گروه بورس- علیرضا باغانی: شرکت پالایش نفت اصفهان روز چهارشنبه گذشته در اصفهان مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده‌ای برگزار کرد تا زمینه تحول در هیات‌مدیره آن محیا شود.

به گزارش خبرنگار ما، در مجمع «شپنا» که ۹۵درصد از سهامداران حضور داشتند، هیات‌رییسه‌ای از میان سهامداران عمده تشکیل شد تا به درخواست یکی از سهامداران (سهام عدالت) برای حضور در هیات‌مدیره رسیدگی شود، بر این اساس امین‌الله اسکندری رییس هیات‌مدیره شرکت ریاست مجمع را برعهده گرفت که به دلیل در دستور کار بودن انتخاب اعضای هیات‌مدیره، تصدی ریاست مجمع توسط اسکندری مورد اشکال گروهی از سهامداران قرار گرفت، اما به دلیل اینکه او به نمایندگی از سهامدار عمده برای ریاست مجمع انتخابات شده بوده این اشکال وارد ندانسته شد. افزون بر این امیرحسین نادری به نمایندگی از سهام عدالت و علی‌اکبر ماهرخ‌زاده هم از سوی پخش و پالایش نفت نظارت برجلسه را عهده‌دار شدند، ضمن این‌که بیژن طالبی نیز به عنوان دبیر مجمع انتخاب شد.

این گزارش می‌افزاید: پس از انتخاب اعضای هیات‌مدیره، مجمع «شپنا» بلافاصله وارد دستور شد و کاندیداهای ورود به هیات‌مدیره شرکت معرفی شدند.

سهام عدالت، صباتامین، تعاونی مسکن کارکنان وزارت بهداشت، شرکت ملی پالایش و پخش و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت از جمله نامزدهای حقوقی ورود به هیات‌مدیره «شپنا» بودند، ضمن این‌که دولت برای نخستین‌بار در یک شرکت بورسی دو نماینده حقیقی را به عنوان کاندیدا معرفی کرد و آن دو کسانی نبودند جز سیدمصطفی الهی مدیرعامل پالایش نفت اصفهان و ناصر پریشانی مدیر مالی شرکت.

پس از معرفی کاندیداهای ورود به هیات‌مدیره «شپنا» رای‌گیری برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره آغاز شد، در این میان رای شرکت ملی پخش و پالایش نفت اصفهان که مالک ۴۳درصد از سهام بود مشخص بود، اما سهام عدالت سهامدار ۳۰درصدی شرکت نیز با استراتژی جدیدی وارد مجمع شده بود و این استراتژی جدید هم استفاده از تمام رای از طریق دادن بخشی از رای خود به شخصیت‌های حقوقی متحد بود. بر این اساس سهام عدالت ۱۷درصد از سهام خود را برای به دست آوردن یک کرسی از هیات‌مدیره شرکت استفاده کرد و حدود ۱۲درصد رای خود را هم به صباتامین داد تا این شخصیت حقوقی با استفاده از ۵درصد از آرای زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی بتواند وارد هیات‌مدیره شرکت شود. از طرفی دیگر تعاونی مسکن کارکنان وزارت بهداشت سهامدار ۶/۱۴درصدی شرکت برای ورود به هیات‌مدیره شرکت نیاز به ۵/۱درصد داشت که بخش عمده‌ای از آن را از سهام عدالت گرفت، با این وصف سهام عدالت توانست برای یک بار دیگر با استفاده از رای خود مستقیما وارد هیات‌مدیره یک شرکت بورسی شود و هم برای خود متحدان استراتژیکی را در این شرکت به دست آورد.

در این میان شرکت ملی پخش پالایش هم ضمن رای دادن به خود، به مدیرعامل و مدیر مالی هم رای داد که در نهایت سهام عدالت توانست، به همراه صباتامین و شرکت تعاونی کارکنان وزارت بهداشت وارد هیات‌مدیره شرکت شوند و کرسی چهارم و پنجم هیات‌مدیره شرکت نیز به شرکت ملی پخش و پالایش و سیدمصطفی الهی مدیرعامل شرکت رسید.

در این انتخابات دو عضو علی‌البدل هم برای هیات‌مدیره شرکت انتخاب شد که آن دو شامل ناصر پریشانی مدیرمالی شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت بودند.

به این ترتیب با واگذاری ۳۰درصد از سهام پالایش نفت اصفهان به سهام عدالت و ورود آن به هیات‌مدیره، این شرکت نیز با تحولات مدیریتی مواجه شد. اما در مجمع «شپنا» دو نکته قابل تامل بود یکی آن که دولت برای اولین بار رای خود را به اشخاص حقیقی داد تا وارد هیات‌مدیره پالایشگاه شوند و دیگری این که سهام عدالت که اخیرا نمایندگان فعالی در مجامع دارد توانست با اتحاد با دیگر شخصیت‌ها یک شرکت بورسی را قبضه مدیریتی کند. پیش از این هم در سیمان داراب، سهام عدالت با رای به سیمان داراب توانسته بود، «سدشت» را با همکاری داراب قبضه مدیریتی کند. در مجمع پالایش نفت اصفهان چند تن از سهامداران پرسش‌هایی درباره تاثیر افزایش بهای جهانی نفت بر سود‌آوری شرکت داشتند که به این پرسش‌ها به صورت کلی پاسخ داده شد و قرار شد که هیات‌مدیره جدید به این پرسش‌ها پاسخ‌های

دقیق‌تری بدهد.