سخنگوی این سازمان هستند که احتمالا متمرکز بر مسائل چند هفته اخیر بازار سرمایه خواهد بود. رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز روز گذشته در مصاحبه‌ای با تشریح برنامه‌های این سازمان به ویژه در زمینه خصوصی‌سازی معادن و برنامه‌های پیش‌روی این

سازمان پرداخت.

احمد‌‌وند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: امور مربوط به آماده‌سازی و عرضه خرد و بلوک سهام شرکت‌هایی چون هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، ذوب‌آهن، حمل‌و‌نقل خلیج فارس و چندین شرکت دیگر ادامه دارد و این سازمان با هماهنگی وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها پیگیر اجرای دو اولویت ویژه است.

وی ادامه داد: اولویت اول تهیه مدل و چارچوبی برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام اقتصادی مانند طرح‌های فولادی، پتروشیمی، نیروگاهی و غیره است تا از این طریق امکان حضور بخش خصوصی و غیردولتی در این طرح‌ها فراهم شود. در این رابطه دستورالعملی ویژه با همکاری همه نهادهای مرتبط درحال تدوین و نهایی شدن است تا این طرح‌های نیمه‌تمام آماده

واگذاری شوند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه آخرین وضعیت طرح‌های نیمه تمام درحال بررسی است، خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی معادن و اهمیت آن برای اقتصاد کشور،اولویت دوم سازمان خصوصی‌سازی مربوط به واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه به طور ویژه است. برای این منظور جلسات متعددی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای تدوین چارچوب واگذاری طرح‌های نیمه تمام معادن برگزار شده تا بخش خصوصی و غیردولتی بتواند از مزایای این حوزه استفاده کند.

احمدوند با بیان اینکه فهرست معادن بعد از نهایی شدن متعاقبا اعلام خواهد شد، افزود: در این دو اولویت وِیژه طرح‌های نیمه تمام صنایع فوق بعد از خصوصی‌سازی شدن می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند تا بعد از اتمام طرح‌ها، سهم دولت را به صورت اقساط پرداخت کنند.در گروه معدنی، دیروز نماد تهیه و تولید مواد اولیه صبا‌نور در طول معاملات به دلیل انتشار اطلاعات مهم متوقف شد. انتظار می‌رود این شرکت تعدیل قابل ملاحظه‌ای را در سود خود به بازار اعلام کند.

دیروز همچنین مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان گفت: دو خط تولید کنسانتره با ظرفیت چهار میلیون تن در سال و سرمایه‌گذاری ۲۵۵میلیون یورو تا پایان سال ۹۲ به اتمام می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمد جلال مآب، در جشن تولید و تجلیل از فعالان عرصه صنعت و معدن در سیرجان گفت: ۳۲ طرح توسعه در ۳ فاز در این مجتمع معدنی در حال اجرا است.

وی افزود: بخشی از این طرح‌ها توسط شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و بخشی هم توسط شرکت‌های فعال بخش‌ خصوصی در حال انجام است.

در گروه حمل‌و‌نقل دیروز نماد حمل‌و‌نقل توکا فولاد نیز متوقف شد. این شرکت همچنین دیروز با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ۳ قرارداد منعقد شده در مبلغ اعلام شده EPS، تغییر بسزایی نخواهد داشت و به احتمال زیاد پیش‌بینی سود به مبلغ ۱۹۹۷ریال اعلام شده را پوشش می‌دهد.

در گروه پتروشیمی، دیروز پتروشیمی شازند با وجود تعدیل قابل ملاحظه سود با دامنه نوسان گشایش یافت.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در شرایطی به تابلوی بورس بازگشت که رشد قیمتی محدودی را نسبت به روز توقف و تقسیم سود نقدی شاهد بود. انتظار می‌رود سال مالی جاری شرکت از سه محل سود شرکت‌های موجود در پرتفوی از جمله

پتروشیمی جم و پالایشگاه اصفهان، فروش املاک دبی و همچنین عرضه اولیه سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد و ایرانول متاثر شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۱۷۵واحد رشد کرد و به ۳۷هزار و ۴۰۹ واحد رسید.ارزش معاملات نیز دیروز ۱۲۸میلیارد تومان بود که ۱۵درصد آن را معامله ۸/۱۴ میلیون سهام هلدینگ پارسیان تشکیل داد. از ۲۳۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۳۶نماد با کاهش قیمت و ۹۱نماد با رشد قیمت معامله شدند و سایر نمادها هم بدون تغییر قیمت بودند.