هفته‌‌ای برای «تجارت»

گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام در شرایطی امروز(شنبه)فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که روند معاملات این هفته بورس اوراق بهادار تحت تاثیر عرضه نخستین شرکت اصل ۴۴در سال جدید خواهد بود.

کارشناسان و معامله‌‌گران بازار در هفته جاری احتمالا روزهای دوشنبه یا سه شنبه عرضه سهام بانک تجارت را به عنوان دومین بانک دولتی که در بورس عرضه می‌شود شاهد خواهند بود. بانک تجارت به عنوان یک بانک شفاف و با ساختار مالی منسجم تاکنون خود را به بورس معرفی کرده است و از این‌رو معامله‌‌گران در استقبال از آن تردیدی ندارند، هر چند که تامین هزینه خرید این سهم و خروج نزدیک به ۵۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار در موج نخست عرضه و احتمال افزایش ارزش عرضه تا ۲۰۰میلیارد تومان می‌‌‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار بدهد.بانک تجارت در نخستین روز کاری هفته برگزاری جلسه معارفه شرکت را شاهد خواهند بود.انتظار می‌‌‌رود بانک تجارت بتواند در معرفی خود به بازار سرمایه با موفقیت همراه شود به ویژه که کیفیت سود شرکت و ابعاد فعالیت آن به میزان قابل ملاحظه‌‌ای نسبت به بانک ملت دارای برتری است. شفافیت صورت‌‌های مالی و وجود احتیاط کامل در تنظیم صورت‌‌های مالی که به اخذ ذخایر لازم (و حتی در مواردی در حد وسواس)، سبب شده است تا این بانک با چالشی مواجه نشود. در همین حال بانک به لحاظ اخذ ذخایر دارای نسبت کفایت سرمایه کمتری نسبت به ۸درصد استاندارد بانکداری است که انتظار می‌‌‌رود با افزایش سرمایه این فضا نیز برگردد. این امر سبب می‌‌‌شود که بانک تجارت بتواند جذابیت افزایش سرمایه را نیز برای سهامداران داشته باشد.

در همین حال برنامه مدیریت بانک جهت تکمیل چرخه فعالیت بانک با ایجاد بیمه، تامین سرمایه و صرافی نیز می‌‌‌تواند برای دورنمای فعالیت شرکت در بورس شرایط مطلوبی را رقم بزند، هر چند که برتری شرکت‌‌های در گروه بانکی بیش از هر چیز نیازمند شفافیت است.

در بازار سهام معامله‌‌گران در کنار عرضه نخستین شرکت جدید در سال ۸۸ در تحولات کلان با قصد سازمان خصوصی‌‌سازی برای واگذاری شماری از بلوک‌‌های جذاب سهام در ماه آینده نیز مواجه است. ۲۹درصد پالایشگاه اصفهان، ۲۹درصد سهام بانک ملت، ۶/۸۹درصد پتروشیمی‌‌‌ شیراز، ۷۶/۲۸درصد سرمایه‌‌گذاری پتروشیمی ‌‌‌و بخشی از سهام خدمات کشاورزی بلوک‌‌هایی هستند که در چند هفته اخیر راهی تابلو خواهند شد. در این میان سه بلوک اول از اهمیت برخوردار است. این عرضه‌‌ها در کنار عرضه بانک تجارت سبب خواهد شد تا چالش نقدینگی بازار تشدید شود. عرضه‌‌های بلوکی یاد شده می‌‌‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی نیز روی برخی از نمادها به جای بگذارد که در این میان نمادی مانند پتروشیمی‌ ‌‌شیراز که در سال‌‌های گذشته تحت تاثیر قیمت‌‌گذاری دولتی محصولات از سود‌‌سازی جا مانده است.

در کنار بحث عرضه‌‌های دولتی و تاثیرات آن بربازار، هرگونه تحول سیاسی خارجی معطوف به نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. امری که با تشدید رقابت‌‌های انتخاباتی، دیگر زمینه‌‌های فعالیت را تحت تاثیر قرار بدهد. در هفته آینده انتظار می‌‌‌رود که انتشار لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده، موجب شود که رقابت‌‌ها وارد فاز جدی خود شود که به همراه خود رکود در بخش‌‌های دیگر کشور از جمله اقتصاد را به همراه می‌آورد که این امر می‌‌‌تواند بر روی بازار سهام نیز بی تاثیر نباشد.

در حوزه اقتصادی معامله‌‌گران در شرایط کنونی افت بهای دلار در صحنه اقتصادی کشور را با شگفتی مشاهده می‌‌‌کنند، این افت ارزش که به همراه خود سبب شده است تا به‌رغم افزایش بهای طلا در بازار جهانی در صحنه اقتصاد کشور متوقف بماند.در این شرایط البته شرکت‌‌های دارای صادرات با مشکلاتی مواجه خواهند شد و موج واردات کالاهای ارزان شده خارجی می‌‌‌تواند شرایط را برای شرکت‌‌های تولیدی سخت تر کند. در بازار‌‌های جهانی معامله‌‌گران با تداوم نوسان در بازارهای جهانی مواجه‌اند، این امر سبب شده است تا معامله‌‌گران تقویت شرایط را شاهد نباشند.

به طوری که در بازارهای جهانی فلزات بهای مس، همچنان در کمتر از ۴هزار و ۵۰۰دلار در هر تن باقی مانده، این امر در شرایطی است که میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در حال کاهش جدی است. به نظر می‌‌‌رسد همچنان چین به عنوان تغییر ذخایر خود در حال واگذاری ذخایر ارزی و تبدیل آن به فلزات از جمله مس و طلا است. این موضوع در تقویت بهای فلزات و طلا و افت ارزش دلار در حال خود نمایی است.

در بازارهای جهانی البته مهمترین تحول افزایش شاخص بالتیک است که در آستانه بازگشایی نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران به ۲هزار و ۴۳۲واحد است. شاخص بالتیک به دلیل عدم معامله‌‌پذیری در بورس‌‌ها نمایش دهنده شرایط واقعی اقتصاد جهانی است. همچنین در بازارهای جهانی، بهای نفت در مرز ۶۰دلار در هر بشکه باقی مانده است که این امر هنوز تاثیر چشمگیری بر بازار محصولات پتروشیمی‌‌‌ نگذاشته است.

در بازار جهانی فلزات بهای بیلت فولادی کمتر از ۳۵۰دلار در هر تن است. بهای فولاد در بازار داخلی نیز همچنان بسیار ضعیف است. در بازار فلزات بهای مولیبدن در چین اندکی تقویت شده است.در بازار جهانی سنگ آهن نیز برخی از منابع از توافق تولید‌‌کنندگان بزرگ سنگ آهن با مصرف‌‌کنندگان چینی بر سر ۴۰درصد کاهش بهای سنگ آهن نسبت به قیمت‌ سال‌های گذشته خبر می‌‌‌دهند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار پر نوسانی بود که در آن تلاش معامله‌‌گران سبب شد تا برخی از نمادها از صف‌‌های فروش میان هفته دور شوند. به نظر می‌‌‌رسد تزریق نقدینگی به بازار از سوی برخی از معامله‌‌گران مدافع سبب شده است تا شرایط پس از عدم تعادل روزهای دوشنبه و سه شنبه رو به بهبود بگذارد. این امر در شرایطی رخ داده است که بازار با نیاز به نقدینگی در هفته آینده مواجه است. در این میان یک روز تعجیل در عرضه سهام بانک تجارت در هفته آینده (روز دوشنبه نسبت به سه شنبه)می‌‌‌تواند بر این نیاز تاثیر‌‌گذار باشد.

در بازار چهارشنبه در گروه بانکی نمادهای پیشرو گروه شامل بانک سینا و بانک کارآفرین شرایط بهتری را تجربه کرده و از صف فروش خارج شدند. معامله‌‌گران در گروه بانکی در انتظار قیمت خوردن بانک تجارت هستند. امری که می‌‌‌تواند بر نسبت پی بر‌‌ای گروه بانکی و همچنین اقبال یا عدم اقبال بازار به نمادهای بانکی تاثیر بگذارد. در صورت قیمت خوردن سهام بانک تجارت کمتر از یک هزار و ۱۰۰ریال بازار می‌‌‌تواند شرایط متفاوتی را در گروه بانکی شاهد باشد، اما در صورت قیمت بیش از این رقم بازار شاهد تعادل در گروه بانکی خواهد بود.

در گروه تصفیه نفت افزایش بهای جهانی نفت خام به تعادل عرضه و تقاضا در نماد پالایشگاه اصفهان منجر شد. این تعادل در شرایطی رخ داده است که معامله‌‌گران همچنان در انتظار انتشار گزارش ۱۲ماهه سال گذشته شرکت هستند. در این میان اعلام عرضه بلوک پالایشگاه اصفهان می‌‌‌تواند بر این نماد تاثیر‌‌گذار باشد.

در گروه فلزی معامله‌‌گران در انتظار آن هستند که آیا روز یکشنبه کمیسیون ماده یک تصمیمی‌‌‌در مورد تعرفه خواهد گرفت؟

در گروه پتروشیمی ‌‌‌نماد پتروشیمی ‌‌‌فارابی در شرایطی روز چهارشنبه بازگشایی شد که اعلام زیان شرکت در سال ۸۷سبب شد تا معامله‌‌گران نتوانند در قیمت مناسب به توافق برسند که همین امر سبب شد تا معاملات کم حجم این نماد باطل شود، تا امروز(شنبه)معامله‌‌گران شاهد رقابت دوباره بر سرقیمت گشایش این سهم باشند.

در گروه تجهیزات، صدرا پس از عرضه‌‌های سنگین دوباره با صف خرید همراه شد. صدرا روز دوم خرداد ماه شاهد برگزاری مجمع فوق العاده خواهد بود، امری که به توقف نماد از یک روز قبل منجر خواهد شد.

در نماد مخابرات معامله‌‌گران همچنان در انتظار اظهار نظر شورای نگهبان در مورد مصوبه مجلس شورای اسلامی‌‌‌در مورد بیمه کارگزاران مخابرات روستایی و همچنین عدم بازگشت منابع شرکت از خزانه هستند. این امر سبب شد تا به‌رغم معامله ۱۹‌‌میلیون سهم، با صف فروش همراه باشد. رشد قیمت اخیر سهم و همچنین ابهامات موجود سبب شده است تا مخابرات با عدم تعادل همراه شود.

در مجموع شاخص روز چهارشنبه ۲/۳۶واحد تحت تاثیر افت بهای سهام مخابرات کاهش یافت. این کاهش البته مانع از ثبت رشد ۹/۱۵۷واحدی شاخص در هفته گذشته نشد. ارزش معاملات نیز در هفته گذشته حدود ۳۰درصد رشد داشت. این رشد در کنار رشد شمار خریداران در حدود ۴/۲۸درصد به ثبت رسید.